Nekromanti Dålig lönsamhet i N2?

Snerrick

Veteran
Slogs just av en tanke beträffande de låga vinstmarginalerna som man kan läsa bl.a. i regelbokens exempelföretag. På de företag som går + handlar det om vinstmarginaler många gånger under 1%. Vadan denna dåliga lönsamhet frågar jag mig?

Antagligen så verkar företagen i N2 på en otroligt konkurrensutsatt och dynamisk marknad – troligen än mer än vad de företag vi har idag. Det borde ju onekligen pressa vinstmarginalerna, men samtidigt så tycker jag att det t.ex. i dagens konkurrensutsatta ekonomi hela tiden verkar marginalerna snarare öka genom produktivitetsökningar och kostnadsbesparingar.

Jag har också funderat om det är just faktumet att många av företagen är MEGA påverkar vinstmarginalen. Kanske väljer man att köpa ”från sina egna” för att stärka makt, inflytande etc. före att köpa ”där det är billigast”, vilket påverkar marginalerna?
Handlar det kanske om en slags systematisk stor aktieutdelning av skattetekniska skäl? Eller är det kanske så enkelt att det just 2059 råder en världsomspännande lågkonjunktur som drabbar samtliga branscher?

Jag är tacksam om någon kunde ge något svar.

(Det skrivs ju redan rätt så flitigt i detta forum att Neotechs värld är en spelvärld som inte har något med vår värld att göra… Därav kändes det överflödigt att nämna det i mitt resonemang)

AEGIS PRIME

Swordsman
Kanske många företag lider av Karaoke Kapitalism? Där alla företags produkter har gått så långt i Benchmarketing att de härmar varandra så att all vinst och möjlighet att skapa nya marknader har helt försvunnit.

Mega företagen kanske pressas av diverse organisationer som maffia, terroristgrupper och annat som hindra dem i deras företagande.

Allt det här är såklart teorier

ripperdoc

Myrmidon
Tja, för det första tycker jag inte att siffrorna i Ultra är helt bra. Men de står där, alltså får man försöka förklara dem alltså.

Låg vinstmarginal kan nog förklaras med ett flertal anledningar. Konkurrensen är nog inte större, generellt sett. Däremot har du mer rätt i dina andra förslag:
* Man väljer att köpa "in-house" eller inom keiretsus
* Det är faktiskt en lågkonjunktur. Jag tror det var en massiv börskrasch ganska nyligen, om inte annat ser jag Neotechekonomin som generellt ganska svajig.
* Företagen 2059 har mycket större utgifter på en del punkter än dagens. Framförallt betalar man astronomiska summor för säkerhet och annan service som idag tillhandahålls av staten (å andra sidan betalar man något mindre i skatt, men bereoende på hur man räknar kan väl skatten vara borträknad från vinstmarginalen?). Dessutom betalar man mycket mer för lön och rekreation till sina högre tjänstemän - ganska många extravaganta utgifter.
* Megaföretagen är sannolikt svårt att få lika effektiva som ett mindre, specialinriktat företag. Mycket försvinner i ineffektivitet och korruption.

/RipperDoc - som ogillar antalet anställda i ett antal företag mer...

Organ

Out of time, out of mind
Företagande nu och i framtiden

En generell regel som gäller i "riktiga" världen, och som troligtvis även gäller i N2, är att ju större ett företag är, desto mindre är dess vinst i procent räknat. Det som naturligtvis gör stora företag lönsamma är det att de kan ha OFANTLIG omsättning, vilket gör denna ynkliga vinst till en rejäl slant i slutändan.

