Nekromanti döda en drake

Bastjeman

Veteran
har inte spelat dod6 så länge men jag undrar hur man kan döda drakar? när dom har 150 i styrka och sånt.

Calil-Gandir

Veteran
Tjaa..150 i styrka spelar egentligen inte en övemäktig roll, ett monster, eller en rp, kan nämligen inte ha en skadebonus på mer än 7t6.
Inte för att det är lite, men hade det inte varit så hade den väl haft en på ungeffär..100t6 (en järndrake alltså)

Så det ända du behöver göra är väl att ha en äventyrargrupp på sådar hundra pers, med über-bra vapen och groteska magier.
Uppfyll dom kriterierna så ska nog saken vara biff!

Nej, men seriöst. Ärligt talat har jag ingen aning. har bara mött en drake en gång och då flydde jag hals över huvud.
(det var inte ens någon av de "bättre" draksorterna, som te.x logedrake & järndrake")
Du får väl se till att ha tillgång til både bra besvärjelser och bra krigare.
Och utnyttja omgivingen. Man måste nog ha en gnutta list om man ska ha en chans tror jag..

Herlin

Veteran
Det är inte meningen att man ska döda en drake. I alla fall om man inte är väldigt våghalsig och har extremt bra föremål och så vidare. Sen behövs det i dom alla flesta fall mycket tur också

Nej drakar är nog mest till för att uppfylla alla myter och legender kring fantasyvärldarna. Sen tycker jag att det är bra att dom är väldigt stora och bra. Det blir liksom mer som en utmaning och framför allt, mera värklighets troget.

ro83rt

Swordsman
Efter de finns med och har värden så är det självklart meningen att de skall gå att döda. Höga värden visar bara på att det inte är något som händer varje dag. Sedan beror det ju på hur gruppen låter sina äventyrare utvecklas och om SL tillåter så kan man boosta sina karaktärer till den grad att de kan slå ihjäl en drake.

En järndrake har ju bara 65 kp i skallen så det är ju en baggis :gremwink:

Wyldstorm

Swordsman
Draken låter sig oftast inte dödas..

Betänk att draken med stor sannorlikhet har ohygglig mängd år att dra visom av, så rollspela draken som om den hade en hel rävfarm bakom örat...

Den har antagligen (beroende av spel & typ naturligtvis):
Slavar av nån sort, som beskyddar draken med sitt liv.
Nån slags nödutgång utifall att...
Fruuuuuuktansvärt bra sinnen att upptäcka äventyrare med.
Nån slags fälla, som t.ex. "bara" kan utlösas av en 5 tons svanssnärt.
Besvärjelser som skyddar.

Kort sagt: gör nu inte draken till någon stor & dum ödla som ligger & samlar pengar tills den dräps...

Dom kallas legendariska, därför att dom hinner bli legender innan folk hör av dom på nytt... :gremwink:
Gör dom speciella.

Lambi

Swordsman
Re: Drakar till annat än svärdsföda

jepp... så då blir det VÄÄÄLIDGT farligt att ge sig på en drake... själva bånkande klarar man med en massa balla föremål och höga stats... men farligheten ligger i allt runtomkring... drakar är ju någon form av reptiler... och slingrar sig nog rätt bra...

Stora drakar har ju överlevt en hel del hjältars (läs: dumskallars) mordförsök... så den har nog haft ett par år att finslipa sina krigslister... de kanske tom blir glada av en påhälsning då den får nöjet att testa de senaste 30 årens fin-fina fällor... :gremtongue:

Drakar används bäst som något mystiskt(?), uråldrigt, mäktigt, drakigt... att draken lägger sitt huvud riktigt nära någon den pratar med... så denne kan känna några årtusenden år gamla tänder ge ifrån sig en riktigt gó odör... samt inse att draken i en liten sparm skulle kunna leka gömma-hjälte i sin mun... med vissa tryck-tillägg förstås... :gremgrin:

så mitt råd är att använda drakar som mäktiga maktfaktorer och uppslag för äventyr snarare än som slaktar-mål...

