Regler:
Polychrome är min favorit om du vill ha enkla OSR-iga regler. Behöver också Stars Without Number-boken.
Jag tycker bättre om Polychrome än om dom andra OSR-iga cyberpunkspelen Cyber-Hacked, Mirrorshades (en vidareutveckling av Cyber-Hacked) och Cyber Samurai Are Go.
Eftersom jag har några spelare som älskar gear och optning och nördning så tänkte jag satsa på NeuroSpasta och Ultramodern5.
Setting:
Är kluven mellan fyra.
Jag älskar GURPS CthulhuPunk (samma värld som GURPS Cyberworld). (Den skiljer sig från vår timeline nån gång på 90-talet.)
Samtidigt så är många av oss i mitt spelgäng välbekanta med Android-settingen (FFG Worlds of Android-boken).
Å tredje sidan är det en vettig grej att köra med regelsystemets egen setting (NeuroSpasta resp Polychrome).
Å fjärde sidan är jag svag för konceptet "Cyberpunk 2017" dvs man spelar i nutiden och hur otroligt mkt av cyberpunkförutsägelserna som faktiskt har gått i uppfyllelse. Om ni läst Känna Mönster av Gibson fattar ni principen. Gamla tanter med iPads, Donut-pannor, maffian som gör DDOS-attacker som sänker sjukhus, blåhåringar på Tumblr, Trump på Twitter osv osv. Ta fram Burning Chrome-antologin igen och läs den med "Hur skulle dessa händelser se ut år 2017 i verkligheten"-perspektivet.
Troligen skulle jag mixa och matcha dessa.
Det var ju när jag jobbade på min cyberpunkkampanj som den driftade till cthulhupunk som sen driftade till att jag skulle göra OSR-Kult-kampanjen; kom på att Kult ger det jag vill ha från Cyberpunk. Droger, läder, livsfara, städer, vildmark och så ffa såpopera mellan spelarna…
Isens Hjärta av Gibson är typ ? så fin
Går lätt att Kultifiera. En dreamquest istället för Chrome, en artefakt ist för Zeiss-ögonen så är man ju set for life ?