Nekromanti Då var det rollformulärsdags igen …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jaha, nu är jag här igen, med ett nytt och förbättrat (tack vare er, kära forumsbesökare) D&D 3.5-rollformulär.

Det förra formuläret finns bifogat detta inlägg.

Nytt är bl.a. att spells har fått utgå (de tar bara upp onödigt utrymme för de som inga har). Jag kommer att göra separata ark för varje spell-casting class, där alla spells finns utskrivna (dessutom kommer det att finnas plats för familiar eller animal companions).

Jag har ändrat till en trespaltig layout. På så sätt kan jag variera bredden på rutorna från en- till trespalt efter behov. Dessutom har de flesta skrivrutor blivit 10 mm breda (jämfört med tidigare 6 mm).

Vidare har jag lagt in mellanrum mellan alla rutor; jag tycker det blir lättare att hitta på det viset.

Skills, feats och languages har fått en egen sida (och, ja, alla skills är utskrivna).

Allt stridsrelaterat ligger även det på en egen sida. (Som ni kommer att se, finns det ett litet tomt utrymme på denna sida. Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att komma på något fiffigt [och stridsrelaterat] som kan fylla detta tomrum).

Utrustning, pengar och bärförmåga upptar den sista sidan.

Jag har dessutom tänkt göra ett campaign sheet (tack, Magnus, för idén) med plats för anteckningar, värdesaker, utrustning och lastdjur som ägs gemensamt av hela äventyrargruppen. Det ska alltså bara behövas ett campaign sheet för varje spelgrupp.

Vad vill ni se på ett sådant campaign sheet?

Och, givetvis, vad tycker ni om det bifogade rollformuläret?

Vindhand

Myrmidon
Vidare har jag lagt in mellanrum mellan alla rutor; jag tycker det blir lättare att hitta på det viset.

Jag föredrog när de satt ihop... Det är ganska saftiga ramar på dem i.a.f. så ingen tvekan om var en ruta slutar och nästa börjar borde uppstå.

Skills, feats och languages har fått en egen sida (och, ja, alla skills är utskrivna).

Trevligt...

Allt stridsrelaterat ligger även det på en egen sida. (Som ni kommer att se, finns det ett litet tomt utrymme på denna sida. Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att komma på något fiffigt [och stridsrelaterat] som kan fylla detta tomrum).

"Rita din karaktär i full stridsutrustning"? :gremgrin:

I övrigt (förutom de delar av min kritik mot det förra som är relevant) tycker jag att det är ett mycket trevligt formulär... i mina ögon är det överdrivet komplext men det är på grund av spelet i sig snarare än dig.

Jag är litet nyfiken på två saker:
1: varför bifogar du två identiska formulär?
2: varför är det (båda) lösenordsskyddade?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jippi! *studsa*

För att börja från slutet, tänkte jag börja med att kommentera formuläret.

Det är bra. Mycket bra. Har egentligen inte så mycket att tillägga. Du förbättrade det andra och rättade till de småsaker som kändes konstiga. Jag har ändrat mig om skaderutorna, apropå det. Jag gillar dem! :gremsmile: En eloga för att du orkat skriva ut alla skills också. En sak jag tänkte på var att fnutten bakom de skillsen som har armor modifier syns lite dåligt och den lär inte synas bättre när man skriver ut formuläret.

(Som ni kommer att se, finns det ett litet tomt utrymme på denna sida. Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att komma på något fiffigt [och stridsrelaterat] som kan fylla detta tomrum).

Ja, med tanke på att rollpersoner kan få larvigt högt med hit point så kan du ju fylla utrymmet med fler kryssrutor.

Annars så skulle en ruta med stridsrelaterade bonusar från feats och liknande inte vara så dumt även om det inte är alltför svårt att kolla på feats-sidan.

Vad vill ni se på ett sådant campaign sheet?

Bra idé! Tack Magnus! :gremwink:

Det som behövs är givetvis kampanjnamn. Förutom det så en ruta där man kan skriva upp "viktiga personer" och deras roll i kampanjen, "viktiga prylar". Fast egentligen så är det enda som behövs ett stort linjerat utrymme för "egna noteringar". För väldigt mycket kommer vara just egna noteringar om vad som hänt, vad folk sagt, och vad man ska hitta på härnäst. Känns hursomhelst smidigare att ha ett papper som utsatt kampanjformulär. Ett papper som förhoppningsvis inte bli uppätet av hunden eller bortglömt under soffan.

Dante

Staff member
Skumt …

»1: varför bifogar du två identiska formulär?
2: varför är det (båda) lösenordsskyddade?«

Två formulär?

Jag bifogade bara ett. Och när jag laddar ner det får jag bara ett dokument.

Formuläret är lösenordsskyddat för att jag inte vill att någon ska kunna använda formuläret innan det är klart.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Campaign sheet

Partyts namn
Partyts medlemmar
Vad är deras hangout/högkvarter/lair/dungeon de alltid återvänder till
Deras övergripande mål
Deras fiender (återkommande)
Styrkor
Svagheter
Viktiga händelser i partyts historia
Taktik - typ vem går först, men tar skatterna, och så vidare
Vänner
Patrons
War chest - gemensamma skatter
Common resources - gemensamma resurser.

Hepp!

Tänk, vilken bra idé det var, det där med campaign sheet. Den där "Magnus" måste vara en skärpt kille! Jag ska nog rösta på honom i Rollspelsvalet! :gremwink:

M.

Staffan

Myrmidon
Re: Då var det rollformulärsdags igen …

Hmm... de enda sakerna jag kommer på att klaga på just nu är:

1. Det vore smidigare att ha en ruta för "special abilities" i stället för var sin för "racial traits" och "class features."

