Cyberpunk men inte så krunchigt

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej!

Fortfarande lite hög efter att ha varit på Sävcon så har jag börjat på att snickra på nästa års scenario jag ska spelleda där. Ser ut att bli cyberpunk och tack vare en gel del tips i en annan tråd har jag många bra uppslag.

Noterade dock alla Cyberpunk-rollspel jag äger för stunden (neotech 2, neotech edge, shadowrun, Gurps cyberpunk och cyberpunk 2020) är rätt krunchiga och inte så lämpade för ett fyra timmars one-shot. I synnerhet inte eftersom en hel del på Sävcon är tonåringar och nybörjare med rollspel.

Det är klart att det går att köra med ordentligt förenklade regler eller göra ett eget hack av något rollspel, men gillar ändå att köra så RAW som det går så att om ungdomarna gillar spelet kan de se det som en introduktion och plocka upp det själva.

Så tipsa mig om cyberpunk-rollspel som är
- Enkla att sätta sig in i även för nybörjare
- Där strider flyter på rätt snabbt och inte tar lejondelen av speltiden
- Inte så krunchigt regelsystem i spel
- Innehåller klassisk cyberpunk-element som dystopi, megaföretag, AI, cyberspace-cowboys, cybernetik, neon och annat som hör till high tech and low life.

Edit: Det gör inget om karaktärsskapandet råkar vara krunchigt, det kommer ju ändå jag som SL göra.

Last edited:

Jocke

Man med skägg
Om du kan få tag på TeknoChock som jag var med och gjorde så tycker jag det. Annars så är ju CY_BORG the hot new game.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, rotsystem är ju cyberpunk i grund och botten, även om det även råkar vara en smula postapokalyptiskt =)

Shadowrun Anarchy skall vara rätt rules light har jag för mig, men jag vet typ inget om det.

The Sprawl PbtA-baserat, men rätt kul. Fast striderna är lite sega.

Och som redan nämnts; Cyb_borg!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har inte @krank gjort något cyberpunkigt. Hans spel brukar ju vara föredömligt regellätta 😀
Rotsystem är mycket riktigt rätt så ocrunchigt*. Och definitivt superpunk! Retrocyberpunk med tjocka kablar. Så länge det man vill ha inte innefattar wifi och mobiltelefoner så finns det nog i Rotsystem. Sen är det ju inte traditionella megastäder som megaföretagen är i, utan en gigantisk arkologi som det finns ond natur utanför. Men det lär ju vara ganska lätt att modda bort om man inte vill ha det.

Det finns också ett gäng material till Rotsystem, som kanske kan räcka åtminstone tills den kommande kampanjmodulen finns tillgänglig… (Borde komma innan årsslutet iaf; vill man ha early access kan det säkert ordnas)

* utifrån mina egna preferenser är det iofs hyfsat crunchigt. Men jag tycker ju att typ alla publicerade tradrollspel som finns är "alldeles på tok för crunchiga" så… Och större delen av Rotsystems crunch ligger i karaktärsskapandet och är frivilligt.

Zire

Swashbuckler
Jag letar något liknande och har landat i att jag måste bara köra cy_borg, det verkar ha precis allt jag vill ha i extremt cynisk, over the top åttiotals cyberpunk som är jäveldystopisk och bara skriker in i hjärnan. Liksom ladda upp cybernetiken, skjut in drogerna och kasta sig in i galenskapen.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Tackar för alla insikter. Läste på och shoppade loss på en del pdf:er igår. Blir mycket läsning framöver, men för de här projektet tror jag att Cyber M/77 är det jag letar efter. Trad-spel som inte är så komplext och rätt likt eventuella andra spel de spelat, passar scenariot jag tänkt rätt bra och som extra fördel på svenska :)