Nekromanti Cyberpunk

Eksem

Champion
Nej, jag har aldrig spelat ett Cyberpunk-spel som har känts som jag vill att cyberpunk skall kännas. Det här inlägget skriver jag mest som ett upprop till genrens återupplivande.

Jag såg den halvtaskiga anime-miniserien Cybercity Oedo 808 nyligen, och den var så sweet! Jag älskar verkligen cyberpunk-genren, allt med den!

Jag har försökt spela allt från Neotech till Shadowrun, utan att lyckas förmedla det som är cyberpunk för mig (det KAN bero på dessa spels vedervärdiga regelkärnor, åtminstone är det min teori).

Jag tror till och med att jag skrev en tråd om saken efter att ha spelat Snatcher igen. Men något cyberpunkspel har jag icke. Sucks.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Hmm, Cybercity Oedo 808 måste jag kolla upp. Men jag instämmer med dig, det har inte funnits någon riktigt bra Cyberpunk. Har spelat Neotech en hel del, men det känns mer technothriller (vilket jag iof gillar), Shadowrun (kan fortfarande inte säga att jag gillar fantasy/sf-blandning) och Cyberpunk 2020 (trist regelsystem). Inget av ovan nämnda har fångat Cyberpunk-känslan som jag vill, tillsammans med en spännande setting och ett enkelt och roligt regelsystem.

Problemet är väl att jag söker "modern cyberpunk", vilket kanske inte existerar... Man kanske får påbörja ett eget projekt.

Eksem

Champion
Klart du ska kolla in Cyber City Oedo!

Den här bilden föreställer en hacker som slåss mot en robot i en skyskrapa. Ja. Det stämmer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tyvärr är den död. jag önskar mig fortfarande ett bra, spelbart retrofuturistiskt cyberpunkspel. Regn, 80/90-tal, replikanter, tjocka kablar man kopplar in i cyberjacket, skurkar med tuppkam, skinnjacka och cybernetiska implantat, betong och megaföretag...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ja. Det är ett funkis spel. Lite speciellt i sin form dock, om du är ute efter ett nyare NeoTech är det helt fel spel tex.

Annars kan vi ju nämna några andra spel i genren som inte har figurerat i tråden:

Krank har skrivit ett spel som heter "Evolutionens Barn", om Ghost in the Shell är tillräckligt cyberpunk för dig kanske det kan vara något.

Bland de gamla spelen har vi Cyberspace, som tydligen skall vara en av de bättre inkarnationerna av det regelsystemet.

Bubblegum Crisis, Fuzion-systemet instämplat i animen med samma namn.

Nya Mutant, dvs versionen från 89 är faktiskt inte så himla dum, speciellt inte tillsammans med världsboken från Techno-boxen, och kanske Berlin-boxen.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Kändes lite som att traditionella rollspel är min preferens, men Remember Tomorrow såg dock väldigt intressant ut ändå (köpte pdf:en precis).

Evolutionens Barn tyckte jag var mycket bra (en eloge till Krank!), ska nog ta och läsa igenom det igen...

Inte mycket för anime, men äger faktiskt Bubblegum Crisis (fick med det när jag köpte en lunta Star Wars D6-böcker). Fuzion är ett rätt okej regelsystem, och kapitlet om scenariobyggande är ett bra hjälpmedel för att komma igång.

Mutant 2089 är stenhårt, men lätt att glömma bl.a. alla nya rollspel.

Tack för tipsen - ska kolla upp Cyberspace. De andra kände jag till, men det var bra att bli påmind om dem också. :gremsmile:

krank

wilper said:
Ja. Det är ett funkis spel. Lite speciellt i sin form dock, om du är ute efter ett nyare NeoTech är det helt fel spel tex.

Annars kan vi ju nämna några andra spel i genren som inte har figurerat i tråden:

Krank har skrivit ett spel som heter "Evolutionens Barn", om Ghost in the Shell är tillräckligt cyberpunk för dig kanske det kan vara något.

Bland de gamla spelen har vi Cyberspace, som tydligen skall vara en av de bättre inkarnationerna av det regelsystemet.

Bubblegum Crisis, Fuzion-systemet instämplat i animen med samma namn.

Nya Mutant, dvs versionen från 89 är faktiskt inte så himla dum, speciellt inte tillsammans med världsboken från Techno-boxen, och kanske Berlin-boxen.
Det finns ett Tri-statbaserat också, Ex Machina, som ska vara lite åt postcyberpunkhållet. Cynematisk modern cyberpunk, typ. Har varit sugen på ett köp.

(Och nu precis idag började jag fundera på en idé till ett cyberpunkspel vars arbetsnamn tills vidare får vara Rotsystem, där tanken är typ retrofuturistisk cyberpunk kombinerat med grön apokalyps och magi. Tänk Shadowrun och Johnny Mnemonic plus tidig Hellblazer och Alan Moore's Swamp Thing, typ. Men det ska man nog inte hålla andan i väntan på att få spela...)

Cybot

Mest spelbar
Krille said:
Tkullander said:
Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.
Vad kallar du Inception då? Cyberpunk handlar väl mer om informationssamhällets utopi och dystopi än 80-tals estetik?

Christoffer

It's all pig.
Första Cyberpunk. Boxen. Den svarta. Yeah.

Annars: Remember Tomorrow : http://boxninja.com/ : Lita annorlunda regelsystem, men jag gillar det. Kan tänka mig att det kan vara en riktig höjdare om man är ett gäng som har samma idé om vad cyberpunk är och delar en kväll runt spelbordet.

Sen finns ett grymt orakel för In a Wicked Age för att spela Cyberpunk här: http://www.random-generator.com/index.php?title=Mirrorshades_Oracle

Storuggla

Champion
"Det finns ett Tri-statbaserat också, Ex Machina, som ska vara lite åt postcyberpunkhållet. Cynematisk modern cyberpunk, typ. Har varit sugen på ett köp."

Om du bestämmer dig för ett köp, peta på mig. jag har ett ex jag kan tänka mig skilja mig från till en relativt billig penning.

Storuggla, krabborna kryper på benen

Krille

Super Moderator
Cybot said:
Krille said:
Tkullander said:
Några tips på Cyberpunk-spel? Genren verkar ju rätt död..
Den är död - den blev ju omsprungen av verkligheten.
Vad kallar du Inception då? Cyberpunk handlar väl mer om informationssamhällets utopi och dystopi än 80-tals estetik?
Cyberpunken kom ju till (och dog) innan informationssamhället föddes, nånstans i skiftet industri- till tjänstesamhälle. Genren kännetecknas av avancerad teknologi i samband med ett nedbrytande eller radikal förändring av samhället.

På den punkten tycker jag att Inception fallerar: drömdelning är filmens enda hitech-ploj (visserligen en nyckelploj), men i övrigt är filmen väldigt mycket här och nu. Framförallt har samhället i stort inte ändrats särskilt mycket av drömdelning, annat än att potentiella drömdelningsmål kan få särskild träning. Det finns inga spår av nationalstatens kollaps, arkologier och brutal förorening eller annan postindustriell dystopi. Huvudpersonen lever på en knivsegg, men å andra sidan, vilken huvudperson gör inte det?

Så jag vill inte kalla Inception för cyberpunk. Post-cyberpunkig science fiction, möjligen, och såpass trevligt unik att det inte riktigt finns en genrebeteckning för det.

Max Raven

T12-kultist
Cybot said:
Mer tonvikt på det senare skulle jag säga.

Jag kan också vara rätt ensam om det här, men Gibsons Neuromancer etc-böcker känns för mig som att de åldrats bättre än det mer ingrottade i genren som dök upp efter. Sen har vi inte sopstäder i städerna eller högar av implantat. Är vi överraskade att genomsnittsmänniskor inte gillar att skära i sig riktigt så mycket? :gremwink:

Iofs tycker jag vissa senare verk, som GitS t ex, överlevt bättre på vissa plan. De är fortfarande lite mer "i framtiden".

Men genren skulle man väl kunna göra ett rollspel till. Problemet är väl lite att vi lever ganska mycket i en "cyberpunk"-värld på en del plan. Om man körde på Max Headroom-stuket med "20 minutes into the future" så skulle man kunna göra ett rollspel med vissa udda inslag som kanske skulle kunna vara möjliga i en nära framtid och ändå kunna motivera någon slags nutidsliknande eller retrofuturistisk stil.

Kanske.

krank

Krille said:
Cyberpunken kom ju till (och dog) innan informationssamhället föddes, nånstans i skiftet industri- till tjänstesamhälle. Genren kännetecknas av avancerad teknologi i samband med ett nedbrytande eller radikal förändring av samhället.
Jag tycker att du till viss del har rätt, men jag vill nog inte dödförklara genren ändå. Om inte annat för att det fortfarande produceras grejer jag definitivt betraktar som cyberpunk. Eller måste produkterna vara kommersiellt gångbara för att det ska räknas som att genren är "levande"? Det är inte den mest framstående genren just nu, men postcyberpunken, som jag pga dess teman om människans natur kontra teknologin fortfarande tycker är mer cyberpunk än post, är trots allt hyfsat livaktig.

För mig handlar cyberpunken om människan, och om teknologin, och mötet mellan de tu. Individen kontra systemet, biologi kontra teknologi. Var människan slutar, var teknologin tar vid. Det blir inte mindre intressant för att cyberpunkens dystopier blir verklighet, utan mer. Jag tycker t.ex att rollspelet Eclipse Phase har en god portion av väldans mycket av det som gjorde cyberpunken bra; dels för att det är ett ganska dystopiskt samhälle men betydligt mer för att spelvärlden drar frågan om människan natur till en spets; om vi kan ladda upp oss, och programmera om oss, vad är då en människa? Om vi kan föröka oss genom att kombinera en liten bit av min data med lite av din data, ladda ner resultatet i en artificiell kropp, vad är det då? Människa? Maskin? Och så vidare.

Men du har rätt om Inception. Bra film, postcyberpunkinfluenser, men inte mycket cyberpunk.

krank

Max Raven said:
Jag kan också vara rätt ensam om det här, men Gibsons Neuromancer etc-böcker känns för mig som att de åldrats bättre än det mer ingrottade i genren som dök upp efter.
Har aldrig varit mycket för Gibson, faktiskt, men det skrevs en hel del ballt av andra författare i genren. Jag har en favoritantologi jag borde ta och köpa när lönen kommer, kan passa på att rekommendera den trots att den är ur tryck sedan rätt långt tillbaks. Den enda bok jag någonsin varit frestad att stjäla från ett bibliotek.