Nekromanti Cyberpunk. Var går gränsen mot annan Sci-fi?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,787
Location
Helsingborg
Blev konfunderad av Jerry Skölds inlägg i Neotech forumet och tyckte att det var värt en egen debatt.


Var går gränsen mellan cyberpunk och Techothriller?
Mellan Cyberpunk och resten av Sci-fi:n?
Vad definierar om ett rollspel är cyberpunk och icke-cyberpunk?
Vad är kriterierna för Cyberpunk?

Är detta Cyberpunk(från självklara till tvivelaktiga. Motivera ditt svar):
Neuromancer!
Otherland!
Mnemonic?
Alien(i det här fallet som rollspelsvärld)?

Några andra bra exempel som ligger på utkanten av Cyberpunk?

P.S. Så det låter som en fråga från ett Estetprov i "Modern Kultur". So what?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Var går gränsen mellan cyberpunk och Techothriller?
Mellan Cyberpunk och resten av Sci-fi:n?
Vad definierar om ett rollspel är cyberpunk och icke-cyberpunk?
Vad är kriterierna för Cyberpunk?"


Cyberpunk som litteraturgenre är en sf-subgenre som går till angrepp mot den existerande kulturen. Genom att extrapolera globaliseringens och företagskulturernas värsta sidor har man skapat en miljö i vilken man kan ställa individen i juxtaposition mot just globalisering och företagssamhället. En mycket viktig poäng med cyberpunk är att man till stor del kritiserar samhällsfenomen som existerar idag eller ligger precis runt om hörnet, och specifikt då storstadssamhället, företagskulturen och globaliseringen med allt vad det innebär. Teknisk noggrannhet är inte så viktigt - budskapet är viktigare.

Technothriller är egentligen inte samhällskritiskt alls, och sällan science fiction. Technothriller ställer upp ett problem orsakat av teknologi, och löser sedan problemet med teknologi - antingen samma teknologi använd på ett annat sätt, eller en annan teknologi. Teknologin är huvudsakligen dagens, eller den teknologi som ligger precis runt om hörnet, och man är mycket noggrann med den. Utmärkande för technothrillern är också att den har ett antal huvudpersoner som man klipper fram och tillbaka mellan.

SF i allmänhet brukar, i den mån den är samhällskritisk, ta ett potentiellt problem, extrapolera det och sedan leka med den tanken. Oftare tar man ett tekniskt fenomen eller samhällsfenomen, och extrapolerar det för att leka med tanken - en slags "what if" kring en situation som inte har hänt än. Teknisk noggrannhet kan vara viktigt, men det behöver inte vara det. Kom ihåg att SF är en supergenre till cyberpunk och flera andra subgenres.

Om vi ska ta ett scenario, till exempel genteknik och kloning, så skulle ungefär följande hända i de olika genrerna:

Technothrillern skulle hantera kloning som ett hypotetiskt problem i bakgrunden till farorna med gentekniken. Förmodligen skulle kloningen behandlas som exempel i en etisk diskussion mellan ett par av huvudrollsinnehavarna. Den direkta faran i technothrillern skulle kanske vara ett biovapen i fel händer som släpps lös, och huvudpersonerna skulle jobba jävel med att identifiera sjukdomen och framförallt substrängen till den, för att på så sätt identifiera bioterroristerna. Problemet löses med en militär eller paramilitär attack mot virusfabriken.

Cyberpunkromanen skulle förmodligen ha någon form av rockstjärna eller annan cowboy-aktig individ som har gjort succé, men som sedan fallit i onåd på grund av hans individualism. Nu har det stora Företaget kommit på en idiotsäker plan: att klona en kopia av rockstjärnan och sedan programmera/indoktrinera klonen till att bli en mer foglig personlighet. Rockstjärnan skulle sedan ge sig av på en personlig quest för att försäkra sig om sin unika individualitet och identitet.

Klassisk SF skulle kanske ta upp en klon i en organfabrik som sticker iväg på rymmen, eftersom han inte har lust att bli lever i en skruttig gubbe som ersättning för den söndersupna levern som gubben har numera. Genom hela historien så skulle det etiska i själva kloningen som källa till organ vara det dominerande.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,519
Location
Helsingborg
Jag vet inte men när jag hör ordet cyberpunk så tänker jag genast på mörk framtid med utvecklad cybernetic och datorer. Men jag skulle nog också vilja säga att det ska vara på vår jord för att det är cyberpunk. Kanske är jag för influerad av William Gibson, Cyberpunk 2029(?) och Shadowrun..
Gibsons böcker är visserligen ute i rymden och far, något jag inte gillar men det är väl en personlig åsikt. Rymdresor (för privatpersoner eller företag) tror jag inte så mycket på inom de närmaste decennierna.

Jag kan rekommendera sidan http://www.cyberpunkproject.org/. Har inte kollat så noga på sidan men härifrån tar jag följande citat:

Äsch.. Efter läst igenom sidan så insåg jag att jag skulle citera nästan hela sidan.. Jag bifogar den istället. Lyckligtvis har sidmakarna givit hela adressen i sina länkar så de funkar, för de som vill följa upp länkarna.

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker de två första raderna är oerhört intressanta (för att det är inte många som vet om det)
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Gränsen mellan Technotriller och Cyberpunk tycker jag inte är så svår att dra. Den mest grundläggande skillnaden är väl att i mångt och mycket brukar skildras genom ögonen på folk relativt nära "toppen" på händelserna och att fokus oftast är på konflikten MELLAN samhällssystem och organisationer snarere än inom. Vad gäller tekniken så är också den avancerade tekniken i technothrillers bara just det, avancerad teknik. Inget större försök görs egentligen att beskriva hur tekniken förändrar mäniskors världsbild utan en YF-XX superstealthfighter är egentligen precis samma sak som en hederlig spitfire, bara med "större balle".

Vad gäller exemplen du nämner så kan jag egentligen bara Aliens bra nog för att uttala mig. Hursomhelst tycker jag att Aliens VÄRLD har klara cyberpunkdrag, däremot kan man väl knappast kalla nån av filmerna för en cyberpunkhistoria.

/Bjorn
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Väl talat Krille! Håller med om dina beskrivningar av Cyberpunk resp. technotriller. Jag fick till och med inspiration till ett litet äventyr! Måste skriva ner det nu....
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Jag har ganska klart för mig vad Cyberpunk är...

Cyber står för en högteknologisk värld, Punk är det att det finns många "punkare" i dessa världar, människor som är missnöjda med världen men lever i denna högteknologiska misär.

Cyberpunk är ofta en misslyckad framtid med få nöjda och många missnöjda, tekniken har skjutit i höjden så pass att man drunknar i den... det är en mörk, högteknologisk och oinbjudande tillvaro...



Cyber | Punk
[högteknologisk] [misär]


Eller?
MArtin
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Cyberpunk som litteraturgenre är en sf-subgenre som går
till angrepp mot den existerande kulturen.


Eller förskönar den.

Teknisk noggrannhet är inte så viktigt - budskapet är
viktigare.


Bismaken tekniken ger är en av huvudingredienserna i
Cyberpunk - Utan den är det helt enkelt en "vanlig"
technothriller, IMHO.

En mycket viktig poäng med cyberpunk är att man till stor
del kritiserar samhällsfenomen som existerar idag eller ligger
precis runt om hörnet, och specifikt då storstadssamhället,
företagskulturen och globaliseringen med allt vad det innebär


Ray Bradbury och William Gibson är ivriga maskinnekare och
hör till de som aggresivast angripit dylika fenomen, men det
finns även motsatser som förskönar - Som att säga att
Cyberpunksförfattarna bara kritiserar tycker jag är ungefär som
att säga att en Fantasybok inte är en fantasybok om den inte
ingår i en lååång serie (dvs. i minst 8 band).

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Eller förskönar den."

Vissa subkulturer möjligen (i synnerhet anarkistiska och/eller syndikalistiska sådana), men jag har aldrig sett en cyberpunkroman som har förskönat samhället i stort.

"Bismaken tekniken ger är en av huvudingredienserna i Cyberpunk - Utan den är det helt enkelt en "vanlig" technothriller, IMHO."

