nej?
Jag tycker att det är ett konstigt resonemang att man ska döda rollfigurerna, mer eller mindre indirekt. Det är spelledaren som avgör vad som händer och rollfigurerna kan i så fall lika gärna bli slukade av marken. Jag kan dock med säkerhet säga att spelarna inte kommer att uppskatta tilltaget oavsett hur man bär sig åt att ta livet av deras rollfigurer.
Problemet är inte heller att spelarna har missbrukat reglerna, utan att spelledaren har tillåtit dem att missbruka reglerna. Det viktigaste är att man lär sig något av sitt misstag och undviker att upprepa det. (Förslagsvis genom att dels prata med spelarna om saker som spelbalans och spelglädje, och dels genom modifiering av reglerna.) Det är givetvis lika mycket spelarnas "fel" att kampanjen har urartat i power gaming, men ansvaret ligger alltid hos spelledaren.
Det finns egentligen två saker man kan göra i den aktuella situationen, och då räknar jag inte massmord på rollfigurer som ett av dem! Hur som helst så bör det i hög grad vara upp till spelarna vilken lösning problemet ska få - de har trots allt kämpat med sina rollfigurer för att nå dit de har kommit, även om det måhända innebär att kampanjen har urartat.
Det första alternativet är nog att fortsätta kampanjen, men anpassa den efter de nya förutsättningarna. Alltså att rollfigurerna är överdrivet mäktiga och att "vanligt" äventyrande inte längre är aktuellt. Spelarna bör i så fall kunna förklara vad deras rollfigurer ska ha för målsättningar i kampanjen, liksom vilka förväntningar spelarna själva har på den fortsatta kampanjen.
Det andra alternativet är helt enkelt att man tillsammans kommer överens om det faktum att kampanjen har urartat och att spelet inte längre känns engagerande, vare sig för spelarna eller för spelledaren. I så fall avslutar man helt enkelt kampanjen, pensionerar rollfigurerna och börjar om.
Om spelarna sedan tycker att det är trist att börja om med "amatörer" så torde det vara en smal sak att låta dem börja med lite bättre rollfigurer nästa gång, tycker jag. Eventuellt får spelarna i så fall vara inställda på att förbättring kommer att ta betydligt längre tid denna gång, men det gör förhoppningsvis inte så mycket eftersom man slipper jobba upp sig från noll, så att säga.
/Baldyr