Nekromanti Dåliga grejer med Facebook

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag vill lämna Facebook men får aldrig riktigt tummen ur, förmodligen på grund av någon slags morbid socialt framkallad angst. Jag letar nu alltså skäl att lämna Fejjan...

Så hit me med alla era favvisar bland grejer man kan störa sig på vad gäller Facebook.

Jag börjar:

Direkt man postar en kul video eller en intressant länk så är det alltid nån jävel som skriver nåt i stil med "Öh men den där är ju lastgammal juh!"

God45

#PrayersForBahakan
Att jag har lagt till för många av mina fiender på Facebook och att eländet och ilskan jag känner när de postar om sina segrar vida översteger de bra känslorna jag får av mina egna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ständiga invites till spel och sidor man antingen inte är intresserad av eller också inte har tid med.

kloptok

Pensionerad astrolog
Facebook vet vem du är och var din brevlåda bor.
Rymdhamster said:
Och försöker jämt och ständigt få fatt på ditt telefonnummer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är väl egentligen inte så mycket ett problem med facebook så mycket som det är ett problem i allmänhet: Det finns en massa fårskallar, troll, obildade dumhuvuden, rasister, sexister, transfober, antifeminister och fascister i världen. Och de har också Facebook.

Internet är trots allt en väldig demokratiserande faktor, i det att vem som helst som har tillgång till internet och en dator får mer eller mindre likvärdig möjlighet att föra fram sin åsikt. Det är därför de delar av internet som inte består av porr eller katter mestadels består av brölande.

//Krank, på lite misantropiskt humör idag. Tur att det finns katter på internet också.

anth

Vetefan
Ape of Wrath;n25478 said:
"Öh men den där är ju lastgammal juh!"
Meh, den där frågeställningen är ju jättegammal.
Det fanns minst 2 trådar om detta på förra forumet.

(just kidding) :)

Jag har tyvärr inget bra råd att ge eftersom jag aldrig varit facebookmissbrukare.
Men att döma av de guider som finns på nätet hur man stänger ner sitt facebook-konto är det en ganska lång process, som i princip går ut på att man raderar ALLT man någonsin skrivit på facebook. I sånt fall föreslår jag att du börjar nu med att radera allt som är äldre än säg ett år. Detta är ett mellanting mellan att sluta och stanna kvar, men har två fördelar:
1. Bara att rensa bort äldre saker kan ge dig kraft att rensa bort nyare saker och kan därför vara ett steg mot att faktiskt avsluta ditt konto.
2. När du väl bestämt dig för att avsluta ditt konto kommer det att gå så mycket fortare om allt gammalt redan är borttaget.

chrull

Stockholm Kartell
Facebook är fylld med cirkelmasturberande idioter som postar länkar om sina politiska/teologiska/kulturella motståndare och hur dumma de är och hur farligt det är att rösta/tro på X och sen sitter de och njuter av hur många likes de får från sin egna lilla cirkel folk som alla delar samma åsikter. Skulle någon våga säga "det där är ju inte riktigt korrekt/schysst/rätt" så fräser de ifrån och idiotförklarar personen snabbt, hotar att avfölja och sen återgår de till sitt cirkelmasturberande och klappar varandra på axeln för deras fina, nyttiga användande av sociala medier för "aktuell debatt" och att de nu kan titulera sig själva som goda demokrater.

Ditt facebookflöde är också fyllda med långa trådar som någon av dina vänner kommenterat på och om tråden mot förmodan skulle vara intressant så är det först när du läst 40 inlägg som du upptäcker att du inte har rättigheten att posta i den. Personer du gick i samma klass som för X år sedan vill lägga till dig, trots att ni aldrig pratade när ni faktiskt befann er i samma rum varje dag, och knappast kommer göra det nu. Du kan ge dig fan på att personen kommer posta bilder på sina barn/bil/sommarstuga/alkoholintag 3-5 ggr dagligen dock.

Vaguebooking.

YOU WILL NOT BELIEVE YOU EYES ONCE YOU CLICK THIS LINK TO SEE HOW BAD THIS COPY IS.

Eksem said:
"YOU WILL NOT BELIEVE YOU EYES ONCE YOU CLICK THIS LINK TO SEE HOW BAD THIS COPY IS."

This. All the this.
anth said:
Nu hittar jag det inte, men det finns ett program vars enda uppgift är att ändra länk-texter. Skriver någon "OMG This is tha most AWSUM EVAH!!!" ändras texten till något i stil med "Meh, this is so boring that you will fall asleep"

gizmo

temporary sunshine
Mit enda problem med FB är att man kartläggs så pass precis. Även om man inte postar mycket information om sig själv, bara genom kontaktnätet. Måste jag gömma mig nån dag, så går det inte hos nån jag har på FB, liksom.
Det är skäl nog för mig att lämna, men jag vet att jag skulle förlora en stor del av mitt real-life socialt omgänge, för att mina vänner envisas att bara bjuda in via FB. Inga mer fester, grillkväller, spontana pubbesök, parkölar, gratis musikevents på stan...
Det är egentligen det enda jag använder FB till, för att sköta mitt socialt liv IRL. Det skulle bli helt dött utan. Jag själv ser alltid till att bjuda FB-fritt folk separat på andra kanaler, men många gör ju inte den extra ansträngningen.
Iofs är det inget att vara arg på FB för. Snarare får jag vara arg på mina kontakter, som glömmer en utan att blinka bara man inte är med på FB. Och så är jag tvungen att stanna kvar och kartläggas.
anth said:
Jag håller på att säga upp bekantskapen med en av mina äldsta vänner (sen 30 år tillbaka) av just anledningen att jag inte har FB och min (f.d.) vän tror att alla har FB.

