Nekromanti [Cydonia] Att utvecklas

Max Raven

T12-kultist
  • Hur man får erfarenhet normalt - speciellt vilka "kriterier" som bör vara giltiga
  • Att lösa in "döda" egenskaper
  • Hur man spenderar erfarenhet

Max Raven

T12-kultist
Uppdatering! :gremlaugh:

Funderar nu lite i följande banor:
Man får erfarenhet på totalt 2 sätt. Ett av dessa är sessionsbundet, det andra handlar om att "lösa in" egenskaper.

De som är sessionsbundna kommer från tämligen breda kategorier, och en av dessa beror till viss del på SL. De är Aktivt deltagande, Stämningsförhöjning och Måluppfyllelse(behöver nog ett bättre namn här). Totalt kan man alltså få 3 poäng för en session, även om det kan verka lätt att få dessa (se länk i botten för detaljbeskrivningar).

Om en spelare passar in på en kategori får man en poäng för den. Det är inkluderande, så man kan inte säga att Kalle inte får poäng för att han skämtade till det under en skräckdel om han förhöjde stämningen på annat sätt.

Spendering handlar om använda färdigheter/egenskaper, off-screen-träning eller någon annan bra anledning (Cydonia har en del teknologi).

Överväger möjligheten att bli sämre genom att få negativa Egenskaper, t ex genom trauman, allvarliga skador, etc. Dessa ska kunnas lösas ut mot poäng - de kostar alltså att bli av med. Jag övervägde att de inte ger poäng, någonsin, utan är karaktärsutmärkande saker som är negativa. Cydonia erbjuder dock ganska många möjligheter att bli av med negativa egenskape. Jag vill inte heller ha enorma listor på meningslösa "nackdelar". Det skulle i så fall vara en ganska kort exempellista, och de flesta (antagligen alla) bör gå att åtgärda, förutsatt att man är på "rätt ställe". (Här kom jag att tänka på Lois McMaster Bujolds protagonist Miles Vorkosigan, som fick sitt skelett sabbat som foster).

Möjligen kommer det ett sätt att få erfarenhet av vissa egenskaper, men det är inte troligt just nu.

Man kan läsa mer på wikin
Utveckling
Flyttar antagligen det här till den "ordentliga" texten snart. Nu känns det ganska malplacerat.