Nekromanti Dåligt!!!

Neptune

Veteran
Första gången jag spelade dad ville jag vara en
FALLEN PALADIN. SL sade att det inte fanns
en sådan klass men att jag kunde bli en
BLACK GUARD.(ungefär samma sak). Jag gick
med på det men det visade sig att man måste
komma till level 6 och multiclassa till en sådan!
jag blev sur! Vi fixade så att jag skulle vara en
paladin som svikit sina gudar och slagit följe
med Erythnull (slaktens gud)och blivit "fallen".
Jag fick vara en palladin med Lawfull evil! Jätte kul/images/icons/mad.gif
Man borde fixa en klass som heter FALLEN PALADIN!/images/icons/hairy.gif

König

Hero
?

Du fårstår väl att Fallen Paladin är en Paladin, och inte en egen klass. Men visst starta som en Paladin of Torm, men börja genast att dyrka Bane, samt genomför kaotiskt onda handlingar....det går i spelet dad, om nu pappa tillåter....eller SL.....DM var det ja ;)

/images/icons/king.gif

Neptune

Veteran
Re: ?

En paladin är väl oftast "Lawfull good"
Hur skulle en "Lawfull good" paladin se ut om
den sysslade med onda saker?
Man kan väl inte ändra sin ALIGNMENT?/images/icons/hairy.gif

Quan'talis

Swashbuckler
Re: ?

Jo, man kan ändra sin alignment - eller rättare sagt, om du konsekvent gör saker som strider mot din alignment borde din DM ändra din alignment. Det är därför det står saker som "en paladin som slutar vara lawful good förlorar sina abliities osv".

Dessutom: för att bli fallen paladin måste man väl vara vanlig paladin först? Man kan väl inte vara fallen paladin fr.o.m lvl 1? (det blir inget högt fall i så fall...)

/JPS

Duddmannen

Hero
Jamen, vad faan...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En paladin är väl oftast "Lawfull good" Hur skulle en "Lawfull good" paladin se ut om den sysslade med onda saker? Man kan väl inte ändra sin ALIGNMENT?

<hr></blockquote>

Det är klart att du kan! Alignement är ju inte någonting statiskt som Race eller Gender. Alignement är helt enkelt din etiska och moraliska inställning till dig själv och andra. Om en Paladin vill dyrka en ond, självisk gud så är det bara att göra det. En Lawful Good Paladin som börjar syssla med onda saker kan ju då bli exempelvis Lawful Evil, om det är en sådan gud han följer. Sant är att en Paladin oftast är Lawful Good, men det är ju mest för att de flesta Onda Gudar inte har en organisation som behöver just Heliga Krigare som t.ex. Paladiner. Nej, jag tycker att det är helt ok att göra en Lawful Evil Paladin. Om den passar in i kampanjen. Det kan ju vara dumt om DM vill ha en grupp GODA Paladiner om en då väljer att göra en ONDSKEFULL Paladin. Men i en grupp onda personer kan ju den fallna Paladinen passa riktigt bra.

Paladiner och Blackguard

Personligen så skulle jag helst åskådligöra en fallen paladin på det sätt som först föreslogs, nämligen en fighter som tar lvls som blackguard. Det känns ju lit kymigt att förlora alla sina abilities nämligen. Annars kan man vara en paladin som har givit upp sin lawful goodness om man nu tvunget vill vara en sån fastän det inte är så bra och sen ta lvls som blackguard. Men man får nog mindre feats på det sättet misstänker jag.

F.Ö. Är det här inte första gången diskussionen om asymmetrin mellan paladiner och blackguard dyker upp. Det var uppe för några månader sedan....man kanske kan hitta den tråden genom att söka på blackguard.

Caen

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Paladiner och Blackguard

Det är, om jag minns rätt, så att en f.d. paladin får flera special abilities som blackguard ju högre paladin-lvl han hade när han "föll". Har man tillräckligt hög paladin-lvl får man "växla in" sina paladinlevels mot blackguardlevels, men då får man inga extra-abilities för att man har paladin-levels, eftersom man inte har dem kvar längre.

Jag vet inte om det var det som diskuterades förra gången, men det här förutsätter ju nästan att en paladin går och blir evil och bestämmer sig för att bli blackguard på samma gång - om man först blir t.ex lawful neutral och förlorar sina paladin-abilities och först senare (t.ex efter att ha varit fighter ett par levels) blir lawful evil och bestämmer sig för att bli blackguard (något som åtminstone jag tycker är vettigt och realistiskt) får man färre fördelar än om man helt plötsligt säger "nu är jag trött på att vara paladin, jag blir blackguard". Det mera realistiska handlingssättet ger sämre "resultat" än det mindre trovärdiga, alltså.

/JPS

Jaak

Warrior
nja...

visste inte riktigt var i tråden jag skulle lägga de här svaret så jag la det här...

i alla fall så skulle jag bara säga att jag personligen tycker det är en väldig skillnad på:

Onda Paladins, detta är enligt mej bara en ond paladin (logist?) dvs en tempelriddare eller riddare som strider för sin gud (en ond)

Fallen Paladins, är för mej en paladin som en gång i tiden varit trogen sin gud men nu gjort något som gör att han inte är välkommen hos sin gud längre. Kan vara god som ond...

Och Balackgaurds, tycker jag är motsatsen till paladins även de onda dessa använder gift, sneck attacks (har tröttnat på att försöka översätta det ordet) och så vidare....

Ghorax

Veteran
Det är väl vad paladiner är sin guds förkämpe, väljer man en ond gud så blir ju paladinen ond, vice versa.

Det är ju inte bara goda gudar som har heliga förkämpar eller.

Eller som det står i ett engelskt uppslagsverk.

pal·a·din Pronunciation Key (pl-dn)
n.
A paragon of chivalry; a heroic champion.
A strong supporter or defender of a cause: “the paladin of plain speaking” (Arthur M. Schlesinger, Jr.).
Any of the 12 peers of Charlemagne's court.

--------------------------------------------------------------------------------
[French, from Italian paladino, from Late Latin paltnus, palatine. See palatine1.]

--------------------------------------------------------------------------------

Paladin

\Pal"a*din\, n. [F., fr.It. paladino, fr. L. palatinus an officer of the palace. See Palatine.] A knight-errant; a distinguished champion; as, the paladins of Charlemagne. --Sir W. Scott.

Paladin

n : someone who fights for a cause [syn: champion, fighter, hero]

'Man ska ha fler frågor än svar'

EchoFive

Veteran
Tankefel.

Du vill alltså ha en "fallen paladin"-klass.

Jämför följande:

"Jag vill bli en paladin som slåss för rättvisan när jag blir stor!"

och

"Jag vill bli en fallen paladin som är utstött från samhället och avskydd av de goda religionerna när jag blir stor!"

Därför finns fallen paladin inte som grundklass, utan som prestigeklass. För att kunna falla från sin status som paladin måste man först vara en paladin. Alltså tar man Blackguard som prestigeklass när man fallit.

ro83rt

Swordsman
Kan inte din DM fixa till en "ond paladin" klass en mörk vinter kväll som du sedan kan spela. Det är ju det man har DM till...

Neptune

Veteran
Re: Tack alla

Tack alla som svarat! Jag har lärt mig ett bar nya saker nu!
Danke!/images/icons/hairy.gif