2. Det skulle vara smidigt med fler instanser av "kaskadfärdigheterna", alltså Craft ( _____ ), Profession ( _______ ) och framför allt Knowledge ( ______ ). Framför allt brukar wizards och bards ha mer än en knowledge-färdighet.

Annars ser det rätt bra ut. Jag är iofs fortfarande lite tveksam till att ha hitpoints-rutor i D&D, det känns som om de funkar bättre i spel med få hp som t ex i BRP-spel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm... *misstänksam*

Jag missuppfattade nog meningen med kampanjformuläret lite. Är det mer åt ett "gruppformulär" så är det givet att de sakerna som du listat ska vara med.

Tänk, vilken bra idé det var, det där med campaign sheet. Den där "Magnus" måste vara en skärpt kille! Jag ska nog rösta på honom i Rollspelsvalet! :gremwink:

Jag är mot! :gremtongue:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast din idé var bra den också!

Klart att kampanjens namn ska vara med, och så vilka städer man besökt. Och vilka NPC's man talat med. Både för DM och spelare!

Röst på mig! Jag har rätt, ni har fel! :gremwink:

M.

Vindhand

Myrmidon
bifogningsskumhet (ot)

Mystiskt... det verkar bara vara stuffit expander som gör fel. Jag får ut två filer ("Test Sheet 2.pdf" & "Test Sheet 2.1.pdf"). Alla andra zip-kapabla program jag testar ger mig bara den första...

Formuläret är lösenordsskyddat för att jag inte vill att någon ska kunna använda formuläret innan det är klart.

Oki...

Troberg

Sinister eater
En liten kommentar bara

Om det är tänkt att skrivas ut av slutanvändaren så hade det varit bättre att lägga upp det som ett dubbelsidigt A4 med vikutrymme i mitten än som fyra A5. För de flesta är det mycket enklare att skriva ut så (men blir iofs lite soppigare att läsa på skärmen eftersom sidorna kommer i ordning 2, 3, 4, 1 för att passa rätt när man viker).

Annars ser det bra ut.

Dante

Staff member
Det kommer …

»Om det är tänkt att skrivas ut av slutanvändaren så hade det varit bättre att lägga upp det som ett dubbelsidigt A4 med vikutrymme i mitten än som fyra A5. För de flesta är det mycket enklare att skriva ut så (men blir iofs lite soppigare att läsa på skärmen eftersom sidorna kommer i ordning 2, 3, 4, 1 för att passa rätt när man viker).«

Selbstverständlich!

Allt sånt där tar jag sist, när allt annat är klart.

Troligen kommer jag att be Rävspel hosta formulären när de är klara. Som ni märker blir de för stora för att lägga upp på forumet (om man inte zippar dem förstås).

Dante

Staff member
Ingen dum idé …

»Ja, med tanke på att rollpersoner kan få larvigt högt med hit point så kan du ju fylla utrymmet med fler kryssrutor.«

Hmm … en level 20 dwarf barbarian med Con 25 kan (utan feats som Toughness) max ha 380 hp (440 om han är putt).

Fler kryssrutor är kanske ingen dum idé.

Dante

Staff member
Förklaringar och ursäkter …

»1. Det vore smidigare att ha en ruta för "special abilities" i stället för var sin för "racial traits" och "class features."«

Jag vet att du tyckte det. Det var lite krångligt att pussla ihop alla rutorna på förstasidan, och som du ser så upptar dessa två rutor ett oregelbundet utrymme. Det skulle helt enkelt se knasigt ut att göra en ruta med samma form. Rent estetiska skäl m.a.o.

»2. Det skulle vara smidigt med fler instanser av "kaskadfärdigheterna", alltså Craft ( _____ ), Profession ( _______ ) och framför allt Knowledge ( ______ ). Framför allt brukar wizards och bards ha mer än en knowledge-färdighet.«

Jag funderade också över det här. Tyvärr begränsas antalet tillgängliga rader av pappersformatet. Wizards och bards får helt enkelt använda de två blanka raderna längst ner och inte skaffa fler än tre Knowledge (x) eller Perform (x).

Och hp-rutorna vill mina söner ha kvar, så dem blir du inte av med.

Men tack för dina synpunkter.

Troberg

Sinister eater
Re: Det kommer …

Selbstverständlich!

Allt sånt där tar jag sist, när allt annat är klart.
OK, brukar själv göra det sist, men tänkte det var säkrast att påminna.

Du har inga planer på att göra GURPS-formulär? (infoga stora, sorgsna, bedjande valpögon här)

Troberg

Sinister eater
Re: Ingen dum idé …

Varför inte en uppsättning kryssrutor för förbrukningsvaror (pilar, darts, mat et cetera)?

Dante

Staff member
Amen guuu …

… hur kunde jag glömma ammo?

Fixar!

Boobis

Warrior
Angånede stridsformuläret. Det vore kanske bra med en attackruta utan snedstreck ifyllda. Som det är nu passar formuläret inte så bra för tex munkar som får fler än 4 attacker per runda på högre nivåer.

/J

Vindhand

Myrmidon
Re: Ingen dum idé …

Kan man inte ha dem för XP också? Det gör ju levlandet mer överskådligt. I.o.f.s. kanske man behöver litet mindre font och ett par sidor till för att få in 100000 av dem men tänk vad lätthanterligt det blir :gremsmile:

/Vindhand retas.

Troberg

Sinister eater
Re: Amen guuu …

… hur kunde jag glömma ammo?

Fixar!
Lämna öppet så att man själv kan skriva in vad som avses. Det behöver inte vara pilar, det kan vara darts, stenar, rena underkläder eller pilsner också.

Dante

Staff member
Dum idé …

Det går ju inte. Det skulle ju bli alldeles för många rutor.