Nekromanti Dåligt modererande på D&D/D20

G

Guest

Guest
Moderatorerna på D&D/D20 agerar högst godtyckligt. Jag tänker på Magnus Seter och Dan Algstrand.

Dem låser trådar dem själva varit aktiva i, bara för att motparten kritiserar deras inlägg. (Magnus Seter)

Dem driver OT-diskussioner, trots att han som startade inlägget bad dem överge sitt sidospår. (Se Anors "Prestigeklasser"!)

Dem varnar debattörer för att använda ironiska kommentarer, eller språk som kan anses kränkande. Sen använder dem själva svordomar, nedsättande språk, och angriper debattörer för att dem vädrar sina åsikter. (se ex.vis hur dem hoppar på Troberg i Anors tråd "Prestigeklasser"!).

När man sedan ifrågasätter deras opartiskhet får man privata emails med svordomar och kommentarer typ "lägg av" och "sluta spy galla".

Jag har deltagit i många diskussionsforum, men detta är rena rama lekstugan. Ni borde ha ett samtal med moderatorerna på D&D/D20. Det är inte bara jag som tycker detta. Ni får gärna kontakta mig om ni vill ha fler namn till klagomålslistan.

Mvh

Caligula/Fredrik Bermar
0704-537230

Storuggla

Champion
Re: Dåliga moderatorer på D&D/D20

Kan du kanske länka till de saker du hävdar till så att vi slipper läsa igen enorma monstertrådar i jakt på det du beskriver? Det skulle underlätta för oss, menar jag, inte många orkar läst igenom stora låste trådar och sådant oavsett anledning. :gremwink:

Storuggla, vill se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för denna chans

Jag vill börja med att tacka dig för att du tar upp den här frågan på det här forumet, där vi kan diskutera detta utan att fylla ett annat forum med OT.

Du påstår:

Dem låser trådar dem själva varit aktiva i, bara för att motparten kritiserar deras inlägg. (Magnus Seter)
Jag har bett dig minst fyra gånger om länkar till dessa inlägg där jag blir kritiserad och sedan låser tråden. Du vägrar att posta sådana länkar, och svarar bara på mina önskemål med fler anklagelser.

Jag vill ha länkar till dessa inlägg. Annars är det helt enkelt så att du ljuger om att jag låser trådar för att jag blir emotsagd, och det tar jag väldigt illa upp av.

Upp till bevis. Eller be om ursäkt.

Om någon vill kan jag offentliggöra all mejldiskussion jag haft med Caligula. Den är redan postad på moderatorforumet sedan någon vecka tillbaks, så alla moderatorer har full insyn i den mejldiskussion som förts mellan oss. Min egen uppfattning av hur jag uttrycker mig i dessa mejl skiljer sig markant från den uppfattning Caligula har. Inga forumsmess har, såvitt jag minns, utbytts mellan oss.

Angående namn på fler som är missnöjda, absolut. Fram med dem, eller skicka listan anonymt till Gardener, så slipper de schavottera här, och vara oroliga för att vi tar illa upp. Om det finns ett allmänt utbrett missnöje med hur jag sköter modererandet på D&D/d20-forumet, så ska jag inte vara moderator.

Så upp till bevis. Och snälla, hämta inte alla namnen på listan från din egen spelgrupp. Lite mer spridning än så hoppas jag att du får ihop.

Magnus

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite mothugg från en anklagad …

Som jag sagt dig tidigare tycker jag att du ska sluta klumpa ihop mig och Magnus som vore vi en varelse.

Kritisera oss gärna, men kritisera mig för det jag gör och Magnus för det han gör.

»Dem låser trådar dem själva varit aktiva i, bara för att motparten kritiserar deras inlägg.«

Det där är en lögn. Magnus har redan sagt varför tråden låstes.

»Dem driver OT-diskussioner, trots att han som startade inlägget bad dem överge sitt sidospår.«

Jag har personligen postat exakt ett inlägg i den tråden. Det kallar jag inte att driva en OT-diskussion.

»Sen använder dem själva svordomar, nedsättande språk, och angriper debattörer för att dem vädrar sina åsikter.«

Hur många svordomar hittar du i mitt inlägg till Troberg?

