Hallå allihopa...
Ett problem som vi ofta stöter på i vår spelgrupp är när vi har kört ett gäng ett bra tag, alla har fått höja några av favorit färdigheterna och alla spelarna börjar verkligen gilla gubbarna.
Då händer det, 2 RP dör. Ja men det är inte så farligt så de får göra nya gubbar och jag trycker in dem nånstans. Men efter ett tag händer det igen. 2 RP till dör och nu återstår bara en person från ursprungsgänget, och det har hänt att ingen från ursprungsgänget finns kvar.
Vad gör man i ett sådant läge? Själv är jag himla sugen på att säga "nej nu blir det ett nytt gäng, sudda papperna" men det känns jävulskt dumt mot den där enda killen kvar från orginal gänget som verkligen gillar sin gubbe och spelar den mycket bra. Som jag ser det kan man lösa det på några olika sätt:
1) Man säger helt enkelt åt alla att göra nya gubbar
2) Den som levde får ha kvar gubben och man börjar på nytt äventyr.
3) Kör på som vanligt.
4) Man spelar klart äventyret och de som dött får vänta.
För det känns lite fjantigt när en kille dött tre gånger under samma äventyr bara för att minuten senare hoppa in och genast vara inne i gänget så att säga.
Känns nästan som om de inte kan dö och visst börjar de tappa respekten för att dö ("den snälle SL låter mig ändåså göra en ny gubbe som kanske blir bätre och hoppa in i striden")
Så hur brukar ni göra?
Och en sak till. Hur mycket ska man offra på rollspel? Och då menar jag inte i pengar utan i blod, svett och tårar. I helgen när vi lirade skulle RP hitta ett brev som låg på en död snubbe i skogen. Brevet var blodigt och smutsigt o.s.v.
Just då råkade jag göra illa handen och det börjar spruta lite blod (artärblödning haha) så jag passade på och smetade ut blod över papperet.
Men hur långt ska man gå i rollspel utan att det börjar gå för långt? : )
/Allanon
Ett problem som vi ofta stöter på i vår spelgrupp är när vi har kört ett gäng ett bra tag, alla har fått höja några av favorit färdigheterna och alla spelarna börjar verkligen gilla gubbarna.
Då händer det, 2 RP dör. Ja men det är inte så farligt så de får göra nya gubbar och jag trycker in dem nånstans. Men efter ett tag händer det igen. 2 RP till dör och nu återstår bara en person från ursprungsgänget, och det har hänt att ingen från ursprungsgänget finns kvar.
Vad gör man i ett sådant läge? Själv är jag himla sugen på att säga "nej nu blir det ett nytt gäng, sudda papperna" men det känns jävulskt dumt mot den där enda killen kvar från orginal gänget som verkligen gillar sin gubbe och spelar den mycket bra. Som jag ser det kan man lösa det på några olika sätt:
1) Man säger helt enkelt åt alla att göra nya gubbar
2) Den som levde får ha kvar gubben och man börjar på nytt äventyr.
3) Kör på som vanligt.
4) Man spelar klart äventyret och de som dött får vänta.
För det känns lite fjantigt när en kille dött tre gånger under samma äventyr bara för att minuten senare hoppa in och genast vara inne i gänget så att säga.
Känns nästan som om de inte kan dö och visst börjar de tappa respekten för att dö ("den snälle SL låter mig ändåså göra en ny gubbe som kanske blir bätre och hoppa in i striden")
Så hur brukar ni göra?
Och en sak till. Hur mycket ska man offra på rollspel? Och då menar jag inte i pengar utan i blod, svett och tårar. I helgen när vi lirade skulle RP hitta ett brev som låg på en död snubbe i skogen. Brevet var blodigt och smutsigt o.s.v.
Just då råkade jag göra illa handen och det börjar spruta lite blod (artärblödning haha) så jag passade på och smetade ut blod över papperet.
Men hur långt ska man gå i rollspel utan att det börjar gå för långt? : )
/Allanon