Re: läs & skriv svårigheter
"jag har inte fått bekräftat jag har dyselxi. Jag tror att jag har nåt lindrigare."
Det finns olika grader av dyslexi, men det är ärftligt (se på kungahuset, till exempel) så du har det med största sannolikhet också.
Du har dock alldeles rätt i att dyslektiker inte är dumma (vilket man dock fortfarande tror på många håll, inte minst i skolorna), faktiskt är det så att dyslektiker har högre utvecklat spatialt sinne än icke-dyslektiker, till exempel, så det är mest en fråga om hur hjärnan är inställd. Problemet är att vårt moderna samhälle är dåligt utformat för dyslektiker, så det är samhället man ska kräva ändring på, inte tvärtom.
Jag tror att man i framtiden kommer genomföra många språkreformer för att göra skriftspråket mer intuitivt och lättläst. Det kommer på sikt gynna samtliga i samhället, eftersom undervisningen kommer gå snabbare, både för barn och invandrare.
(Allihopa; tänk på det nästa gång ni ser en stavning som inte är sanktionerad av SAOL. Det är inte ett "fel", utan ett försök till en "reform"!)
Nå, hupp, OTOTOT, förlåt kära forum...
/Rising
som arbetat tillräckligt med AMS-rapporter om dyslexi för att ha snappat upp ett och annat