... men visst känns det bra när en rollperson utdelar det dödande hugget... :gremcrazy:

Nightowl

Champion
Re: Draken låter sig oftast inte dödas..

Kort sagt: gör nu inte draken till någon stor & dum ödla som ligger & samlar pengar tills den dräps...
Det tror jag iofs inte att NÅGON föreslagit heller.

Allt detta om drakar i myter och sagor och legender ber mig att få påpeka en sak: vad gör drakar i myter och sagor och legender?

Ni får lite spoilerspace på er.

Jo, dom blir allt som oftast ihjälslagna av en hjälte. Detta betyder inte att det går som en dans (se hur Smaug dör - Bard är tvungen att utföra ett oerhört svårt skott och det är bara därför att han vet exakt var han skall sikta, vilket i sin tur beror på en lång rad omständigheter som tyder på att han har makterna på sin sida) eller att det sker utan förluster (Beowulf dör när han dräper draken han slåss mot).

Drakar är monster och härjare. Deras traditionella roll i sagorna är att dö. Rollpersonerna är avsedda att vara hjältar. Hjältar dödar drakar. (Se Kenneth Grahames En typisk hemmadrake eller pappa Tolkiens Gillis Bonde från Ham för vad som händer när draken eller hjälten är mindre traditionella, men observera också att dessa drakar inte är de oövervinnerliga monster man vill ha dem till i den här tråden).

Erik

ro83rt

Swordsman

Ja, alla verkar rörande överens om att drakar är gamla, legendariska och allmänt skitfarliga. So far so good, men meningen är väl ändå att de skall dödas, förr eller senare. För det första så vill spelarna hela tiden ha större utmaningar och vad passar då inte bättre än en nyskild underhållstyngd järndrake med nageltrång.

För det andra så är det en viss tjusning med att nita drakar. Även om demonprinsar och galna halvgudar givetvis har en viss charm så är det ändå det klassiska med riddare och drakdöderi som tilltalar mest. Det känns mer rätt med en drake.

Den slutsats man då kan dra är väl ändå att det är fritt fram att döda drakar, så många det bara går. För vem vill inte sluta sin karriär med ett smaughuvud på väggen. Jag vet att jag vill.

Rickard

Urverk speldesign

"So far so good, men meningen är väl ändå att de skall dödas, förr eller senare."
Jag kommer å tänka på Deadlands motto.. "If you print it, then you can kill it".. En anledning till varför de inte gett några stats på superondingen i deras västernvärld..

Drakar för mig är något ouppnåligt, något man ska färga sin värld med.. Kanske Riotminds tänker annorlunda men såhär är dem för mig.. En drake är inte bara något man boffrar ner eller ens för spelledaren att slänga fram som motstånd för spelarna då en drake har en tendens att kunna slå ut halva spelgänget (samt deras rollpersoner) innan de ens lyckas få in en farlig skada på draken..

Att döda en drake kräver planering, men också etiskt tänkande (eller brist på det).. Varför ska draken dödas? Är det för pengar, ära eller för att den ställer till med bekymmer i trakten (i så fall får den fanimig skylla sig själv).. Är det verkligen rätt att släcka ett så kraftfullt liv för egen vinnings skull?

Så jag tolkat drakarnas historia så levde drakarna i samspel med människorna.. Eller ja, samspel och samspel? De störde i alla fall inte varandra och i vissa fall utbytte tjänster med mäktiga människor.. Några drakar tog vara sin kraftfullhet och spred skräck och kaos i sitt område.. En skräck som växte över kontinenten och mynnade ut i ett hat som slutade i en kraftig drakjakt.. Människor (och andra humanoider) må vara veka i jämförelse med drakar men när de är förenar sig så kan deras envishet för att överleva utföra de mest makalösa dåden..

Drakar idag är få och skygga med vetskapen att om att hatet hos de humanoida är fortfarande är stort..

