Sitter för närvarande och funderar över färdighetslistan och vad som ska med. Många färdighetslistor till rollspel är väldigt... smala. Målet för mina färdigheter är:
Bredare färdigheter.
Samordnade färdigheter inom färdighetskategorier. Om man lär sig en färdighet så ska man rimligen kunna plocka upp lite "base moves" inom andra.
Strid gav inte mig några bekymmer för samordnade färdigheter - hade en uppfattning om vad jag ville ha. Värre blir det när jag kliver utanför strid. Inte för att jag har lagt mycket tanketid på det iofs.
Se det här t ex:
Social kompetens?
*(KOM)Förhandla
*(INT*)Handel
*(KOM)Fostran (handlar om att undvika "faux pas" och passa in i grupper - jmfr "socialize" - namnet är av smaksort).
Verkar lite... lite tycker jag. Och alla namnen är inte klockrena för känsla heller(Social kompetens t ex). Kunde överväga nån form av "stå emot övertalning", men iofs täcks det av färdighterna själva.
Nån som har förslag på andra färdigheter/färdighetskategorier, hyfsat breda?
Bredare färdigheter.
Samordnade färdigheter inom färdighetskategorier. Om man lär sig en färdighet så ska man rimligen kunna plocka upp lite "base moves" inom andra.
Strid gav inte mig några bekymmer för samordnade färdigheter - hade en uppfattning om vad jag ville ha. Värre blir det när jag kliver utanför strid. Inte för att jag har lagt mycket tanketid på det iofs.
Se det här t ex:
Social kompetens?
*(KOM)Förhandla
*(INT*)Handel
*(KOM)Fostran (handlar om att undvika "faux pas" och passa in i grupper - jmfr "socialize" - namnet är av smaksort).
Verkar lite... lite tycker jag. Och alla namnen är inte klockrena för känsla heller(Social kompetens t ex). Kunde överväga nån form av "stå emot övertalning", men iofs täcks det av färdighterna själva.
Nån som har förslag på andra färdigheter/färdighetskategorier, hyfsat breda?