Nekromanti Cybertech och sikte?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,046
Location
Göteborg
Hade en tanke...vore inte ett cybertech som gör att ens vapen träffar där man tittar rätt tufft? Vill minnas att nått liknande fanns i Mutant -89?

Eller?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
HUD, cyberlänk och videosikte på vapnet så har du det. IIRC +1 att träffa (+2 med lasersikte) och kan sikta utan att turordningen minskar.

/Henrik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det skulle kräva...

Det skulle kräva att den interna datorn kan interagera med vad det nu än är som håller i och siktar med geväret. Alltså så krävs ett par cybernetiska armar som datorn kan styra. Frågan är hur snabbt och effektivt det blir om den ska göra alla beräkningar och ställa in armarna mot det man tittar på. Särskilt som blicken har en tendens att flacka runt en hel del.


Nej, minimalistisk som jag är så måste jag säga om du vill ha någonting som gör att vapnet träffar där du tittar så föreslår jag att du tittar igenom vapnets sikte :gremgrin:

/Naug, går och äter lunch
 

Khamero_UBBT

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
6
Location
Maj
Inte riktigt...då ser jag väl bara var jag siktar..eller?
vad jag vet så ser du väl ett sikte på HUD som guidar dig. videosikte kopplat till hud kan väl visa siktet i en liten ruta framför ögonen också. fördelen med videosikte är just det att du inte behöver se var du siktar, iaf inte om du har vapen HUD och videosikte. ett öga på vapnet.

rätta mig om jag har fel. det är så jag uppfattat det iaf.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Ja, fast det där innebär ju att man tittar där man siktar. Revan ville ju kunna sikta där han tittar. Så det krävs som sagt att man låter datorn styra det som håller i vapnet, artificiella armar med andra ord.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Eller så har man vapnet på ett styrbart stativ i närheten där man låter den digitala datorn styra stativets rörelser. Stativet behöver inte vara speciellt stort. Kanske något liknande det där vapnet som används i filmen Rovdjuret (Predator), alltså en axelkanon.

/Seinet Wintermute - Säger godnatt
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Det skulle väl vara högst genomförbart att kalibrera ett par cybernetiska armar att sikta mot den mätpunkt där ögonen möter målet. Samma mekanism finns ju redan i nutiden hos moderna attackhelikoptrar - tex chaingunnen på en AH-64 Apache som riktas efter ett sikte på pilotens HUD i hjälmen. Detta borde dock göra att armarna inte kan brukas fritt medans de brukar detta "auto-aim" eftersom det skulle krävas avancerade metoder att styra allt rätt med neural-data.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Ja, fast det där innebär ju att man tittar där man siktar. Revan ville ju kunna sikta där han tittar. Så det krävs som sagt att man låter datorn styra det som håller i vapnet, artificiella armar med andra ord.
Ett smartgun mount, alltså ett harnesk som vapnet sitter fast i, kan nog också fungera. Fast det gäller att man inte rör huvudet för snabbt, en 10 kilos KSP som försöker vända sig 90 grader på några tiondelars sekund är lite jobbig att hantera...

Alternativt så kan man försöka med idén jag hade (som tyvärr inte finns i Neotech): Siktutrustning fäst på/i huvudet och en länk till vapnet så att det skjuter när man riktar det åt rätt håll.

Tyvärr så måste man nog ha väldigt speciella vapen för det (för att kompensera för andra rörelser så bör vapnet kunna korrigera skjutriktningen några grader, människor är ju sällan "rock steady" när de skjuter med automatvapen...).

/Henrik
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Fast och andra sidan så lär en sådan mjukvara vara militär och militär mjukvara är dyr att få tag i.

/Seinet Wintermute
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Alternativt så kan man försöka med idén jag hade (som tyvärr inte finns i Neotech): Siktutrustning fäst på/i huvudet och en länk till vapnet så att det skjuter när man riktar det åt rätt håll.

Går inte det med IFF signal från de chip du tidigare utdelat till dina vänner. Om man för vapnet under eldgivning mot något som sänder ut "friend" signal så avfyrar inte vapnet. Istället avbryts eldgivningen för att återupptas när vapnet inte längre pekar mot "friend".

Då skulle man kunna skjuta automateld in i en hög med vänner och fiender, med mindre risk för att träffa vännerna. Risken finns ju fortfarande att man träffar sina polare (rekyl och det faktum att de kanske flyttar på sig), men den borde vara avsevärt mindre.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Går inte det med IFF signal från de chip du tidigare utdelat till dina vänner. Om man för vapnet under eldgivning mot något som sänder ut "friend" signal så avfyrar inte vapnet. Istället avbryts eldgivningen för att återupptas när vapnet inte längre pekar mot "friend".
Jag tror inte det finns med i reglerna, men det är definitivt ett system jag skulle tillåta om någon ville ha det!

/Henrik
 
Top