Nekromanti Cyberpunk med sci-fi aktig magi & egen setting

baronMaxDurhal

Veteran
Joined
13 May 2012
Messages
17
Location
Stockholm
Hej igen forumet. Jag håller på att bli insnöad på cyberpunk-genren då jag på kort tid postat 2 inlägg om ämnet.

Jag blev intresserad då jag och en kompis körde ett spelmöte i en egen cyberpunk-värld men den kändes lite tråkig. Egentligen hade det nog behövts en bättre story eller "case" eftersom han mest skjöt några legosoldater ute efter honom.

Poängen är dock att fast vi uteslöt "magi" som fenomen och inte skulle köra i Shadowrun så är det nånting jag gillar med den settingen. Den är varierad och någotsånär förklarad, men det är också något jag stör mig på i den.

Jag spånade lite igår och kom på att det är inte magin som är det irriterande så mycket som fantasyraserna. Har läst på lite andra forum och diskussioner och kom fram till att magi kan vara mycket väl förklarat i form av sci-fi. Ett bra exempel var att lovecraftianska cthuloida skräckkällor passar bra in i sci-fi eftersom de då kan ses som rymdvarelser som helt enkelt kan manipulera fysikens lagar på en högre nivå. Om man ser "magiker" i cyberpunk som personer med djupare insikt om hur fysikens lagar kan manipuleras, alternativt muterade hjärnor så de blir som "psykers", så kan det passa bra in.

Nu är poängen den att fastän jag inte är ett jättefan av just fantasyraserna i Shadowrun så vill jag ha en variation på raser. Med vissa är det enkelt att ordna, tex så är motsvarigheten till troll eller orcer just muterade soldater, kanske likt "supermutanter" från Fallout. De är helt enkelt stora och genmodifierade människor som har muterats så mycket så de blivit en egen ras.

Jag gillar dock ändå de mer extrema inslagen, tex demoner och drakar. Och om det nu ska finnas magi vill jag också ha någon alvmotsvarighet, men frågan är vad? Poängen är även här att jag snarare vill ha en sci-fi förklaring snarare än renodlad "magi" så demoner och drakar ska snarare vara något annat, även om liknande motsvarigheter ska få finnas.

Därmed funderade jag på en egen setting som är mer extrem än en förra jag kom på. Såhär långt har jag spånat:

Mörkersol

År 2050 kom en främmande planetkropp in i vintergatan. Ingen forskare kunde förklara dess uppkomst eller hur den kunde stå helt stilla på planethimlen. Men där var den, en svart planet. Man uppmätte också att denna planet utsöndrade en ny form av strålning men inledningsvis verkade den inte ha någon större effekt på jorden, i alla fall inte enligt vad de officiella rapporterna sa.

Till en början fortsatte livet som vanligt, vilket förvisso betydde en turbulent tid i mänsklighetens historia. Megakorporationer hade börjat ta över mer och mer av nationernas roller, med sina fingrar och tår i alla möjliga teknologiska innovationer och branscher. Krig utbröt på många platser på jorden och överlag var situationen inte den bästa.

Men efter 20 års exponering från den mörka planetens strålning inträffade dramatiska effekter. Mystiska väderfenomen i form av mörk snö började dyka upp på flera platser i världen, vilket ledde till enorma landförändringar och incidenter som att de döda kom tillbaka i massiva anfall eller ännu värre effekter. Detta kopplat med starka ekonomiska kriser och veritabla krig gjorde att världen upplevde en fruktansvärd tid.

Jorden blev förändrad, då man upptäckte att ett ämne som hade dramatiskt förändrande egenskaper blev en naturlig del av kretsloppet. Men den kanske mest dramatiska effekten var att detta ämne hade haft en effekt människor och andra varelser som nu uppkom som resultat av den mörka strålningen. Vissa individer med stark vilja kunde nu forma om verkligheten efter eget tycke.

