Nekromanti [Cydonia] Noder för Egenskaper

Max Raven

T12-kultist
Kort för de som är nya:

Cydonia är ett hyfsat "hårt" SF-rollspel långt in i framtiden, fjärran från vårt eget solsystem. Med rymdriddare. Några inspirationer är bland annat Asimov, Dune, Weber och Bujold. Och givetvis Starship Troopers.

Systemmässigt - I Cydonia är formuläret baserat på Färdigheter. Dessa är inplacerade i 4 färdighetskategorier som är "grund" för otränade färdigheter. Dessa täcker in i princip allt som man slår för under normala omständigheter.

Egenskaper i Cydonia, då, är saker som inte täcks av resten. De kan förstärka någon aspekt av färdigheter, ex tursam, som ger bättre slag när tur är viktigt, eller ge karaktären nya förmågor, t ex telekinesi. De senare ger inte nya färdigheter utan länkas samman med existerande färdigheter - om man vill kasta projektiler på en motståndare med sin Telekinetiska kraft så använder man t ex Telekinesi med färdigheten Avståndsstrid. (Med krafter som telekinesi spenderar man sen effekten i olika pölar).

Något som har slagit mig nu är att det känns som att det tillkommer en massa extra jobb att komma på egenskaper om man inte har någon grundstruktur. Något att utgå ifrån. Någon form av tankekartagrund, rubrik eller noder. Jag utgår som märks just nu från Förstärkningar och Förmågor, men noderna kan må bättre att basera sig på teman som, tja, fart..?

Vad tycker ni? Har ni några förslag på möjliga noder? Är det en dödfödd tanke?

Max Raven

T12-kultist
Några funderingar på noder/kategorier:

Sociala
Egenskaper som baserar sig på karaktären i socialt sammanhang.

Drivkrafter: Egenskaper som kretsar kring karaktär/rollspelande och ger fördelar från dessa. Exempel: Nemesis, Öde*, Hämnd.

Materia
Externa: Speciell utrustning/Artefakter...

Interna/Kroppsegenskaper: (Bioskulptering), Läkeförmåga/Immunitet/Nanoläkning, Kroppsvapen...

(I spelar och spelledarsektionen måste jag f ö komma ihåg att nämna flaggor (typ: "med på formuläret? Då ska det med någonstans i spelet"))

*Här menar jag inte att karaktären nödvändigtvis har ett öde på riktigt, men att denne och möjligen andra agerar som om så är fallet - vilket kan bli självuppfyllande. Se mängden folk som tror på horoskop t ex.