Nekromanti döda syskon

zorgzo

Veteran
I medeltidsvärldar brukar det vara mycket vanligt att ett flertal syskon har gått bort vid unga år.
Jag undrar hur det är meningen att göra i EON. SKa man lägga till några döda syskon efter det antal som man har slagit fram eller ska man ta några av dem.
Nu kommer ni säkerligen att säga att man gör det hur man vill men jag är en sån som gillar att hålla mig till de regler som gjorts, dessutom brukar jag gilla skarpt att ha ordentliga bakgrundshistorier och släktträd osv.

Jag tycker väl personligen att det finns många tabbar i eons system för att göra upp familjer och vissa andra bakgrundsfakta.
TEX. att det är oerhört lätt att få tvillingar och till och med trillingar i en familj, dessutom är det till på köpet omöjligt att ha en tvillingsyster/bror själv.
Frågan är nog om det finns någon som har gjort ett alternativt familjesystem till eon, eller några tips på hur man kan göra

Phelan

Hero
Intressant inlägg. Du ber om extraregler/alternativa regler men säger samtidigt att du vill hålla dig till de skrivna reglerna... Svaret blir då ganska ambivalent:
ENLIGT REGLERNA så sägs inget om extra syskon som är avlidna eller att vissa av syskonen har dött (men det är möjligt med händelsetabellen) så implicit är svaret "nej, och du ska inte bry dig om döda syskon".

OM DU STRUNTAR i reglerna när de inte passar dig kan du ju givetvis höfta in några döingar om du vill, eller välja ett lämpligt slumpvärde (Mortalitet?) och slå mot detta för varje syskon. I jämförelse med vår medeltid så är ju Mundana bättre när det gäller läkarvård, så dödligheten ska kanske skruvas ned något som effekt av detta? Och ökas för hyggelmonster osv...

När det gäller tvillingar och trillingar brukar jag slå om sådana åtminstone en eller ett par gånger innan jag verkligen accepterar ett resultat som tvilling. Annars får det bli året närmast bredvid. Dock, om kvinnan är en riktig frögurka kan hon hinna med två födslar under ett kalenderår, så samma ålder behöver inte betyda tvillingar. En vettig modifikation vore kanske att om man har 3+ eller 4+ äldre eller yngre syskon så ska ålder på något eller några av dessa slås med 1T6+5 istället? Om du vill ha möjlighet att få en tvilling till dig själv, slå då ett extra kontrollslag för det första av de syskon som är ett år äldre eller yngre än din RP - slår du en etta har du en tvilling.

Sådär, så har du kanske fått igång tankarna lite.

Mvh / Phelan

Alharra

Warrior
Vad gäller karaktärsskapandet har jag två husregler jag alltid använder. Den ena är just för döda släktingar :gremsmile:

Kommer dock inte ihåg den utantill nu :gremcrazy:

Den andra gäller faktisk ålder, och är endast applikabel på dvärgar då alver inte är så noga med det. Först beräknar man som vanligt skenbar ålder, sedan tar man skillnaden mellan det högsta och det lägsta faktiska åldern och slår ett slumpslag för att se vilken av åldrarna det blir

Att själv bli tvilling är möjligt med extra variation (2T6-7), fast när man gör en RP bör man ju ändå ha det mesta klart i förväg, imho.

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, behöver man verkligen regler för att bestämma hur ens familj det ser ut? Om du vill ha ett tvillingsyskon är det väl inget som hindrar att du bestämmer att du har det, helt enkelt. Att man skippar slumpningen av familjen kan väl knappast påverka resten av karaktärsgenereringen särskilt mycket. Det känns inte så särskilt svårt att komma på sin egen familj själv, utan hjälp av tabeller...

/Dimfrost

zorgzo

Veteran
Tackar för hjälpen hertig Artfiel Phelan "räven" (antar jag). Jag har nog kört något liknande förut men att ha det skriftligt framför sig känns bra (ett system så att man vet att man inte fuskar) i alla fall inte från sina egna ögon.

Alharra

Warrior
OK har den här nu. För varje släkting slår jag en 1t20. Blir resultatet 20, eller vad man nu kan tänkas vilja ha är personen död. För människor modifieras resultatet med +1 för var tionde år som släktingens ålder överstiger 35 eller vid annan tidpunkt då personen börjar åldras. Sedan drar man bort 1Ob1T6(Släktingens Ålder + 10)-1 från den slagna åldern. Notera -1 på slutet som möjliggör resultatet 0. Det här är kanske lite svårt att beräkna för hand, så ta bara ett antal tärningar som känns bra, eller ännu hellre, bara bestäm det utan några slumpslag och tabeller, så viktigt är det väl inte att göra allt by the book?

zorgzo

Veteran
Jo, det är det :gremgrin:
Det här med 1t20 funderar jag dock på. då jag skulle tippa på att (eftersom vi nu ändå talar medeltid) ungefär vart 5:e barn dör under förlossningen eller under sitt första år. Sen har vi ju förstås många många andra insidenter som olyckor, strider, pest m.m
Menade du att man skulle ta Släktingens ålder +10 -Ob1T6 -1, och vad skulle i så fall det visa?? :gremconfused: Jag har nog lödder i huvudet idag :gremsmirk:

Alharra

Warrior
Det här med 1t20 funderar jag dock på. då jag skulle tippa på att (eftersom vi nu ändå talar medeltid) ungefär vart 5:e barn dör under förlossningen eller under sitt första år. Sen har vi ju förstås många många andra insidenter som olyckor, strider, pest m.m

Kanske det. Jag filade inte särskilt noga på den delen faktiskt.

Menade du att man skulle ta Släktingens ålder +10 -Ob1T6 -1, och vad skulle i så fall det visa?? Jag har nog lödder i huvudet idag

Tja jag menade 1 Ob tärning med ett antal sidor som var lika med Släktingens Ålder + 10, och sedan modifiera resultatet med -1. Det var tänkt för att se hur gammal släktingen var när den dog.

Exempel:

Du slår att din äldre bror är 10 år, och att han är död. För att simulera att din äldre bror kanske dog tidigare än året du skapar karaktären slår man ett slag, som i det här fallet blir 1Ob20-1. Resultatet kanske blir 9. Då tar du 10 år - 9 år = 1 år. Mao, din äldre bror dog när han var ett år.

zorgzo

Veteran
coolt :gremcool: Det kan nog funka. Är det här nåt du skulle kunna köra med själv, alltså hela det där systemet..

Alharra

Warrior
Jag kom på det under tiden jag försökte utveckla en RP generator i FileMaker, ett databas program. Skälet för att jag ville ha det i FileMaker är rapportmöjligheterna, alltså i princip kunna skriva ut ett färdigtryckt rollformulär. Jag tog detalj efter detalj och la in, och vid intressanta tillfällen ändrade om. Men det blev för segt :gremmad:

Syskonskriptet exekverades aldrig klart, pga dessa oändliga slumptal och parsering. Får jag ork försöker jag kanske översätta det till C++.

Men att köra med det själv? Det är lite tungrott att använda, men å andra sidan är ju inte rollpersoner något man gör varje dag heller. I en RP generator skulle jag naturligtvis använda, men det är lite extremt att slå för hand. Jag brukar snarare friforma mina karaktärer, men vill någon spelare ha släktingar som dött, och inte vill hitta på allt själv så kan de väl få använda den här regeln då.

Men på det stora taget så tycker jag att rollpersoner man ska spela länge med är så viktiga att man inte skall överlämna allt till slumptal och regler :gremsmile: