Nekromanti Död rp

samiis

Warrior
När jag spelade (SLade) häromdan hände det för första gången att en RP dog.

Nu undrar jag, hur ofta händer det er att någon spelares RP dör. För mig to det 2,5 år...

Om nån undrar o kommer ihåg honom, så var det Blåbärs RP, Osseldhoorf Hyhgytt, som dog, efter att ha fårr en pill i ryggraden... (Sadaigh fick sedan vredesutbrott och högg ner tre rövare på två rundor, vilket han är väldigt stolt över...)

J_oelson

Veteran
Leder själv, och det är inte allt för vanligt..

En av min rp spelade dvärg, efter en hård batalj med ett hyggelmonster åkte han på två organskador och döden var ett faktum..

Ibland kan inte med och vara så ond.. Men när rpna verkligen gör nått dumt kan de gott och väl ta straffet..

Mercellon

Veteran
Mina spelare dör hela tiden... En stor gubbe dog av svält för bara nån vecka sedan, en liten missla kommer nog dö efter att ha kastat en bola på ett troll. Ja, han är nybörjare. :gremtongue:

Xzarjo

Warrior
RPmördarinstinkter

Minna spelare blev lite konfunderade när jag utbrast "vad tråkigt, ingen dog ju ikväll" var vi bytte från D&D till Eon, vilket inte gjorde saken mycket bättre. :gremgrin: Men som tur va var det länge sedan och nu kan jag kontrolera minna RPmördarinstinkter bättre. :gremtongue:
Senast någon dog med mej som SL var ett ekligt muskelknippe till dverg. Han hade runt 23 i både STR, VIL och TÅL men det hjälper inte så mycket när en jätte-spindel träffar hjärnan (rakt igenom hjälmen) och pumpar in matsmältningsgift. Gissa hur länge den dvärgen hade varit i spel? ca 2 timmar. Spelaren blev inte specielt lycklig (hur ofta får man sådana stat) men jag envisades med att han inte gick att återuppväcka eftersom dvergens tankar irrade vida omkring. :gremgrin:
Men det hände någonstans runt förra sommaren och vi har spelat ca 3 ggr sedan dess. Hur ofta folk dör? Rätt ofta om man är så dum att man stannar och tar strid mot ett ilsket (och hungrigt) grottrtoll.

Nä nu måste jag plugga, hej svejs!
Mvh en lömsk en

Shulger

Veteran
Jag har låtit min rps överleva... för att det har varit så att nån annan i spelgruppen skadat dom dödlig....själv sköt ja ner min kompis när han slogs mot en ghoul han fick punkterad organ men sl lät honom överleva och man ska ju inte bråka Spelledaren, personligen så hotar jag men att dom få sina ögon,öron,Tunga bort tagna om dom bråkar om regler (det blir nästan alltid tjafs om skadan långt sår eftersom en i vår grupp ser det som en omöjlighet)

Mercellon

Veteran
Re: Dog av svält?? (ANT)

Tja, är man så dum att man springer i 2 månader utan vila får man ju skylla sej själv..!

maldino

Veteran
I min spelgrupp (jag är spelledare) har många rps dött under det senaste äventyret. Mycket pga en blandning otur, tillfälligheter, ovana plus stridskåta spelare (vissa av dom) och den otroligt farliga ashaslätten där det verkar lura bovar och banditer bakom varje krön.
Under senaste äventyret "Armandes testamente" dog rollpersoner i gruppen i jämn takt så att när äventyret nu är avslutat finns bara två av orginalkaraktärerna kvar som började ävenyret. Fast under de andra äventyren har karaktärerna oftast överlevt.
Jag låter alltid tärningarna avgöra om rpna ska överleva, hittils har ingen rp skonats. Inte ens när en av spelarna lyckades med att fumla under en strid mot ett grott-troll, träffa sig själv i huvudet och med yttersta möjliga marginal få in en extra skada på sig själv som löd "hjärna" och avled helt plötsligt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nu undrar jag, hur ofta händer det er att någon spelares RP dör."

Inte särskilt ofta men det beror mest på att vi spelar ganska jordnära kampanjer med få strider och lugna och erfarna spelare. Sist någon dog var i höstas och det var en ganska korkad och dumdristig skomakare som avled på operationsbordet (på det lokala värdshuset samtidigt som två läkekunniga försökte göra någonting åt hans allvarliga organskada). Fast sist vi spelade var det väldigt nära att en ung tirak blev ihjälbiten av en annan tirak, då denne fick in en otrevlig träff rätt i hjärnan. Men han överlevde med nöd och näppe.

Gibbon

Veteran
folk dör...