/Anders

Snerrick

Veteran
Lönsamhet

En generell regel som gäller i "riktiga" världen, och som troligtvis även gäller i N2, är att ju större ett företag är, desto mindre är dess vinst i procent räknat. Det som naturligtvis gör stora företag lönsamma är det att de kan ha OFANTLIG omsättning, vilket gör denna ynkliga vinst till en rejäl slant i slutändan.
Njaa, så är det väl egentligen inte riktig vad?
Nu var det iofs ett tag sedan jag läste ekonomi, men jag vill ändå minnas att lönsamhet alltid är ställt i proporton till omsättning - därav borde inte större företag accpetera lönsamhet på 0,5% nivån (förutsatt att tiderna är dåliga eller någonting inte är som det är i den "verkliga världen"). Även om större företag kan ha lägre lönsamhet än mindre (beroende på att de kan erbjuda andra fördelar för investerare t.ex. stabilitet?) så borde väl ändå inte skillnaden vara så pass stora. Investerare brukar väl som regel kräva avkastning i betydligt högre siffror än så (kanske +10%?) - oavsett om det är ett litet eller ett mega-företag så måste man också leverera avkastning till ägarna och hur göra det utan lönsamhet?

cihset

Veteran
Re: Lönsamhet

Ja, lönsamheten är satt i proportion till omsättningen, vansinnigt vore väl annars.

Big Marco

Läskig
Eller är det kanske så enkelt att det just 2059 råder en världsomspännande lågkonjunktur som drabbar samtliga branscher?

Jepp. =) Världen är deppig.

cihset

Veteran
Lite inkonsekvent om megakorparna har så dålig avkastning på investerat kapital om man ser på reglerna för investeringar s. 278 i N2.

ripperdoc

Myrmidon
Det är bara dåligt speltestade regler och inget en vettig människa borde använda.

/RipperDoc

Snerrick

Veteran
Missförstå mig inte

Min mening är inte att kritisera systemet/världen på något sätt. Min tanke är väl bara att om man ska snickra ihop egna företag och försöka använda N2 fullt ut i sina kampanjer är det ju vettigt att känna till hur logiken i världen oxå fungerar.

Det vore väl därför mycket bättre om vi kunde diskutera hur ekonomin generellt fungerar i N2 istället?

Jag har personligen lite svårt att se Mega-företagen som ägande av >90% av alla privata organisationer (om det nu finns ngn som ser det så??). Jag tycker det är mera spännande om spelvärlden är mera dynamisk som vår egen värld är idag + större inslag av mega-företag. Att det t.ex. skulle existera lönsamma företag som ännu inte blivigt uppköpta och kontrollerade av de megakoncernerna ser jag som något som berikar spelvärlden istället för tvärtom. Jag tycker dessutom att det borde vara omöjligt för hundratalet mega-företag att kontrollera så stor del av världens företag.

Men samtidigt så torde ju Megaföretagens allt mäktigare position ha påverkat ekonomin - men till vilken grad? Är fortfarande t.ex. aktiemarknaden den bästa platsen att satsa pengar på? Finns det överhuvudtaget någon fungerande aktiemarknad? Inflation? Arbetslöshet? (det finns ju massor att fråga om, men jag lämnar det såhär).

Big Marco

Läskig
Bra feedback - jag lägger med det som en punkt på listan över saker som kan ändras till Neotechs nästa utgåva. Ja, det rör på sig på den fronten. ,-)

Honken

Hero
Re: Missförstå mig inte

Jag tror nog att det mesta beror på vilken synviken man har. Själv tycker jag nog att om man ska välja den cyberpunkska vyn så har nog Megaföretagen mastodontiska kartellbildningar så att det på vissa områden inte existerar någon konkurens.

Dessutom är ju då Megaföretagen ganska stora och säkert inte såå lättmanövrerade, byråkratin i många av företagen bara är en enda stor sörja, och byråkrati är dyrt!

/Honken

Surukai

Warrior
Medhåll

Helt klart medhåll där.

Vi kan ju exempelvis titta på aktieägda företag kontra privatägda. Eftersom aktiemarknaden gör att företag måste satsa för kvartalsrapporten, bara kortsiktigt alltså. Aktieägarna löper amok om man försöker med en 10-års-plan eller annat dumt. Det har förstås ENORMT dålig inverkan på den totala lönsamheten och tuffar man på i den riktningen i 50 år så är nog depressionen ett faktum.

IKEA är privatägt och troligen ett av dom mest lönsamma företagen.. iaf i Sverige. Där satsar man i ryssland trots förlust för att man vet att om 10 år eller så kommer det bli vinst. Det skulle däremot inte se bra ut på kvartalsrapporten.

Borde det inte funka att ha några privatägda företag i neotech?