Nekromanti Död snö - "ein, swei, die!"

Bunny

Crazy like a fool
Min senaste besatthet har blivit den norska nazi-zombie-splattern Död snö (Dead Snow). Fantastisk Filmfestival i Lund, mitt andra åtagande tillsammans med den här siten, visar en förhandsvisning på måndag, men jag kommer att missa den. Det svider. Förutom på FFF så kommer den nämligen bara gå upp i Stockholm, så det blir tyvärr inte så många chanser att se den på bio. Postern, som jag inte kan stirra mig trött på, säger egentligen det mesta:

Räcker inte den för att övertyga er, kika in följande smakprov också (inte för de allra mest kräsmagade):

http://www.youtube.com/watch?v=FvRByG04ZME

En 65-årig ondska dväljes i de norska fjällen - "Herregud, en sån härlig dag!" är naturligtvis den givna ledsången för våra tappra norska gutter! :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Heh. Den är helt okej, särskilt rycker den upp sig mot slutet, när den slutar vara nån slags halvmesyr till komedi och bara flippar ut helt. Norrmän överhuvudtaget gör helt cepe film, det är bara japanerna och koreanerna som klår dem öht, samme regissörs tidigare rulle "Kill Buljo", en Kill Bill-parodi i sameland, är minst sagt...udda ("Deadly Sápmi Assassination Squad!). Och då har vi inte ens börjat talas om "Svidd neger", som nog är den konstigaste skandinaviska filmen på ett decennium.

That being said så vill jag särskilt rekommendera "Fritt vilt". Det är en av de bättre teen slashers som gjort, överhuvudtaget, och Död Snö, om än med ett fruktansvärt gigaawesome koncept, faller väldigt tungt just på att den har (fattigt) stora konceptuella likheter med Fritt Vilt men inte i närheten av lika bra karaktärer, skådisar, foto, etc, etc.

- Ymir, tycker till