Exakt. Bismaken är en del av budskapet.

"Ray Bradbury och William Gibson är ivriga maskinnekare och hör till de som aggresivast angripit dylika fenomen, men det finns även motsatser som förskönar"

Blanda inte ihop maskinfenomen med samhällsfenomen. Cyberpunk-genren är en socialt kritisk genre, inte en tekniskt kritisk genre.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Blanda inte ihop maskinfenomen med samhällsfenomen.
Cyberpunk-genren är en socialt kritisk genre, inte en tekniskt
kritisk genre.


(En god vän sa en hemskt rolig sak som jag bara måste dela
med mig av, angående att blanda ihop saker: "Du måste lära
dig skilja mellan pung och testikel, Alex")

Maskiner och/eller teknologi brukar vara huvudingrediensen
i Cyberpunkvärldar (I alla fall är fokuset mycket åt det hållet,
annars skulle det inte ens räknas som Science Fiction från
första början) - Vilket leder till att samhällsfenomenet är en
följd av maskinfenomenet, jag kan se det som en liten
symbios emellan dem. Sedan vart man riktar kritiken är en
smaksak hos författaren. I de flesta Jules Verne-romaner
är maskinerna bedårande och jättenyttiga, men människorna
använder dem ofantligt valhänt: Något som i sin tur leder till
otrevligheter. Hos Verne är det människan som är den felande
länken, medan i te.x Gibsons verk så är det maskinen som är
den stora boven i dramat.

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Maskiner och/eller teknologi brukar vara huvudingrediensen i Cyberpunkvärldar (I alla fall är fokuset mycket åt det hållet, annars skulle det inte ens räknas som Science Fiction från första början)"

Därom vet jag inte om jag kan hålla med. Mycket av den bästa SFen utgår inte från tekniken, utan från ett visst scenario. Ett mycket bra exempel på det är den ena halvan av År 2001 - En Rymdodyssé (den biten som kommer från novellen The Sentintel) som bygger på att någon har grävt ner en signalmoj på månen. Det är inte resan till månen som är intressant i 2001, eller mojängen som är nergrävd, utan det faktum att någon som inte är vi har placerat en ringklocka för att hålla koll på oss. På samma sätt, betrakta Kim Stanley Robinsons Mars-serie: hela bokserien är en förödande kritik av slit-och-slängmentaliteten på Jorden och en propå om ett utopia. Koloniseringen och terraformningen av Mars är i sammanhanget en fond, och teknikbjäfset är flyttat till bakgrunden.

Cyberpunk-genren rent generellt handlar inte om det samhälle vi har på grund av maskinerna, utan snarare om det samhälle som vi har på grund av att vi inte har anpassat oss till maskinerna. Det är inte maskinernas fel att Chiba alltid dränks av surt regn, eller att Case går på betafenetylamin, eller att Lady 3Jane inte har kontakt med resten av verkligheten. Det är snarare en svidande kritik av åttitalets samhälle, den urspårade marknadsekonomin och de ökade samhällsklyftorna. I stort så anser jag att Gibson egentligen är totalt ointresserad av tekniken och maskinerna, vilket märks i de tekniska detaljerna i hans böcker (de tre megabyten ram som Linda säljer för att ha råd med sitt missbruk, till exempel - ska vi säga "fniss" åt det?). Gibson är i högsta grad ute efter att kritisera samhället - tekniken finns bara där som en möjlighet att uttrycka kritiken på ett tämligen poetiskt språk.

Så liknelsen mellan Gibson och Verne är inte helt komplett. Båda har teknik och maskiner, javisst. Men det finns en stor skillnad. Hos Verne finns inget samhälle, ingen extelligens, utom den kunskap som hans ingenjörer har läst in i biblioteken. En del använder kunskapen bra, andra dåligt. Konflikten ligger mellan individerna. Samhället och extelligensen är passiva. Hos Gibson är samhället och extelligensen aktiva antagonister, konflikten är mellan individen och samhället, och tekniken hamnar passivt i bakgrunden.
 
Top