De senaste tre åren har min mobiltelefon varit en Xiaomi Mi 9t Pro, som jag varit väldigt nöjd med. Jag har rootat den och stoppat in Pixel Experience istället för Xiaomis egna OS.
Nu är den död, verkar det som.
Idag på vägen hem från jobbet råkade jag missa att ladda den och så stängde den av sig. En stund senare kopplade jag i min batteribank. Eftersom jag var otålig så väntade jag bara tills laddningen sade sig vara 2% klar innan jag försökte starta om den och komma in i OSet.
När jag gjorde det hamnade jag i en synbarligen oändlig bootloop.
I ett förilat försök att komma ur denna loop, startade jag om mobilen igen genom att hålla nere powerknappen en stund. Den stängde av sig och… har inte vaknat sedan dess.
- Jag har laddat den med en laddare och med en batterybank ett par timmar vardera.
- Jag har kopplat in den i en dator (noll effekt)
- Jag har tagit ur SIM-kortet (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol+ (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol- (noll effekt)
När jag har den ikopplad i battery banken så reagerar banken genom att dess "jag laddar nånting"-statuslampor går igång. Däremot har jag inte sett bankens laddning gå ner (det är en rätt bra bank med mycket kräm), så jag vet inte om den faktiskt tar laddning.
Goda råd mottages.
Är det helt enkelt dags att ge upp och köpa en ny mobiltelefon?
(Jag överlever nog de närmaste dagarna skulle jag tro; jag har en gammal Gemini PDA som i teorin borde kunna fungera för samtal och sådant ifall det verkligen krävs, annars har jag ju dator och surfplatta.)
EDIT: Nej, PDAn är inte ett alternativ. Jag får inte upp den utan mer våld än jag vill använda, för jag har tydligen slarvat bort verktyget som krävs för att öppna den. Oh well. Jag får överleva utan mobil, då.
År 2023.
Nu är den död, verkar det som.
Idag på vägen hem från jobbet råkade jag missa att ladda den och så stängde den av sig. En stund senare kopplade jag i min batteribank. Eftersom jag var otålig så väntade jag bara tills laddningen sade sig vara 2% klar innan jag försökte starta om den och komma in i OSet.
När jag gjorde det hamnade jag i en synbarligen oändlig bootloop.
I ett förilat försök att komma ur denna loop, startade jag om mobilen igen genom att hålla nere powerknappen en stund. Den stängde av sig och… har inte vaknat sedan dess.
- Jag har laddat den med en laddare och med en batterybank ett par timmar vardera.
- Jag har kopplat in den i en dator (noll effekt)
- Jag har tagit ur SIM-kortet (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol+ (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol- (noll effekt)
När jag har den ikopplad i battery banken så reagerar banken genom att dess "jag laddar nånting"-statuslampor går igång. Däremot har jag inte sett bankens laddning gå ner (det är en rätt bra bank med mycket kräm), så jag vet inte om den faktiskt tar laddning.
Goda råd mottages.
Är det helt enkelt dags att ge upp och köpa en ny mobiltelefon?
(Jag överlever nog de närmaste dagarna skulle jag tro; j
EDIT: Nej, PDAn är inte ett alternativ. Jag får inte upp den utan mer våld än jag vill använda, för jag har tydligen slarvat bort verktyget som krävs för att öppna den. Oh well. Jag får överleva utan mobil, då.
År 2023.
Last edited: