Nekromanti dö....?

ohta

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
3
Location
Stockholm
Är det ok att sätta in en super motståndare och döda hela äventyrs gänget?
För att man tröttnar på när de gör super vapen med förtrolla vapen?

svara gärna (snarast)

/ohta/images/icons/devil.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Nej, men det är helt okej att ge dem motståndare som använder samma taktik, dvs supervapen med förtrolla vapen. Men efter nuvarande äventyret/kampanjen är över kanske du ska ändra de regler som inte passar för att hålla spelet på den nivå du gillar. Sen kan du pröva och köra lite äventyr utan en massa strider, typ intriger, deckare och mysterier där tänkandet och rollspelandet är en större del.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
599
Location
Videnmark
En klassiker (hos oss iallafall) är att låta en mäktig motståndare dräpa en av rollpersonerna (oftast den mäktigaste)och de övriga bara komma undan med blotta förskräckelsen. Nu får de överlevande rollpersonerna ett livs mål att försöka uppnå och det är att dräpa den onda nekromantikern/jättedemonen/järndraken. Den spelare vars rollperson omkom får slå ut en ny rollperson som för tradition skull bör vara släkt med den omkomne. Eftersom han/hon är fylld av hämndbegär men inte speciellt erfaren kommer rollpersonerna att hamna i en hel del trubbel. Där de måste utbilda (?) och komma till undsättning till nybörjaren i gruppen.

Detta bör dock inte göras om spelaren har arbetat mycket med rollpersonen och gillar att rollspela den. Är detta inte ett problem så är det bara att ta fram köttyxan.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
nej?

Jag tycker att det är ett konstigt resonemang att man ska döda rollfigurerna, mer eller mindre indirekt. Det är spelledaren som avgör vad som händer och rollfigurerna kan i så fall lika gärna bli slukade av marken. Jag kan dock med säkerhet säga att spelarna inte kommer att uppskatta tilltaget oavsett hur man bär sig åt att ta livet av deras rollfigurer.

Problemet är inte heller att spelarna har missbrukat reglerna, utan att spelledaren har tillåtit dem att missbruka reglerna. Det viktigaste är att man lär sig något av sitt misstag och undviker att upprepa det. (Förslagsvis genom att dels prata med spelarna om saker som spelbalans och spelglädje, och dels genom modifiering av reglerna.) Det är givetvis lika mycket spelarnas "fel" att kampanjen har urartat i power gaming, men ansvaret ligger alltid hos spelledaren.

Det finns egentligen två saker man kan göra i den aktuella situationen, och då räknar jag inte massmord på rollfigurer som ett av dem! Hur som helst så bör det i hög grad vara upp till spelarna vilken lösning problemet ska få - de har trots allt kämpat med sina rollfigurer för att nå dit de har kommit, även om det måhända innebär att kampanjen har urartat.

Det första alternativet är nog att fortsätta kampanjen, men anpassa den efter de nya förutsättningarna. Alltså att rollfigurerna är överdrivet mäktiga och att "vanligt" äventyrande inte längre är aktuellt. Spelarna bör i så fall kunna förklara vad deras rollfigurer ska ha för målsättningar i kampanjen, liksom vilka förväntningar spelarna själva har på den fortsatta kampanjen.

Det andra alternativet är helt enkelt att man tillsammans kommer överens om det faktum att kampanjen har urartat och att spelet inte längre känns engagerande, vare sig för spelarna eller för spelledaren. I så fall avslutar man helt enkelt kampanjen, pensionerar rollfigurerna och börjar om.

Om spelarna sedan tycker att det är trist att börja om med "amatörer" så torde det vara en smal sak att låta dem börja med lite bättre rollfigurer nästa gång, tycker jag. Eventuellt får spelarna i så fall vara inställda på att förbättring kommer att ta betydligt längre tid denna gång, men det gör förhoppningsvis inte så mycket eftersom man slipper jobba upp sig från noll, så att säga.

/Baldyr
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,292
Location
Helsingborg
"En klassiker (hos oss iallafall) är att låta en mäktig motståndare dräpa en av rollpersonerna (oftast den mäktigaste)"
Är inte det dumt? Då gör ju spelarna bara ännu mäktigare karaktärer för att matcha motståndet.. Om man gör tvärtom istället och har med expendables ("offringsvaror"), alltså lätta, ansiktslösa motståndare som man bara hugger ner så kanske spelarna inser att det är för lätt och de kan klara sig med att göra sämre gubbs..
Alternativt kan du skära ner på striderna för att de ändå bara blir ett moment som tar tid att ta sig igenom.. Detta brukar visserligen ogillas av vissa spelare, särskilt nya eller prestationsspelare..

Om de gillar att bonka skiten ur SLP:er (även oskyldiga) så "ge dem ansikten".. Alltså, gör SLP:na till enskilda individer med känslor.. Det är lätt hänt att man bara ger beskrivningen "ytterligare en långhårig babar med svarta lockar".. Sluta upp med det och beskriv hur de ser skräcken i motståndarnas ögon.. Få spelarna att inse att det de håller i handen är verktyg som dödar varelser..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gav ett litet extratips för koboldiga spelare på köpet
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jag hade samma problem med en av mina spelargrupper.
Att döda Rpna är nog ingen bra lösning. Men du skulle kunna få dem att lägga just de Rpna på hyllan, bygga nya och börja med en sprillans ny kampanj, som du är hyfsat restriktiv med magiska vapen & dyl. Försök även göra äventyr som mer eller mindre måste lösas genom detektivarbete/rollspelande. Och dra ned på våldsamheterna, Tag dock ej bort våldselementet helt, alla gillar action, men man behöver inte alltid rocka röven av Troll, Orcher, Drakar & fan å hans moster hela tiden. Nu blev detta väääldigt veligt men du fattar nog.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,023
Location
Linköping
Nej, inte för mig heller.

Att gå in för att döda RP:na är troligtvis en idé som kommer leda till upprörda känslor i spelgruppen. Ingen gillar att dö utan att ha en chans att förhindra det. Är spelarna så bra att det inte längre är roligt att SL:a dom så är det bara att lägga dom på hyllan och skapa nya.

Som Baldyr sagt, gillar dom inte att hamna på amatörnivå så ge dom extra BP, använd hjältarnas handbok (om du har den) eller liknande för att ge dom ett bättre utgångsläge. Och låt dom inte få tag på monstersvärdet Sune i första äventyret så att de blir supermäktiga med en gång. Snåla med artefakterna, eller ha många artefakter men låt dom vara "dåliga", dvs inga +skadagrejer utan snarare stövlar som gör att man aldrig fryser eller grejer i den stilen.

Om spelarna inte är krigarfanatiker så kan du ju testa att låta dem allihop skapa "klena" karaktärer som t.ex. tjuvar och spela en kampanj där man måste tänka mer och slåss mindre. I sådana lägen går det inte att få en "överdriven" karaktär på samma sätt.

Lycka till
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
Njae... att döda dem är väl lite att ta i (om du inte sköter det väldigt snyggt blir spelarna lätt förbannade på dig). Men är de alltför jobbiga med sina supervapen kan ju vapnen bli stulna (tillsammans med en del andra föremål, pengar och dyl.) Eller så kan du som någon sa i någon annan tråd låta en elak magiker lägga en förbannelse eller liknande på gruppens magiker så att denne glömmer x antal besvärjelser (däribland förtrolla vapen, sigill, permanens eller så).
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Gör det svårare för dem att förtrolla vapen, eller kanske tvärtom, att utan sitt vapen förtrollat känner de sig veka och klena, och en elak SL kan ju alltid ta bort vapnet från dem via fega bakhåll och annat dumt...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm...

Uppnår det något bra? Resultatet blir antagligen bara sura spelare och en död spelgrupp :)

Vilken version kör du med? Jag vill minnas att förtrolla vapen har vissa begränsningar på sig (t.ex. att man får avdrag på besvärjelsen ju mer effekt man vill pressa in i den). Permanenta saker brukar också kosta permanenta psy, vilket sätter en viss begränsning...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lite drastiskt kanske...

Kan kan man ju, men man kanske ska ta & se över ifall det finns några andra alternativ.....
 
Top