...men inte för ofta.

det händer väldigt ofta att frimodiga RPs får för sig att dom inte kan dö... då dom själva ju är huvudpersoner... det är vid såna tillfällen SL måste sätta ned foten och statuera exempel.

ett bra exempel är att döda nån... om man nu inte bara vill lemlästa dom.

det är inte lätt att lära folk att gå in i sina karaktärer och inse att även om spelaren vill storma den svarte riddarens borg så kanske inte karaktären ser det som en ljus idé.

statuera exempel... lär dom att man faktiskt kan dö.

sen när dom vet det.. då drar man igång med den riktiga kampanjen.

på så vis slipper man alla koboldtendenser. och spelarna gör inga dumdristiga grejjer med sina karaktärer och därför kanske överlever längre.

sen finns det ju en annan aspekt att spelledaren har gjort ett äventyr för svårt och samtidigt mer eller mindre tvingat spelarna att fullfölja det.... å det e väl lite knäppt av spelledaren. man vill ju hålla balans.
jag säger inte att man ska hålla spelarna om ryggen... absolut inte, dör dom så dör dom. men man ska inte ta i så dom dör gång på gång. det kommer bara resultera i att dom tröttnar på att slå nya karaktärer och lägger ned spelandet.

Zippo

Veteran
hehehe

Vår SL ger oss alltid utmaningar som verkar vara omöjliga, men det finns alltid nån möjlighet och klara av utmaningen som SL ser till. Ifs så har vi några erfarna RP och spelare. Men på siståne så har en spelare förlorat tre stycken rollpersoner under en ända vecka(i vår tid). Det är väldigt ovanligt att någon RP dör men han hade otur spelaren. Annars så har bara två RP dött när jag och mina kompisar börjat köra Eon, och det var för cirka 3-4 år sen vi började köra.

Våra karaktärer dör typ aldrig

Jag vet inte riktigt varför, men när jag är SL så brukar jag ignorera direkta dödsfall, om det inte är mot slutskurken. Men om någon spelare får för sig att han är odödlig, så kommer dubbelsexorna nog börja rulla fram :gremwink:.

Mvh Victor Palm...

...Har ångest.

storken

Warrior
I vår 3-åriga kampanj är det 2 st rollpersoner som överlevt i över 1 år, varav en fortfarande lever..

Helmgast
En av mina riddare dog en gång under svärdsspelen med ett svärd i bröstkorgen (minns ej om det var hjärta eller aortan som fick stryk). Min enda död i Eon. Då har jag spelat Eon till och från i tre år. Fast jag kan säga att vi körde med lite generösa regler för bandagering (Eons blödningsregler är lite väl dödliga). Dock så dog man av träff mot aortan eller hjärtat, man kunde dock över leva artärblödningar i handleden utan större problem.

Klanten till Frixeray kom upp i fjorton dödsfall innan vi bytte grupp. Å andra sidan hade jag fler psykfall till rollpersoner på min sida.

Demolas

Veteran
Nästan aldrig, bara någon barbar RP som fick ett svärd genom halsen.

Jag tror att jag för generös..................

Demolas

Veteran
Re: RPmördarinstinkter

Jag har en liknande RP i min grupp, en Ghor dvärgvapenmästare med STY & TÅL på typ 23 och vapen konsten Ghor-Hazti på 22.

Jag ger han hårt motstånd men spelaren har så jävla tur med tärningar och dödar tiraker och troll överallt.

PimPim

Veteran
MItt senast dödsfall var när vi spelade sist.
Mina spelar har fått tag på en jävlo magisk dolk som har en hel del elaka och för mina spelare väl dolda krafter.
Till sak.......en grupp legoknektar hade fått i uppdrag att få tag på dolken och inte sky några medel för att upp nå detta. Kort sagt en tidig morgon när alla rpna utom en sitter och mumsar frukost på ett värdshus i Lim’alan vich Sunariya så kommer 3 st lätt suspekt herrar in på värdshuset och placerar sig lite stategiskt......den fjärde kommer ner för trappan till övervåningen hållandes en kniv emot halsen på den sista av rpna......en kort mun duell hålls.....mina spelar envisa som dom är vägrar släppa dolken ifrån sig......ja resten kan ni nog räkna ut själva........
Det hela slutade med 4 döda legoknektar 1 död rp och 4 skadade och sörjade rp..........på det hela taget ett bra spel möte....
Nu skall ni inte tro att jag brukar ängna mig åt bakon skärmen död på detta viset......rpn som dog var spelar lös då hans skapare inte anså att han hade tid att spela just nu......
hans död var dock en sporre för mina spelar som nu har ytterligare en sak som driver dem hämd!

Blippe

Warrior
Jag försöker just lära mina spelare att ta det lite lugnt, så deras figurer har för vana att droppa som flugor. En normal figur klarar sig i genomsnitt 2-4 timmars speltid.

De har nästan lärt sig att man _inte_ attackerar allt som rör sig...

Lord decado

Veteran
Re: RPmördarinstinkter

Hade oxå en sådan fast han var darkeen.. men varken vapenfärdighet eller sty eller tålighet hjälpte när han föll i hamnen och inte kunde simma :gremtongue:

Allt detta eftersom han blev hömodig och irriterande.. detta hände dock utan fusk från min sida.. :gremsmile:

Lord decado

Veteran
dom dör lite hela tiden.. död dör alla dör hihiihihihi ghrgkr host host :gremcrazy:
allvarligt har själv spelat ett 50 tal på 3 år alla har inte dött men många.