Nekromanti Cyberpunk i rymden, vilka spel/moduler finns?

Mogger

Hipsteranka
Ja, titeln säger det mesta. Vilka spel kan sägas vara cyberpunk i rymden?

Finns det moduler till cyberpunkspel som behandlar rymden?

En googling ger...Deep Space (modul till Cyberpunk 2020) men inget mer.

Är det här verkligen en svart fläck på rollspelskartan?

Eksem

Champion
Jag tror inte att cyberpunk i rymden längre är cyberpunk för mig (eller om det är randomly på Mars eller vid Alpha Centauri men fortfarande en stor stad kvittar det förstås). Vad menar du med "i rymden"? Och vad menar du med cyberpunk?

Krille

Super Moderator
Shatterzone från WEG.

Det fanns även en cyberpunk-modul till 2300AD, så jag antar att även det räknas.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Jag tror inte att cyberpunk i rymden längre är cyberpunk för mig (eller om det är randomly på Mars eller vid Alpha Centauri men fortfarande en stor stad kvittar det förstås). Vad menar du med "i rymden"? Och vad menar du med cyberpunk?
Cyberpunk (fritt saxat från The Cyberpunk Project):
Cyberpunk deals with marginalized people in technologically-enhanced cultural 'systems' which dominates the lives of most 'ordinary' people. In any cultural system, there are always those who live on its margins. Cyberpunk focuses on these people.

Med "i rymden" menar jag "inte på jorden" :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Detta? Wikipedia säger Space Opera som "shares much in common with the Star Wars role-playing game".
http://en.wikipedia.org/wiki/Shatterzone

Det låter inte riktigt cyberpunk, men jag har ju inte läst spelet.

Och 2300AD:s cyberpunkmodul utspelade ju sig på Jorden. Så den räknas inte. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Teobald said:
Måns said:
Finns det moduler till cyberpunkspel som behandlar rymden?
GURPS Terradyne.
Läst några reviews, men det låter mer hård SF än cyberpunk. Ok, cyberpunk är ganska hård SF, men som jag skrev i mitt svar till Eksem är det underklassperspektivet jag är intresserad av.

Eksem

Champion
Jag har klurat och tänkt, men kan inte komma på något som passar beskrivningen. Min teori skulle vara att just "rymden" kanske inte ger något nytt perspektiv, eller att just "rymden" tar över så mycket att det blir mer Hard SF.

I någon mån har jag vid tillfälle spelat Mutant Chronicles som Cyberpunk i rymden, men det var nog snarare en spelgruppskonstruktion än något som fanns i spelet egentligen. Antar att det går att spela Star Wars på liknande sätt också, men återigen, inte något fokus eller någon hjälp från spelet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är inte Eclipse Phase ganska mycket i den riktningen? Det är nog så jag tänker på spelet, iaf. Även om det kanske är mer postcyberpunk än klassisk cyberpunk.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Är inte Eclipse Phase ganska mycket i den riktningen? Det är nog så jag tänker på spelet, iaf. Även om det kanske är mer postcyberpunk än klassisk cyberpunk.
Jo, EP är det närmsta jag kunde komma på, men jag tänker mer på, säg, Off World Colonies i Bladerunner. Typ. Som du säger, klassisk cyberpunk.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Detta? Wikipedia säger Space Opera som "shares much in common with the Star Wars role-playing game".
http://en.wikipedia.org/wiki/Shatterzone

Det låter inte riktigt cyberpunk, men jag har ju inte läst spelet.
Spelet i sig handlar inte om rymdhjältar, utan om antihjältar med cyberpunksmak - de på marginalen som står i kontrast mot Systemet. Det är space opera på så sätt att det inte är hård SF. Däremot har det inte såvärst mycket gemensamt med Star Wars, utom att det inte är hård SF - det är bra mycket hårdare och skitigare än Star Wars.

Skulle man jämföra det med Star Wars så skulle det vara om man kastade ut Imperiet, Luke, Rebellalliansen, Kraften, och Ont mot Gott, och bara har kvar Han Solo och Boba Fett. Sen lägger man till hackers, slicers, prostituerade, infohandel, cybertech, svett, blod, olja, smuts, miljöförstöring, korporativism och onda konspirationer, mot vilka man då har huvudpersoner som är smugglare, prisjägare, gatusamurajer och annat halvelakt drägg från gatans bottenskum.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Spelet i sig handlar inte om rymdhjältar, utan om antihjältar med cyberpunksmak - de på marginalen som står i kontrast mot Systemet. Det är space opera på så sätt att det inte är hård SF. Däremot har det inte såvärst mycket gemensamt med Star Wars, utom att det inte är hård SF - det är bra mycket hårdare och skitigare än Star Wars.

Skulle man jämföra det med Star Wars så skulle det vara om man kastade ut Imperiet, Luke, Rebellalliansen, Kraften, och Ont mot Gott, och bara har kvar Han Solo och Boba Fett. Sen lägger man till hackers, slicers, prostituerade, infohandel, cybertech, svett, blod, olja, smuts, miljöförstöring, korporativism och onda konspirationer, mot vilka man då har huvudpersoner som är smugglare, prisjägare, gatusamurajer och annat halvelakt drägg från gatans bottenskum.
Låter coolt. Ska se om jag hittar det som PDF.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Jag har klurat och tänkt, men kan inte komma på något som passar beskrivningen. Min teori skulle vara att just "rymden" kanske inte ger något nytt perspektiv, eller att just "rymden" tar över så mycket att det blir mer Hard SF.
Att flytta fram cyberpunken 100 år eller så ger så klart andra möjligheter för systemet att jävlas, men tanken är inte att det ska ge nytt perspektiv i sig, utan ge cyberpunken en ny setting.

En orsak är att jag inte vill fokusera jättemycket på teknologin. Den ska vara logisk och vetenskaplig, men det är inte viktigt exakt hur den funkar, bara att den rimligtvis gör det. Här ser jag väl den stora skillnaden. Ett rymd-cyberpunk-spel skulle fokusera på människor i första hand. Utsatta människor, eller människor som placerat sig utanför systemet.

Eksem

Champion
Jag tänkte mer som en förklaring till varför det är så tunt på den fronten, även om jag tror att jag kan komma på en del förebilder i annan fiktion.

Men när vi ändå pratar om det: Vad är det just "rymden" i sig ger, utom flavour? Varför är Neo Tokyo på Mars något annat än Neo Tokyo på jorden? Och vad innebär det för cyberpunkgenren?

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Men när vi ändå pratar om det: Vad är det just "rymden" i sig ger, utom flavour? Varför är Neo Tokyo på Mars något annat än Neo Tokyo på jorden? Och vad innebär det för cyberpunkgenren?
Eftersom det är klassisk cyberpunk jag efterfrågar så byts ju en del trötta klichéer ut, som Neo-Tokyo, cybernetik blir till transhumanism o.s.v. Samma sak gäller rymdensettingen som ofta blir lite utopisk eller extremt teknologisk.

Så, rymddystopi, med giriga företag och korrupta och närmast urvattnade nationer och ovanpå allt ett tydligt underdog-fokus.

Eksem

Champion
Där tycker jag att man börjar glida över i något annat än cyberpunk? Precis som Krille tänker jag på åtminstone filmen Alien (mest för att jag inte har nån koll på resten av universat). Är det något sådant du tänker?

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Det låter som Alien-universat.
Absolut! Det är väldigt nära. Minus själva aliens då (och Prometheus får inte vara med!)

En blandning mellan Blade Runner, Ghost in the Shell, Aliensuniversat (utan Aliens) och Transhuman Space.

Eksem

Champion
Jag anser väl att en genre i någon mån definieras av sina klichéer antar jag, och byter ut klichéerna mot en annan genres klichéer så skiftar man genre i någon mån. Men det spelar ingen roll förstås. Jag tycker det du beskriver är en bredare form av SF än just cyberpunk, bara.