Nekromanti död åt daak!!

lyfalitrorjag

Veteran
ignatius har du ett heligt vapen wow.har jag med enkel cermoni. alla som tyckte att det var elakt att bränna daak kyrkor så är inte det jag menade med att vara snäll. jag menade att han var snäll mot alla som är villiga att ekänna att det finns andra gudar än daak te.x. föressten skulle jargarien anfalla soldarn hade det inte gåt bra i landet. alla gränser skulle falla ihop. sen skulle soldarn be om hjälp av:asharien, melorien, caserion och sen skulle dom meddela att jargarien var svagt och gränserna föll ihop då kommer muhad och deras vänner. sen om soldarn är smarta så går dom aldrig i strid mot jargarien utan skördar bränner alla fält. vad gör jargarien jo dom svälter. och eftersom folk anfaller domi ryggen och dom bara har fotsoldater måste dom vända hem.

DÖD ÅT DAAK FÖR ALLTID LÄNGE LEVE SAMOR, PELLIAS OCH AURIAS

DAKRilla

Hero
Ta det lugnt va! Försök hålla en lite mer acceptabel nivå än det här.
Hur som helst. Jag tror nog Jargierna har resurser nog att disponera ut en mindre styrka som skulle kunna ta sej an Soldarn och på så sätt även ha kvar tillräckligt med försvar hemma på deras egna fronter.
"Den brända jordens taktik", som du beskrev, skulle dock kunna vara ett stort problem för Jargierna, och att frakta sina trupper dit skulle inte heller vara det enklaste. Men vill Jargierna så kan dom nog krossa Soldarn, och det utan att själva gå under. Just nu så väntar det väl bara på det rätta tillfället (t.ex. Soldarns kanske kommande inbördeskrig) för att kunna göra ett så effektivt anfall som möjligt. Dom är väl inte dumma ändå, Jargierna!

Krille

Super Moderator
"föressten skulle jargarien anfalla soldarn hade det inte gåt bra i landet."

Tvärtom, skulle jag vilja säga.

Till att börja med, Soldarn skulle inte ha något att sätta emot. Med en befolkning på 80 000 invånare så har man inte någon möjlighet att sätta sig upp mot ett land med fyra miljoner invånare. Om vi antar att två procent av ett lands befolkning kan värvas till armén så har Jargien en lika stor här som Soldarns hela befolkning. Vill Jargien så är Soldarn överkört, punkt.

Vidare, det finns risk att ett krig i Jargien skulle kunna få nationen att rycka upp sig, speciellt om det sker mot en snabbt besegrad fiende. Ingenting är så trevligt för landets moral som segrar över fienden, något som redan Julius Caesar kände till och använde sig av i sina kampanjer i Gallien, innan han blev kejsare. Så när han kom tillbaka till Rom så var det som en segerrik krigsherre, även om det enda han gjort var att piska en kasse primitiva barbarer med sin extremt effektiva här.

Slutligen har Soldarn inte mycket skördar att bränna. Varje åker som de bränner innebär bara att de bränner upp en del av sina egna förråd. Det gör dem mer sårbara för den jargiska armén, som inte bara är stor nog att göra mos av Soldarn utan dessutom har mantal nog att transportera egen mat från Jargien. Den brända jordens taktik slår då tillbaka på soldierna själva. Fienden drabbas inte av det och själva får man mindre mat av det. Dessutom, den brända jordens taktik kräver utrymme att dra sig tillbaka till. Ryssland har det utrymmet, för det är så förbaskat stort, och därför har Ryssland kunnat använda taktiken både 1812 och 1942. Soldarn har inte det utrymmet, och kan därför inte använda taktiken.

Så vad är det som håller tillbaka Jargien? Tja, inte är det Soldarns militära makt. Är det något så är det den interna byråkratin och politiken. Möjligen skulle det vara med hänsyn till de andra storspelarna på Mundana, nämligen cirefalerna, thalaskerna och sabrierna, som kanske inte uppskattar en jargisk militärimperialistisk offensiv.

