Nekromanti Cyberpunkens estetik och symbolik

Max Raven

T12-kultist
Kom att tänka på det här när jag tänkte på Ghost in The Shells logga: Vilken estetik och symbolik utmärker cyberpunk? Har vi några trender vad gäller bildspråk, bildyta med mera?

Max Raven

T12-kultist
Jag hade en fundering som jag tar nu. Kan vara lite fel ute förstås - Å en sidan känns det för mig som att cyberpunk har ett drag av organiskt inspirerad teknologi - såtillvida att något som är viktigt är maskinen som ersätter människan, delar som är (potentiellt) bättre än det naturen givit den. Industriell organism, ungefär.

Å andra sidan har vi landskap med väldigt mycket skitig, enkla geometriska figurer och horder av ljus.
Typ lite åt Neo-Brutalism?

Jag har förstås dålig koll på konststil. Wikipedia säger att cyberpunk inspirerades av futurism, å andra sidan säger den i cyberpunk-artikeln att många klassiska cyberpunk-miljöer kommer från en blandning av dåtidens moderna storstäder, så...

Cybot

Mest spelbar
Ett konstant tema inom cyberpunken är ju den mänskliga varelsens omformande till maskin och kapitalistisk varelse, där cyborgen är den tydligaste symbolen.