"För det första så vill spelarna hela tiden ha större utmaningar..."
Gör om utmaningarna till att främja andra lösningar än bonkning.. Äsch, nu låter det kanske som om jag anser dig vara en bofferspelledare som bör tillrättavisas.. Så är det inte.. Det är bara det att drakar för mig är heliga och inte bör röras.. Mina spelare hade på sin höjd sett en drake och när de väl mötte en så hade de en mäktig respekt för draken.. Låt dina spelare få möta hydror, lindormar och andra lägre draksläkten men låt för guds skull drakarna få vila i frid.. *bönande*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar drakar bättre än demoner

Medhåll (lite Snösaga spoiler)

Mina spelare hade på sin höjd sett en drake och när de väl mötte en så hade de en mäktig respekt för draken..
Det är ju precis så det ska vara. Spelarna ska vara skiträdda och om möjligt skita på sig när de möter en drake. De ska vara stora och skräckinjagande och omöjliga.
Gissa om jag har ångest över att spelleda Snösaga.

En gång har jag som spelare mött på en drake (då dog jag när jag försökte göra en attack på draken och blev med endast ett PSY i min skalle. När sedan draken grillade min familiari, så... tja, försvann ett PSY permanent och vips fanns jag inte mer)
En gång har jag som spelledare använt drakar också. Det var en av de många "elementkampanjer" som var populära när jag var halvgrön som SL. Då var det en drake från varje element som gav uppdraget åt rollpersonerna. Dock var min beskrivande förmåga inte så bra, och jag lyckades nog inte inge den respekt som jag tyckte de förtjänade.

/BD, som tycker TRE drakar i Snösaga är i värsta laget.

ro83rt

Swordsman
Re: Medhåll (lite Snösaga spoiler)

Nej, ni har fel. Drakar är onda tingestar som omedelbart skall likviderars. Dessutom är de fula eftersom de inte ser ut som människor, och vi är snygga. Det är dessutom orättvist att drakar skall ha så mycket pengar. Vad skall de med alla pengar till? De ligger ju bara i en grotta och är värdelösa. Om de nu är så "heliga" och "legendariska" så kan de väl bidra lite till samhället istället för att ligga och kosta pengar. Med den bostadsbrist som nu är så kunde man säkert få plats med ett stort antal borgare i en drakgrotta.

Ev. kobold kritik rinner bara av mig. Jag gillar balla machospel som 40K, MC och Shadowrun, och visa förståsigpåare på detta forum har redan beslutat att endast boffers giller såna spel så det är bara att acceptera rådande faktum. Men eftersom nu drakar är sådana legendariska och otroligt visa (yeah, right! en smart ödla?) varelser kan ju den som gillar att lösa drakproblem den mesiga verbala vägen ha lite och pilla med också. (Ha! där fick du Han)

Re: prinsen prinsessan o draken...

Va' e' tuff hårdrock då förnågot?
Det är en liten visa av Stefan Demert där prinsen gör en 180gradare och ...
Äh - lyssna på det istället.... :gremwink:

ro83rt

Swordsman
Re: prinsen prinsessan o draken...

Stefan Demert
Är inte han sångare i deathgothheavymetal bandet "Xtreamly Ultimate OverKill"? I så fall är det på, jag har alla deras enda demo.

Lambi

Swordsman
Jag ser ingen j***a prinsessa!

...har du någon aning eller två om var man kan få tag på detta mästerverk?

Re: Jag ser ingen j***a prinsessa!Aningens OT

....bara att leta upp en Stefan Demertskiva o se om låten finns med där..
Vet tyvärr inte på vilken skiva den finns... Men skivorna borde inte vara så svåra att få tag på...

Herlin

Veteran
Drakens skalle

En järndrake har ju bara 65 kp i skallen så det är ju en baggis
Men en järndrake är inte 1,80 meter lång heller. Det kan bli lite svårt att nå upp till skallen. Visst du kan ju skjuta på honom, men det kan han också.