Nekromanti Cyberspace

Elathon

Veteran
Hej!

Någon som har några supplement, information, länktips etc.
gällande rollspelet Cyberspace av Iron Crown Enterprises?

De själva har ingenting om spelet på sina sidor och hittar ingen riktigt bra sida på nätet.

Någon som har spelat det och kan berätta lite om spelsystem osv?

/Mvh jonas

Honken

Hero

Någon som har några supplement, information, länktips etc.
gällande rollspelet Cyberspace av Iron Crown Enterprises?

Jag har spelet och dessutom några av dess moduler.

De själva har ingenting om spelet på sina sidor och hittar ingen riktigt bra sida på nätet.

Spelet gick inte så bra att det var värt att fortsätta med. Det är nedlagt sedan länge.

Någon som har spelat det och kan berätta lite om spelsystem osv?

Spelet är en förenklad version av Rolemaster/Spacemaster. Både systemet och spelvärlden var faktiskt ganska okey efter genomläsning, men jag har tyvärr aldrig provat spela det.

Liksom Rolmaster så är spelet rätt så tabelltungt. Det vill säga att det är mycket tabeller i spelet. Cyberspace är som sagt en förenklad version, vilket gör att det inte är lika avancerat som RM, men ändå rätt vettigt.

Man slår 100 sidig och lägger till färdigheten + svårighetgrad för att komma över 100 för att lyckas med något. Attacker och dyligt är lite annars, men fungerar i grund och botten likadant.

Hoppas det hjälpte lite.

/Honken

Big Marco

Läskig
Som SL för CS under ett antal år så kan väl säga att jag tycker att stämning är något som CS har lyckats bra med. Jag skulle vilja hävda att CS har den coolaste Cyberpunk-känslan av så gott som alla CP-spel. Tyvärr lider reglerna av att de är ICE:s tabellhärk och i denna förenklade version så är bristerna extra stora, speciellt i stridssituationer då det i princip finns typ halvdussinet resultat som kan inträffa - sålunda lär sig spelare snabbt exakt vad som kommer att ske under striderna.