Nekromanti [Cydonia] Initiativ!

Max Raven

T12-kultist
  • Längre strider ska ha en "bakvänd" kurva - ju längre striden pågår, desto högre blir riskerna för alla involverade.
  • Vill helst inte att systemet tar för mycket plats (är krångligt)
  • Systemet ska vara snabbt, iaf i grunden

Rickard

Urverk speldesign
  • Man använder sig av
  • Initiativbrädet finns synligt för alla, förslagsvis på mitten av bordet.
  • Detta fiktiva system använder T10:or som man slår mot ett värde. Antalet tärningar som är lika med eller över är Graden av slaget. Jag tänker mig att varje person har runt fem tärningar.
  • Vid anfall används en pott som kännetecknar anfall, exempelvis Strength+melee. Vid försvar används en pott för som kännetecknar försvar, exempelvis Toughness+melee.
  • Flera spelledarpersoner mot en rollperson använder spelledarpersonernas högsta värde. Resterande personer ger en extra tärning till anfallet enbart. När skador sker plockar spelledaren bort en person.
  • Flera rollpersoner mot en spelledarperson använder det högsta värdet av rollpersonernas, där en person har ha det högsta anfallet medan en annan kan ha det högsta försvaret. Resterande ger en extra tärning till anfallet enbart.
  • En person blir besegrad när dess försvarspott har försvunnit.

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Initiativ-trait-lösningen?
Eh... Hoppsan. Det var DeBracy som talade om Höstdimma, mea culpa, i Initiativ-tråden jag länkade till. :gremblush:

Initiativbrädet påminner mig för övrigt om battlewheel, som är det som jag har liggande just nu. Finns till både Exalted och Scion. Här är ett exempel:

Snodde upplägget i princip rakt av, försökte modda: Knåpade med att ändra tidskostnad, men lägsta som funkar är 3 "ticks" - man flyttar sig alltså alltid minst 3 steg i hjulet - med standard 5. Annars blir det en otäcka supersnabba karaktärer som är överlägset snabbare än resten, där jag tycker färdighetsvärde alt spendera energi täcker den biten "bättre". Knåpade med att utöka tiden. Minns inte exakt hur bra det gick, har för mig att det blev ett tak.

Mitt hjul skulle se lite annorlunda ut - reaktionsanfall gjorde att motståndaren fick ökat försvar. Alltså behövde jag två hjul, med ett yttre som roterar. Eller en referens-måttstock. Ska se om jag kan slänga ihop något. Ska bara kolla oddsen.

Max Raven

T12-kultist
Sådär. Tog lite knåpande och funderande, men här är en lite grovt tillyxad variant:

I lite större format här: Cydonia stridshjul grovskiss

De två inre lagren är till för karaktärerna (innersta) och tidräknaren. Den yttersta upplyser om hur mycket den attackerades (fasta) försvarsvärde ökar om någon inom det tidsavståndet utför ett reaktionsanfall. Man skulle f ö kunna skriva ut den här på två papper, klippa till den och sätta båda på ett tredje papper så att man skulle kunna snurra REA-modifikationen (utan att flytta det innersta hjulet).

Har man spelat Exalted 2nd Edition eller Scion så borde initiativvarianten, och kanske stridshjulet, vara hyfsat bekant.

Tycker mig skönja vissa likheter i våra system, Han. :gremwink: (Även om mitt är additivt med borträknande från motståndare och effekt det som blir över istället för slå-under)

Edit: Jisses vad jag klantat mig här och var.

Möller

Hubert Hortlax
Jag har precis läst igenom Atomic Highway, och jag känner att jag måste berätta om deras intiativsystem. Det är både enkelt och ger en bra, cinematisk eller episk känsla.

Nå. Varje deltagare har en handling per runda. En handling kan t.ex. vara ett anfall.

Deltagarna agerar i fallande ordning efter hur högt värde i Nimbleness (det finns självklart tie-breakers).

Systemet tillåter »överblick« eller avvaktning, men den är begränsad. Jag måste programmera min handling om jag ska avvakta. Händer inte triggern, så blir du av med handlingen. Jag gillar.

Försvar, t.ex. att ducka eller parera, kan alla stridande göra ett fåtal gånger utan att förbruka sin handling.

Det finns en frivillig regel som jag tror skulle passa Cydonia; spenderar man Fortune (AHs variant på öde, återfylls varje spelmöte) så får man göra en extra handling.

Så, nu har jag svamlat klart.

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Jag har precis läst igenom Atomic Highway, och jag känner att jag måste berätta om deras intiativsystem. Det är både enkelt och ger en bra, cinematisk eller episk känsla.

Nå. Varje deltagare har en handling per runda. En handling kan t.ex. vara ett anfall.

Deltagarna agerar i fallande ordning efter hur högt värde i Nimbleness (det finns självklart tie-breakers).

Systemet tillåter »överblick« eller avvaktning, men den är begränsad. Jag måste programmera min handling om jag ska avvakta. Händer inte triggern, så blir du av med handlingen. Jag gillar.

Försvar, t.ex. att ducka eller parera, kan alla stridande göra ett fåtal gånger utan att förbruka sin handling.

Det finns en frivillig regel som jag tror skulle passa Cydonia; spenderar man Fortune (AHs variant på öde, återfylls varje spelmöte) så får man göra en extra handling.
Fortune-biten låter mycket som det jag kör med - enteleki - där jag låter folk anfalla flera motståndare mot att de betalar poäng. Vilket jag gillar. Tanken jag har är att det ska fyllas på hyfsat lätt - drivkrafter ger det och i strid leker jag med tanken att man ska få någon slags inkomst av den ovanpå det om striden börjar dra ut på (in-game-)tiden.

Triggern låter intressant här - det skulle kunna gå. Man kan ju vara hyfsat bred - frågan är lite hur bred "När rymdmonstret hoppar fram i dörröppningen anfaller jag det" (där monstret givetvis kommer in genom fönstret bakom killen) eller "När någon fiende kommer inom min räckvidd hugger jag" (och om flera fiender dyker upp så kan man spendera enteleki om man vill attackera de som kommer efter)... Kanske det senare i Cydonias fall skulle fungera. Sen kan man låta folk skriva ner sina triggers i början av rundan. Lägg på reaktionsmodifikation, abstrahera på något sätt ("är du först och agerar mot den siste får du -4 på ditt slag och vice versa, är du i mitten mot andra i mitten får du -1, mitten mot först/sist -2", typ.)

Jo, skulle kunna fungera rätt bra. Enda nackdelen som jag ser är lite att handlingarna en runda inte påverkar när man agerar i nästa runda, men frågan är om det inte är lite för omständigt att försöka ordna ändå - då faller man nog tillbaka på stridshjulet i vilket fall.

så jag gillar't. Ska fundera på det! :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Great Leap - initiativ

• En sidan har (fler) vapen som är inom räckvidd där de har övertaget* (+1)
  • En sida har fler deltagare än den andra (+1)
  • En sida överraskar den andra (+1)
  • En sida har fördel av terrängen (+1)
  • En sida spenderar 1 i energi (+1, ej kumulativt) (varje deltagare måste spendera 1 energi?)