Nekromanti Dålig motivation

JANP87

Veteran
Jag har ett problem med rollspelsgruppen jag är med i.
Har ett äventyr som är perfekt och har arbetat på det ett bra tag nu och vi har som börjat lira på det, MEN...Spelarna är inte så sugna på att spela det.
Nån som kan komma med tips på hur jag ska få dom motiverade till att spela det?

Äventyret går ut på att dom far till en mer arabisk värld, eftersom alla våra äventyr för mesta dels har utspela sig i nordiska områden tycker jag det skulle vara intressant att sätta dom i en HELT ny värld.
Hela gruppen har känt varandra sen vi typ gick årskurs sex, så därför har jag testat deras "spelar"-förmåga genom att sätta dom i scenariot att dom verkligen nyss har träffats.
Så har som inge problem med det. Det enda problemet är deras motivation. Några kommentarer eller så?

Christoffer

It's all pig.
Fråga dom, eller så vet du redan, vad de gillar och inte gillar. Skriv om hela rasket utifrån det. Uppenbarligen missar äventyret att träffa de grejer de går igång på, så egentligen är det ju inte svårare än att skriva om det utifrån din spelgrupp?

Pom

Swashbuckler
Jag får intrycket att de trivs bra i den kampanj du kör - det är ju bland det bästa beröm en spelledare kan få!

Det gäller då för dig att visa att de både kan äta kakan och ha den kvar. För in det arabiska lite mjukt i kampanjen utan att de behöver lämna Norden. Låt lite araber, såväl skurkar som hjälpsökande och snällingar dyka upp då och då i den karga nord. Vänj spelarna vid att det kan vara lika kul att slåss med en rövare med kroksabel som en med skäggyxa.

När det blir dags att dra igång själva arabienäventyret, ge gott om hintar (i spel) om att det inte är några problem att åka tillbaka hem. Låt dem kanske t o m göra det i början.

Om de trots detta inte tänder på din idé har du egentligen tre alternativ:

- Be någon annan spelleda.

- Slakta äventyret och återanvänd de delar som går i nordisk miljö.

- Spara äventyret och gör ett nytt. Pröva igen att intressera dem för det arabiska när deras undermedvetna fått vänja sig vid tanken en tid.

PS: Det kan hända att någon moderator på forumet flyttar ditt inlägg till kategorin "Rollspel". Här på rollspelsmakarforumet är de flesta vana att prata egna rollspelsregler snarare än spelgruppsproblem. DS.

JANP87

Veteran
Jag har ny skrivit mycket mer på äventyret och lyckats få in att det finns som inget kvar för dom i den nordiska delen utan dom kommer få nordiska kungens "frikort" att komma in till den arabiska delen som dom lämnat pga brott och dylikt.
Men får jag inte dom att fara dit så kommer jag att skrota hela äventyret och sedan göra fristående äventyr av det hela åt dom.

Pom

Swashbuckler
EnemySmurf said:
Jag har ny skrivit mycket mer på äventyret och lyckats få in att det finns som inget kvar för dom i den nordiska delen utan dom kommer få nordiska kungens "frikort" att komma in till den arabiska delen som dom lämnat pga brott och dylikt.
Men får jag inte dom att fara dit så kommer jag att skrota hela äventyret och sedan göra fristående äventyr av det hela åt dom.
Har de alltså redan varit i arabiska delen men flytt därifrån efter att ha burit sig illa åt där? Vad har den nordiske kungen för inflytande i Arabien? Jag känner inte riktigt att jag förstår vad du har gjort.

JANP87

Veteran
Pom said:
Har de alltså redan varit i arabiska delen men flytt därifrån efter att ha burit sig illa åt där? Vad har den nordiske kungen för inflytande i Arabien? Jag känner inte riktigt att jag förstår vad du har gjort.
Asså...alla har varit i den arabiska delen före äventyrets start och där har dom på olika sätt misskött sig och sedan flytt den kontinenten.
Arab delens konung och den nordiska kungen släktar på varandra och dom har tidigare varit kopplade i affärer, men nu ska den arabiska kungen ha dött och hans yngsta son tagit över tronen. Den äldsta sonen har flytt staden i aggressioner och den nämnda ska då vilja starta ett krig för att typ kunna bli självständiga från den nordiska delen.
Låter fucked up när jag hör mig själv skriva det, men hoppas ni fattar mer.

Pom

Swashbuckler
Nej, händelserna och upplägget verkar spännande. Det jag undrar är om spelarna får nya rollpersoner med den här bakgrunden till det här äventyret, om de har spelats tidigare och då gjort dessa saker, eller om de har spelats tidigare men inte i aktivt spel gjort dessa saker.

Att jag undrar beror på att jag tror det har betydelse för hur spelarna kommer att reagera när du inleder äventyret.

JANP87

Veteran
Spelarna har inte agerat fram deras tidigare "flykt" från delen dom ska till. Men dom har ingen önskan av att återvända, verkar det som.
Men grejen är att jag har lagt upp det som att dom MÅSTE till den delen av äventyret. Men vill dom inte får jag väl bara göra små självständiga äventyr av det hela.