shotgun_ramadan
Fåntratt
Hej på er..!
Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.Tkullander said:Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Ett poäng till Krille..!Krille said:Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.
Det finns ett Tri-statbaserat också, Ex Machina, som ska vara lite åt postcyberpunkhållet. Cynematisk modern cyberpunk, typ. Har varit sugen på ett köp.wilper said:Ja. Det är ett funkis spel. Lite speciellt i sin form dock, om du är ute efter ett nyare NeoTech är det helt fel spel tex.
Annars kan vi ju nämna några andra spel i genren som inte har figurerat i tråden:
Krank har skrivit ett spel som heter "Evolutionens Barn", om Ghost in the Shell är tillräckligt cyberpunk för dig kanske det kan vara något.
Bland de gamla spelen har vi Cyberspace, som tydligen skall vara en av de bättre inkarnationerna av det regelsystemet.
Bubblegum Crisis, Fuzion-systemet instämplat i animen med samma namn.
Nya Mutant, dvs versionen från 89 är faktiskt inte så himla dum, speciellt inte tillsammans med världsboken från Techno-boxen, och kanske Berlin-boxen.
Vad kallar du Inception då? Cyberpunk handlar väl mer om informationssamhällets utopi och dystopi än 80-tals estetik?Krille said:Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.Tkullander said:Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Cyberpunken kom ju till (och dog) innan informationssamhället föddes, nånstans i skiftet industri- till tjänstesamhälle. Genren kännetecknas av avancerad teknologi i samband med ett nedbrytande eller radikal förändring av samhället.Cybot said:Vad kallar du Inception då? Cyberpunk handlar väl mer om informationssamhällets utopi och dystopi än 80-tals estetik?Krille said:Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.Tkullander said:Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Mer tonvikt på det senare skulle jag säga.Cybot said:Vad kallar du Inception då? Cyberpunk handlar väl mer om informationssamhällets utopi och dystopi än 80-tals estetik?
Jag tycker att du till viss del har rätt, men jag vill nog inte dödförklara genren ändå. Om inte annat för att det fortfarande produceras grejer jag definitivt betraktar som cyberpunk. Eller måste produkterna vara kommersiellt gångbara för att det ska räknas som att genren är "levande"? Det är inte den mest framstående genren just nu, men postcyberpunken, som jag pga dess teman om människans natur kontra teknologin fortfarande tycker är mer cyberpunk än post, är trots allt hyfsat livaktig.Krille said:Cyberpunken kom ju till (och dog) innan informationssamhället föddes, nånstans i skiftet industri- till tjänstesamhälle. Genren kännetecknas av avancerad teknologi i samband med ett nedbrytande eller radikal förändring av samhället.
Har aldrig varit mycket för Gibson, faktiskt, men det skrevs en hel del ballt av andra författare i genren. Jag har en favoritantologi jag borde ta och köpa när lönen kommer, kan passa på att rekommendera den trots att den är ur tryck sedan rätt långt tillbaks. Den enda bok jag någonsin varit frestad att stjäla från ett bibliotek.Max Raven said:Jag kan också vara rätt ensam om det här, men Gibsons Neuromancer etc-böcker känns för mig som att de åldrats bättre än det mer ingrottade i genren som dök upp efter.