Däremot har världen muterats totalt. Det finns en hel uppsjö av varelser som har utvecklats pga den mörka strålningen. Dessutom verkar det finnas medvetanden som existerar på ett annat existensplan än det enbart fysiska, och detta plan kan vissa med rätt aptitud ta sig till.

Som världen ser ut idag är stora delar av planeten öde landskap. Resten av planeten styrs av Megakorporationer/Faktioner. Men ute i vildmarken finns det stammar ledda av schamaner med möjligheten att vandra på astralplanet och kontakta kroppslösa entiteter, eller "andar".


OK det är väl så långt jag spånade igår. Har ingen aning om någon annan liknande setting finns, det närmaste jag sett hittills är just Shadowrun pga sitt sätt att kombinera magi och sci-fi. Men mitt bakgrundstänk VARFÖR det här fungerar som det gör är att det finns en bakgrundshandling till den mörka planeten.

De mörka planeterna är mörkerstjärnor, en sorts motsvarighet till "Reapers" i Mass Effect. De är en varelse som är lika stora som en planet, med förmågan att assimilera varelser och skapa i princip vad som helst pga total kontroll över "mörk materia".

Poängen är att i min setting så har en mörkerstjärna varit med om en enorm strid mot en fiende som är välmatchad med den. Mörkerstjärnan blir skadad till bristningsgränsen, flyter genom kosmos och stannar på precis lagom avstånd från jorden. Hade mörkerstjärnan varit aktiv hade ännu värre saker kunnat hända med jorden, men som det är nu har strålningen varit på "lagom" nivåer för att visserligen skapa enormt dramatiska effekter, men inte så allvarligt som det varit om mörkerstjärnan varit helt aktiv.

Poängen med mörkerstjärnan är att hela dess yta består av mörk materia, och att den har "smittat" jorden med mörk materia. Som jag ser det kan varelser som har förmågor som kan jämställas med "magi" precis som lovecraftianska varelser ha så hög förståelse för hur man ska manipulera mörk materia så man kan skapa i princip vilka effekter som helst (Men med vissa ramverk).

Jag har inte exakt definierat vad utsträckningen av mörkerstjärnans förmågor är (Eller var) men om den nu assimilerar planeter kan den dels ha fångade varelser som nu är fria och kan ta sig till jorden, alternativt så finns fortfarande en essens av mörkerstjärnans medvetande kvar och den försöker göra saker med jorden. Det kan yttra sig i enstaka varelser och kanske en annorlunda variant av Mutant Chronicles legionstyrkor, eller kanske en mer subtil påverkan med demonliknande varelser som fungerar på ett annat existensplan.

Poängen är iaf att det finns utrymme för lovecraft-liknande användning av det här som skräckkällor eller utvecklingar i världen. Frågan är dock vad teknik har för roll? Utvecklar man nu all teknik utifrån mörk materia, eller har vissa faktioner förstått faran med det så man utvecklar annan teknik som kan stå emot det?

Jag vill också ha en ras som har uppkomit på jorden och är nån sorts motsvarighet till alver, för de ska ha en naturlig förståelse för "magin".

Kom gärna med förslag på om det finns någon setting som är lik det här, hela poängen var att kunna ha magi och raser som är mer sci-fi artade än magiska. Annars kom gärna med kommentarer i övrigt.
 

Björn Kauppi

Veteran
Joined
23 Nov 2003
Messages
4
Location
Sollentuna
Skulle vara kul att se om du hade med några förslag på hur en rollperson/karaktär skulle vara uppbyggd. Kanske kommer de olika personerna ha olika mottaglighet för fenomenet? Kanske lever vissa i förnekelse? En del kanske omfamnar det och försöker få djupare insikt ("sökare?"). Ordningsmakten famlar i mörker, då lagarna inte är anpassade. Megacorparna försöker kränga Black Cloud Drinks och spetsar med LSD?
 
Top