En person som inte klarar av att kommunicera med personer som inte har FB kan aldrig definieras som en "vän".

Krille

Super Moderator
Fecesbok tror sig veta bättre än du vad du vill läsa. Fecesbok avgör vad du vill läsa genom att titta på var du gör något. Och eftersom det du gör mest är att gilla gulliga katter och posta om din frukost och flamea med dina politiska motståndare så tror fecesbok att du gillar katter och idioter mest.

Så du stoppas in i en bubbla med katter och idioter, vilket faktiskt inte är en centimeter vad du vill läsa.
Eksem said:
Antingen det, eller så hamnar man i en trygg politisk bubbla där man alltid är överens med alla andra och det mest avvikande man stöter på är en resonlig Folkpartist (se Chrulls kommentar om cirkelmasturberandet ovan).
Jarl said:
Typ som i verkligheten mao
Eksem said:
Nästan som en karikatyr av verkligheten, skulle jag säga. Liknande, fast ännu mer extremt.
chrull said:
Jag upplever inte alls samma sorts cirkelonanerande i verkligheten, om någon av mina vänner snackar om hur dum den där politkern var på det där youtubeklippet i verkligheten så brukar det mest resultera i
A: nickanden och bekräftanden om att alla har sett det, ämnet byts.
B: skämt om sagda klipp.
C: Kort förklaring på vad det var som var intressant med det för de som inte sett det.

Aldrig som oftast på FB: Ryggdunkningar över hur duktiga alla närvarande är som tycker "rätt", dvs att politikern är en idiot och att hans parti är en fara för demokratin. Skulle någon uttalas sig annorlunda så är givetvis denna person också en idiot och fara för demokratin.

... Jag skulle nog må bra av att gå igenom min vännerlista på FB.

Mogger

Hipsteranka
De jävla katterna!!
Ond bråd död said:
Katter låter ju som ett argument för. :)
anth said:
Meh. Internetkatter fanns innan FB och kommer att finnas efter FB. Att avsluta sitt FB-konto kommer inte att minska mängden internetkatter.
Måns said:
I mitt fall hade det åtminstone inneburit en markant minskad mängd kattjävlar. Men visst, jag är helt för att radera dem över hela nätet. Tänkte bara hålla mig till ämnet...

Xyas

Swashbuckler
Nu gillar jag ju egentligen facebook, men det är knappast utan sina brister.

- Interfacet och inställningarna är så vederstyggligt usla att det stundtals är omöjligt att veta vad man faktiskt gör och visar för andra.
- Vänner som har noll känsla för vilken typ av bilder på andra människor (framförallt mig!) som är lämpliga att lägga upp offentligt.
- Översättningsfunktionen som gör mina ickesvenska vänners statusuppdateringar obegripliga.
- Vänner som repostar påvens statusuppdateringar.

Lupus Maximus

Tekniker
Man måste skapa ett nytt lösenord varje gång man skall logga in, för det var så länge sedan sist att man glömt bort vad man hade. :emb:

Hm... bara jag? Nåja... :confused:
krank said:
Det här med "komma ihåg lösenord", det har jag slutat med... Tack och lov för LastPass =)

G

Guest

Guest
LÄMNA!
Håller med Chrull. I en tidsålder då dålig journalism (om jag ens kan kalla det journalism) kan spridas så enormt mycket snabbare och utan någon form av kontroll (det räcker ofta med en vän som läser en extra gång), så är facebook ypperligt på att få vanliga, underbara människor att bete sig som svin därför att de kände först och tryckte sen och så blev det för svårt att erkänna att artikeln faktiskt var dum så varför ska vi ens ha mänskliga rättigheter, förresten? :D

Genesis

Ni dés ni maître
En sak som suger med Facebook är att du inte har kontroll över och inte vet vad du lägger upp. Du delar med dig av massor av information som du inte vet om att du delar med dig av:
krank said:
Alltså, nästan allt hon pratar om tycker jag ju enbart är coolt. Det här med datamodeller och så. Det här exemplet hon drar, om att starta ett företag som säljer data om alkoholism t.ex. till HR... Finns det idag sådana företag?

Och om det inte finns, varför inte? Jag tänker ju någonstans att det vore en "ganska" så hyfsad goodwillförlust för Facebook om det kom ut att datan användes för sådant. Det de använder den till i dagsläget är ju mer för att typ visa mig ads jag inte ser för att jag använder adblock. Och sånt.

Lite som att telefonbolagens data om vem som rör sig vart (jo, de vet precis var du befinner dig så länge mobilen är påslagen, även om du bara använder mobilen som telefon) mest säljs som "färdig statistik" ("folk från plats X åker ofta och handlar på tisdagar") snarare än stora klumpar rådata där man kan rota fram info om specifika individer...

Zorbeltuss

Hero
Du lär inte känna dina vänner på facebook, du lär känna det som dina vänner tror att deras generella vänskapskrets på fanskapet vill känna om det skulle gynna dem själva. Om jag skulle gissa så är det snarare att lära sig att inte känna dem längre.

/Luna Lovegood som hade det så när hen slutade använda skiten för mellan 2 och 4 år sedan