Nekromanti Dödlig Binderakkhammare

Helmgast
Vanaren Olden slåss mot frakktrukhen och tillika binderakken Bekkaz. Bekkaz har Binderrakhammare och är bärsärk. Han gör ett kraftigt anfall men lilla Olden misslyckas ändå med sin sköld. Då slår Bekkaz skada.

Grundskada Ob3T6. Vapenskada +Ob4T6+2. Kross +Ob1T6 Bärsärk +Ob1T6+2. Kraftigt anfall +Ob1T6. Skadebonus +1. Sammanlagt Ob11T6+1.
Slaget resulterar i:<pre>6,4,3,6,5,4,3,1,5,5,3 = 33
3,4,6,5 = 33+12 = 45
4,6 = 45+4 = 49
1,2 = 49+3 = 52

52+1=53.

Det blir fem extraskador i normalt; 100, foten. Ja bjässen kan träffa lillen i foten eftersom han enligt resultat 5 på fummeltabellen kan slå sitt vapen i marken.

Extraskadorna blir:
4,3,1,1,5.
Alltså Benpipa *2 (ja benpipan splittras respektive bryts), Stark smärta*2, Köttsår.
Trauma 28. Smärta 76 (!). Blödningstakt 6.
Olden har STY 11, TÅL 10 och VIL 10 samt är normalt byggd. Han får då slå ett slag på Ob4T6 mot sitt chockvärde på 10.
2,4,3,6. = 9
2,3 = 9+5=14.
</pre>

Därmed dog Olden av en hammare i foten. Tycker detta kan verka lite extremt. Tycker inte ni det? Undrar vad CJS och Marco tycker om detta?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Perenna

Swordsman
En annan smått rolig sak inträffar om man har en rollperson med Styrka 17+, och Rörlighet på max 12. De gör mer i skada om de slår någon med bredsidan av en dolk, än om de hugger/sticker folk med den...

Jag har personligen börjat använda mig av Neotechs Grundskadasystem, där all Grundskada baseras på Styrka. De stackars tjuvarna (och andra smidiga personer) förlorar därmed sin lilla fördel som NeoGames tyckte att de kunde få, men... sånt är livet ;)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mysko saker båda två...

Det är lite små missar som man hänger upp sig på. Jaja, vi kan ju skratta åt det...

Martin Ackerfors - Ohlsson
0===|:::::::::::::::::>

Big Marco

Läskig
Jag ser inte problemet?

Om man nu har fått sådan massiv skada i en lem kan man mycket väl dö av direkt smärtchock, kollaps, blödningschock, hjärtstillestånd, cns-kollaps samt säkert tio andra faktorer. Kroppen är en helhet och man kan visst då både av träffar i händer och fötter. Speciellt hjärtstillestånd är vanligt vid massiva skador, enligt vad jag har fått lära mig av medicinsk personal. Tänk själv - skadeverkan var ju över 50!!

Jämför gärna med hur mycket T Olden hade fått av samma träff i bålen eller i huvudet...

Ett Dödsslag på Ob4T6 ger ju endå Olden en hyfsad sannolikhet att klara sig, 1 på 3 eller nått sådant. För en skadeverkan på över 50...

I Eon II är ju dessutom skadornas tak satta vid 50+ i skadeverkan, vilket gör att du inte kan ge mer skada än vad Bekkaz gjorde.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Carniel

Veteran
En annan smått rolig sak inträffar om man har en rollperson med Styrka 17+, och Rörlighet på max 12. De gör mer i skada om de slår någon med bredsidan av en dolk, än om de hugger/sticker folk med den...

Å andra sidan så är ju stickskada mycket farligare och gör bra mycket värre extraskador.

-Carniel

Evil Peter

Hero
I Eon II är ju dessutom skadornas tak satta vid 50+ i skadeverkan, vilket gör att du inte kan ge mer skada än vad Bekkaz gjorde.

Men det kanske borde vara lägre i kroppsdelar som t.ex. foten. Jag menar att man kan ju definitivt överleva om någon hugger av en foten. Det är nog mycket vanligare att man överlever om man bortser från den blodförlust som senare tillkommer. Bara en tanke...

C

Evil Peter

Hero
Har en undran. Ett slagsvärd har +2 i stickskada har jag för mig. Då ska man alltså slå grundskada för stick +2, eller? