Nekromanti Dö av ett knytnäveslag på handen?

G

Guest

Guest
Jag spelade med min spelgrupp förra helgen. En av mina SLP slog till en spelare på handen med näven. Denne var inte särskilt stark men lyckades göra sammanlagt tio i trauma. Spelaren tänkte ”det här är ju ganska lugnt” och slog sitt dödsslag med Ob1T6 och misslyckades. Han dog av ett slag på handen! Kan man göra det?

Borde man över huvud taget dö av trauma i armarna eller benen? Om man får sin hand avhuggen är det ju blodförlust man dör av och inte själva vävnadsskadan.

Vi funderade på massa lösningar, bland annat att man max kan få 10 traumaförlust i armar och ben men det lade vi snart ner när vi tänkte på exempel ett. Nästa idé vi fick var att man får en speciell sorts trauma i armar och ben som man inte behöver slå dödsslag för men det körde bara ihop sig för oss!

Någon som har svar på dessa frågor?

DEMON!

DEMON!

hatten

Swashbuckler
Tja dö av ett knytväveslag på handen *hmm* tja hade han dåligt hjärta och fick en chock ? kanske men annars tvivlar jag på..

MEN du kan ju tolka reglerna så att dödslaget bara gällde för handen att på något sätt så klämdes nerverna eller bröts handen och några ben i den har lagts sig dummt till eller såret har blivit infekterat så handen måste amputeras. Eller att pulsådern har skurits upp och han har en kraftig blödning och ingen i hans närhet kan stoppa blödning då kanske..

Men dö. Tvivlar att någon har dött av ett slag på handen även om folk har döt av slag mot huvudet bröstkorgen magen osv.

Vindhand

Myrmidon
OT: ob-slagens baksida

Hmm... det är sådant som får mig att ogilla (helt) obegränsade tärningar. Om ett dylikt resultat är orimligt in absurdum, varför göra det möjligt?

WHaLe

Hero
Re: OT: ob-slagens baksida

Men möjligheten finns ju att någon får en sådan chock av slaget att hjärtat
ger med sig..
Sannolikheten för en normalbyggd person (med chockvärde 10-11) ska dö är ca
2 %...

WHaLe

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Huruvida man kan dö av ett slag på handen vet jag inte. Men det finns ju människor som fått hjärtinfarkt av att springa *ser ledsen ut* Chock i sig kan bringa folk ur fattning. Låt mig berätta om ett par exempel som drabbat mig själv.

Slog i tummen i en skåpkant (inte ett märke på tummen senare) kliver två steg och svimmar!!! Varför det skedde är lättförklarat - precis nyligen ätit, allt blod var i magtrakten och när kroppen svarade på smärtan så sprang ytterliggare blod bort från hjärnan och mitt kära huvud slog av.

Till saken hör att jag faktiskt har normalt blodtryck... tro det eller ej.

Maken skadade sig (sågade sig i handen) och jag lyckades ta hand om den första hjälpen, men när det kom till att ringa efter taxin så var jag redan i chock - utan en enda skada på min egen kropp så hade alltså hjärnan slagit blockout på systemet, jag kunde inte för mitt liv ens tänka så långt att hitta rätt telefonnummer! Skumt, instämmer, det var då jag definitivt insåg att ett liv som sjuksköterska eller motsvarande inte var något att tänka på.

Med mina egna erfarenheter i bagaget så vill jag definitivt inte påstå att det är omöjligt att dö av chocken från handen. Sannolikheten ligger dock inte på topp. Men under MYCKET olyckliga omständigheter kan nog hjärta eller lungor faliera och man dö av en så simpel skada. Till saken hör att ingenting är omöjligt och därtill hör ju också SLs vetomöjlighet inför ett slag, anser SL det orimligt så är rollpersonen inte död.

För egen del hade jag nog tagit spelaren åt sidan och frågat vad han/hon kände inför situationen... Men det har ju inget att göra med din egentliga fråga. *ler*

Lady Silver Wolf

ripperdoc

Myrmidon

Och som det redan sagt, man kan dö av just ett slag på handen. Man kan dö av chock då främst, som kan förstärkas av en hel del andra faktorer som kan betecknas som tämligen slumpmässiga. Sannolikheten är mycket liten i spelet och även i verkligheten.

/RipperDoc - SummaSummarum

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Blasphemy

Swashbuckler
Ja personligen så tycker jag att man inte behöver hänga upp sig alltför mycket på det hela. Om nu inte rollpersonerna spelar timida gamlingar eller våp med dåliga hjärtan så behöver de ej slå Dödslag för skador som de fått i armar och ben. Om det är huggvapen så brukar de ändå blöda ihjäl efter några minuter...

Profeten från Norr

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jag hade nog böjt lite på reglerna i det fallet... trots att det är möjligt...

Om en spelare skjuter en SLP i tinningen med en .50 AE så slår jag inte ens tärningarna för att avgöra om hjärnsubstansen och livet flyger ut på andra sidan huvudet... trots att chansen finns att han överlever /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"

Vindhand

Myrmidon
Till saken hör ju att du faktiskt överlevde... det är en viss skillnad på att svimma och att dö av smärta. Det förra är en naturlig kroppslig reaktion, det senare kan hända i extrema fall.

Men under MYCKET olyckliga omständigheter kan nog hjärta eller lungor faliera och man dö av en så simpel skada.

Det är just det: det kan ske under olyckliga omständigheter. Hur förklarar man det för en spelare vars karaktär var fullt frisk och som vid andra tillfällen hade uthärdat långt värre skador? Vad var det för olyckliga omständigheter som var mystiskt okända en sekund tidigare?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
a) Jag svimmade inte på grund av smärta, utan på grund av kroppens underbara konstruktion. Dvs av en mycket mild dosis av chock!

b) Hur man förklarar för en en spelare att hans/hennes rp avlidit av en så trivial skada övergår också mitt förstånd. Men man kan de facto inte utesluta att just dessa olyckliga omständigheter varit i aktion. Och som jag sa så skulle jag nog inte låta det ske som SL, om inte min spelare är med på att det faktiskt kan ske vilket i sig utesluter alla övriga omsatser - eller hur?!

Och till de mystiska omständigheterna kan man ju faktiskt påpeka att ett hjärta inte tål hur mycket stryk som helst, just i form av chock... Som exempel vill jag påpeka att det idag finns en rad människor som springer (ok går) omkring med hjärtan som just har tagit en djävla massa stryk i form av hjärtinfarkter mm. Deras kroppar tickar på ända tills de utsätts för droppen som får bägaren att rinna över. Fråga bara mig, min far var i gott trim tyckte alla och sedan fick han en hjärtinfarkt och överlevde ända tills stress tog död på honom - ett flertal infarkter senare, infarkter som vi aldrig märkte av. Vad är då skillnaden på en krigare, magiker eller annan som har fått tåla törnar som skulle knäcka de flesta av oss - vad säger att han/hon inte en dag bara ger upp och dör. Det är iofs bara en teori vad det gäller dödsslaget, men det kan ju fungera.

Fast jag måste medge att jag är tveksam till att använda en sådan tankegång i spel. Bättre kolla med spelaren hur denne reagerar. Att godtyckligt ta död på folk är inte min metod, men samtidigt vägrar jag att helt utesluta slumpens gyllene överaskningar. Svårt att balansera, men inte omöjligt.

Lady Silver Wolf

ripperdoc

Myrmidon

"Problemet" är faktiskt inte å farligt, eftersom det bara dyker upp mycket sällan, förutsatt att man slaviskt följer tärningarna. Är spelledaren bara med lite och modifierar så har man inget problem.

/RipperDoc - jag är faktiskt doktor

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Nådastöt [nt] + Nådastöt i Eon [OT]

Visst...
Men då tar man antalet tärningar*10 i skada. Något på... 70 är det väl? Man kan fortfarande överleva!
Hur som helst så slår jag inte ett dödsslag (för SLP) på ungefär... Ob8T6 om chockvärdet ligger på 13.

Hmmm... vänta nu...
*kommer på att ".50 AE" är ett begrepp som inte existerar i Eon*

Förresten så kom jag just på en sak... en nådastöt i Eon, fungerar den så att man dör automatiskt? Utan att ett enda färdighetsslag behöver slås? Då kan man ju ta en knappnål (vasst föremål har jag för mig att det stod) och börja gå lös på personen som ska avrättas...

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...