Dessutom (och jag vet inte hur många gånger jag måste upprepa detta för att du ska förstå) är det inte åsikten i sig jag vänder mig emot, utan sättet den framförs på. Detsamma gäller för övrigt även tråden som låstes.

»När man sedan ifrågasätter deras opartiskhet får man privata emails med svordomar och kommentarer typ "lägg av" och "sluta spy galla".«

Visst, rubriken på mitt PM var mycket riktigt »Snälla, lägg av …«, men några svordomar lär du inte hitta hur mycket du än letar. Inte heller skrev jag något om att »spy galla«.

G

Guest

Guest
Re: Tack för denna chans

Jag orkar helt enkelt inte sitta och klicka igenom alla trådar. Men eftersom du vet vilka trådar jag menar kanske du själv kan leta upp dem?

Dem som vill se vad jag menar kan börja med att läsa Anors tråd "Prestigeklasser". Där använder du dig av svordomar, du kör OT trots att Anor minst en gång bett er sluta, och du angriper folk hätskt för att dem helt enkelt postar inlägg med sina åsikter (Troberg).

Om jag inte misstar mig så bad Anor dig direkt lägga av?

Du vet mycket väl vilken tråd jag menar, när jag säger att du låste tråden.

Be om ursäkt? Vem tror du att du är egentligen? Min kritik är befogad och saklig. Du borde istället be mig om ursäkt för dina svordomar, och Anor för att du använder hans tråd till att rättfärdiga dig själv och posta privata spörsmål till andra debattörer!

G

Guest

Guest
Re: Lite mothugg från en anklagad …

Jag klumpar ihop er för ni har samma översittar-beteende. Och ni försvarar varandra ovillkorligt. Svågerpolitik kallas det.

Det är klart att Magnus inte erkänner varför han låste tråden. Han kan säga vad han vill, jag tror dem flesta som följde den tråden vet vad det egentligen handlade om. Men er svågerpolitik är ju uppenbar då du åter igen för hans talan.

Jag tänker på Anors tråd "Prestigeklasser". Åter igen: du och Magnus vet vad jag menar.

Problemet är ju att definitionen "sättet det framförs på" används av er till att polisa andras inlägg. När Troberg framförde klagomål på spelsystemet blev han i princip personligt angripen.

Min kritik är befogad, och antingen tar ni den åt er, eller så stoppar ni huvudet i sanden. Valet är ert.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack så mycket

Nu vet alla exakt hur mycket substans som ligger bakom dina klagomål.

Tack för inlägget.

Hälsa Anor!*

Vänliga hälsningar

Magnus

*Jag utgår från att Anor är en släkting eftersom ni har samma efternamn och spelar i samma grupp. Kul med två rollspelare i samma familj. Får vi se er på någon forumsöl någon gång?

Troberg

Sinister eater

Moderatorerna på D&D/D20 agerar högst godtyckligt. Jag tänker på Magnus Seter och Dan Algstrand i främsta rummet.
(snip)
Dem varnar debattörer för att använda ironiska kommentarer, eller språk som kan anses kränkande. Sen använder dem själva svordomar, nedsättande språk, och angriper debattörer för att dem vädrar sina åsikter. (se ex.vis hur dem hoppar på Troberg i Anors tråd "Prestigeklasser"!).
Jag är helt övertygad om att de när de fällde kommentarerna ifråga faktiskt beaktade att de båda känner mig personligen sedan 20 år eller mer tillbaka och vet att jag kan hantera det, på samma sätt som jag skulle uttryckt mig annorlunda om jag pratade med en total främling.

Jag kan tycka att takhöjden för kritik mot D&D/d20 är lite låg ibland, men inte så låg att de på något sätt begår tjänstefel.

Och aktiviteten där har normalt sett varit ett försök att få ordning på tråden utan låsning, varvid man då man misslyckats varit tvungna att låsa.

När man sedan ifrågasätter deras opartiskhet får man privata emails med svordomar och kommentarer typ "lägg av" och "sluta spy galla".
Det visar i alla fall att någon bryr sig om vad du skriver.

Jag har deltagit i många diskussionsforum, men detta är rena rama lekstugan.
Då kan jag bara gratulera, det här forumet funkar bättre än något annat forum jag sett (undantaget pulsjetforumet efter att Ivar kickades, men det har bara ett tjugotal aktiva medlemmar så det är enklare).

Det är inte bara jag som tycker detta. Ni får gärna kontakta mig om ni vill ha fler namn till klagomålslistan.
Sätt inte upp mitt namn på listan.

G

Guest

Guest
Re: Tack så mycket

Du vägrar fortfarande ta åt dig av kritiken?

Okej, det är ditt val. Men du kanske skulle bli en bättre moderator om du lyssnade mer på vad vi på forumet tycker.

Anor är min kusin, men jag förstår inte vad det har med saken att göra? Troberg känner jag inte ens men jag försvarar ändå påhoppen mot honom. Menar du att jag inte får anklaga dig för att föra OT-diskussioner i Anors tråd bara för att jag och Anor är släkt? Anor har ju dessutom själv bett dig lägga av en gång.

Till skillnad från dig tar jag inte rollspels-diskussionerna så personligt, så jag och Anor kommer gärna och dricker öl med er!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Släkten är värst. Eller kanske bäst.

Vad det har med saken att göra? Tja, ingenting, jag bara råkade se det när jag kollade lite på era profiler, och tyckte att det var en kul grej.

Varför blir du så provocerad av det?

M.

G

Guest

Guest

Forumet består ju inte bara av dig och Seter/Algstrand. Andra som läser deras sågande kommentarer vågar ju inte yttra sina åsikter om moderatorerna ständigt hoppar på debattörerna. Dem uppmuntrar till "kramkalas" och svågerpolitik! Det var ju fruktansvärt kul med snubben som postade den tecknade serien om just "kramkalas". Pang-på-rödbetan kallas det.

Är det inte lite underligt, och lite väl påpassligt, att Seter deltar flera dagar i en tråd, med massor av långa inlägg, han är aktiv och angagerad. Vips, plötsligt när han får kritik för ett inlägg så är tråden helt plötsligt "överstyr" och han låser den? Kom igen!

Troberg

Sinister eater

Troberg känner jag inte ens men jag försvarar ändå påhoppen mot honom.
Först och främst: syftar du inte lite fel där?

I vilket fall så anser jag mig inte påhoppad, bara deltagare i en diskussion. Skulle jag bli påhoppad så kommer det att märkas, jag är fullt kapabel att ta min egen fight.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Der dritte Mann spricht

Moderatorerna på D&D/D20 agerar högst godtyckligt. Jag tänker på Magnus Seter och Dan Algstrand i främsta rummet.
Innebär detta att du kritiserar mig, den tredje moderatorn, i andra rummet? Om svaret är ja, i så fall för vad?

G

Guest

Guest
Re: Släkten är värst. Eller kanske bäst.

Därför att du använder det som en förevändning att spinna iväg från min kritik.

Jag antar att jag träffade rätt helt enkelt.

Man Mountainman

Storsvagåret

Andra som läser deras sågande kommentarer vågar ju inte yttra sina åsikter om moderatorerna ständigt hoppar på debattörerna.

Så skälet till att ingen annan än du och Anor kritiserar Magnus och Dante är att de inte vågar?

Så... lämpligt.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Släkten är värst. Eller kanske bäst.

Varför blir du så provocerad av det?

För att du helt lämnar ämnet och seglar ut på ett sidospår...?

Mogz - också provocerad av moderatorerna på D&D-forumet ibland.

G

Guest

Guest

Jag tycker många av kommentarerna mot dig var onödigt hårda och personliga. Jag menade inte på något vis att du inte är kapabel att försvara dig. Du kanske har väldigt tjock hud och är väldigt snäll helt enkelt!

Men faktum kvarstår, Seter och Algstrand är ju faktiskt moderatorer och dem borde föregå med gott exempel och inte bryta mot regler som dem sätter upp för oss andra.

ForgottenRealms

Veteran

Jag är mycket riktigt släkt med Caligula och spelar i samma grupp som han, detta har dock ej med saken att göra.

Jag tycker också det varit rätt dålig stämning i vissa av dina poster i min tråd, och detta säger jag inte för att jag är släkt med Caligula utan helt av egen vilja.

Till saken hör också att de trista inläggen saboterade tråden mer eller mindre och antal procent innehållsrika inlägg är snart nere i promille.