anth
Vetefan
I Koreas motsvarighet till japanska manga, manhwa, är det vanligt att protagonisten får återuppleva något denne gjort.
Det kan vara att protagonisten dör och "reinkarneras" 20 år bakåt i tiden och därför kan leva om sitt liv.
Det kan också vara att protagonisten återföds som en person i bok som protagonisten läst.
Gemensamt är att protagonisten vet vad som ska hända och målet är att denne inte ska göra om samma misstag och framförallt undvika att dö.
Det betyder att så länge protagonisten gör som i boken eller i sitt tidigare liv kommer det gå exakt som tidigare och världen är fullständigt deterministisk.
Men så fort protagonisten börjar ändra sitt beteende uppstår en "fjärilseffekt" och fler saker börjar ändras i omgivningen.
Ett exempel skulle vara om en spelare fick spela Boromir i Sagan om ringen.
Finns det något rollspel enligt detta koncept?
Nu menar jag inte som Montsegur 1244, utan det är meningen att rollpersonen ska hitta en lösning så denne och så många som nöjligt överlever.
Skulle det ens vara kul som rollspel?
Det kan vara att protagonisten dör och "reinkarneras" 20 år bakåt i tiden och därför kan leva om sitt liv.
Det kan också vara att protagonisten återföds som en person i bok som protagonisten läst.
Gemensamt är att protagonisten vet vad som ska hända och målet är att denne inte ska göra om samma misstag och framförallt undvika att dö.
Det betyder att så länge protagonisten gör som i boken eller i sitt tidigare liv kommer det gå exakt som tidigare och världen är fullständigt deterministisk.
Men så fort protagonisten börjar ändra sitt beteende uppstår en "fjärilseffekt" och fler saker börjar ändras i omgivningen.
Ett exempel skulle vara om en spelare fick spela Boromir i Sagan om ringen.
Finns det något rollspel enligt detta koncept?
Nu menar jag inte som Montsegur 1244, utan det är meningen att rollpersonen ska hitta en lösning så denne och så många som nöjligt överlever.
Skulle det ens vara kul som rollspel?