En designförändring jag övervägt är att dumpa grundegenskaper helt. Jag har löst en del problem jag hade med färdigheterna som åtminstone delvis kan motivera det (har inte tagit upp det här). Möjligen kan man baka in några av de traditionella GE bland färdigheterna. Men det tar mig emot; Dels känns det lite konstigt med fritt flytande färdigheter, dels är färdighetssystemet byggt på ett sätt som gör att man gärna vill ha GE.
Krafter delar jag för närvarande upp i Förstärkningar och Fördelar - kommer troligen ändra namnen senare, kanske slå samman dem, men just nu är de ett enkelt sätt för mig att hålla koll när jag bygger nya krafter.
Förstärkningar (eng "Augmentations") är krafter som förbättrar mänskliga attribut - sånt som redan finns på formuläret från början.
Fördelar är krafter som lägger till nya saker, exempelvis att kunna flyga. Tror inte jag kommer ha just flygförmåga med, men det är ett bra exempel. I vilket fall, utgång ifrån den mänskliga normen - alltså är sånt med som människor normalt har. Fördelar lär jag basera på befintliga färdigheter om de överhuvudtaget behöver tärningsslag.
Tänkte använda samma system för fordon och självklart icke-mänskliga varelser - om man vill designa sådana. Jag väntar mig den första jätteroboten c:a 2 dagar efter att systemet börjar bli färdigbyggt.
(Inte av mig dock)
Medveten om att den här biten påminner om BESM 1-2Es attribute-köpar-system en del. Inte helt lätt att komma från. Om jag skrotar GE och kör en "köp fördelar där du skiljer dig från normen"-approach så har jag hört att DoD:T använder sig av ett sådant system med. Usch, man bara kopierar från alla...