Men en (rent ut sagt) skitstat som Soldarn... näe, det är inte av hänsyn till Soldarns förmågor som jargierna tvekar - om de nu gör det. Det kommande inbördeskriget kan mycket väl vara skapat av jargierna som förberedelse till en jargisk offensiv i området. Varför slösa mer resurser än vad man behöver, om man kan uppnå samma mål genom att splittra fienden först och sedan erövra bitarna en efter en, istället för att försöka ta allt på en gång?

Så hur illa jag tycker om det (hellre "Rule Consabria" än "Pax Jargia") så har jag inget val än att erkänna att om jargierna vill ta skiten så gör de det.

Marcus_UBBT

Warrior
mundanas framtid

det vore kul i fall Neogames släppte nån bok om "Mundanas fortsatta historia", eller vad man ska kalla det. En slags tidslinje med "häftiga" förvecklingar som man kan köra efter i fall man har lust, med massor av utrymme för äventyr. Typ en himla massa år in i framtiden. Öppnar upp för lite mera realistiskt generationsspelande eller bara lång utveckling av karaktären utan att SL behöver sitta och klura ut en fortsättning på den så komplicerade Mundana.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: mundanas framtid

med tanke på hur mycket skit Neogames har fått för Legender & Hemligheter och mörkret så vet jag inte om det vore en så bra idé... Varför inte i stället börja spela längre bak i tiden, kanske 100 år eller så innan det officiella mundana utspelar sg?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: mundanas framtid

ed tanke på hur mycket skit Neogames har fått för Legender & Hemligheter och mörkret...

Fast det finns vissa som är väldigt förtjusta i L&H, bland annat jag och större delen av mina vänner /images/icons/smile.gif

Storuggla

Champion
Re: fick de skit för den? varför då? [nt]

Min gissning:

"Men hallå! Va faan ska ja göra när Mundana går sönder om ett år liksom!" och "Men hörru! Nu kan vi ju inte lira mer ju, världen blir ju helt liksom helt f*cked up ju!" och "Serrö kisen, om ett år så tar Mundana ner den skylten och kolar vippen, helt sådär!"

Med andra ord: folk gillade inte att Mundana skulle förändras inom en snar tidsrymd. Och de väsnades. De som gillade det sa inget.

Storuggla, gissar vilt

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Storuggla gissar vilt, men rätt [ant]

för det verkar ju som alla har fått för sig att mörkret kommer imorgon, och då går Mundana under innan man hinner blinka. Men så yttrar sig inte mörkrets inflytande på mundana.

volador

Veteran
Re: Storuggla gissar vilt, men rätt [ant]

Mörkret kanske redan har inträffat? Man vet ju aldrig, det kanske är därför så många människor är giriga och själviska....när mörkret inträffar på riktigt kanske världen bara blir mer och mer korrupt och så småning (eventuellt) förstör sig själv. Allt är ju en tolkningsfråga

Krille

Super Moderator
Re: Storuggla gissar vilt, men rätt [ant]

"Mörkret kanske redan har inträffat? Man vet ju aldrig, det kanske är därför så många människor är giriga och själviska....när mörkret inträffar på riktigt kanske världen bara blir mer och mer korrupt och så småning (eventuellt) förstör sig själv. Allt är ju en tolkningsfråga"

Mörkret är egentligen en stor omkullkastning, en så kallad peripeti. Huruvida peripetin har börjat eller inte är en öppen fråga, men den är inte avslutad. Det hade märkts.

G

Guest

Guest
Han menar inte ett HELIGT svärd utan Det Heliga Svärdet Som Kuttar Alla Kättare Till Småstrimlor.
Passa dig innan det blir fetstryket.

Mr SL

Warrior
hätts mot folkgrupp

vi som gillar daak bli veldigt bestörtade vid ditt inlägg. varför sådant hat emot oss! bara för att vi har den enda guden på vår sida. jag gillar mitt land och jag vill ej bli ner kränkt på det sätt du krängt mig nu.vi kansche har fiender men vi är inte så dumm att vi stjickar iväg alla våra soldater. daak i mitt hjärta

alvarligt så skärp dig