Nekromanti Cyberpunk i rymden, vilka spel/moduler finns?

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Jag anser väl att en genre i någon mån definieras av sina klichéer antar jag, och byter ut klichéerna mot en annan genres klichéer så skiftar man genre i någon mån. Men det spelar ingen roll förstås. Jag tycker det du beskriver är en bredare form av SF än just cyberpunk, bara.
Aha, ja, termer spelar ingen som helst roll. Jag är ganska nöjd med tråden.

Eksem

Champion
För att återgå till trådstarten igen tror jag att det här (eller det jag inbillar mig att du beskriver) är vad jag vill att Traveller ska vara. Det är det antagligen inte, men man kan ju drömma. Alien är ju bästa upplägget för ett rollspel. Några knegare som blir shaftade av Företaget. Sånt kan man ju identifiera sig med.

Det skall också sägas att Jarls Derelict (som inte finns att se någonstans) också nosar på det här området, om än med aliens och Saker Vi Inte Förstår som ingrediens.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
En blandning mellan Blade Runner, Ghost in the Shell, Aliensuniversat (utan Aliens) och Transhuman Space.
Eclipse Phase? =)

Eller OK, man får väl begränsa sig lite, geografiskt. Det är ju inte som att alla ställen i solsystemet har fria nanofabrikatörer och post-scarcity-ekonomi...

Krille

Super Moderator
  • Cyber: cybernetik, datorer, hacking och informationsteknik är viktigare än stora onda vapen. Allt kan fixas genom att hacka något eller sy fast en ny apparat.
  • Punk: en generell underdog-attityd med attityd, blandat med en hel del yta. Det är inte bara viktigt att
  • I rymden: det vill säga, inte på Jorden. Exakt var spelar ingen roll, så länge som space opera eller rymdtechnofetischism tar överhand (utöver det som är cyber, vill säga).

Simon

Swashbuckler
krank said:
Måns said:
En blandning mellan Blade Runner, Ghost in the Shell, Aliensuniversat (utan Aliens) och Transhuman Space.
Eclipse Phase? =)

Eller OK, man får väl begränsa sig lite, geografiskt. Det är ju inte som att alla ställen i solsystemet har fria nanofabrikatörer och post-scarcity-ekonomi...
JA! Eclipse Phase (vilket iaf jag ser som en mognare, färdigare version av Transhuman Space) tolkat genom en punkigare lins, det vill säga att förtryck dominerar (ännu) mer av miljöerna och att kampanjen fokuserar på underklass- och outsidermiljöer. Där tycker jag att man är rätt hemma, utifrån vad du verkar leta efter, Måns! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Simon said:
JA! Eclipse Phase (vilket iaf jag ser som en mognare, färdigare version av Transhuman Space) tolkat genom en punkigare lins, det vill säga att förtryck dominerar (ännu) mer av miljöerna och att kampanjen fokuserar på underklass- och outsidermiljöer. Där tycker jag att man är rätt hemma, utifrån vad du verkar leta efter, Måns! :gremsmile:
Får plocka fram PDF:en igen. Kanske ikväll med ett glas vin. Fan, det låter lockande!

Mogger

Hipsteranka
Mr_Si said:
Neotech på månen eller mars?
Möjligtvis NX, men inte Neotech. Hade så klart kunnat funka, men jag vill ha min cyberpunk lite mer Blade Runner.

Mogger

Hipsteranka
Lite svårt att få öerblick utifrån Quick Starten, men det ser coolt ut. Tack för tipset. Och ja, jag får hålla med om att EP inte känns så cyberpunkigt.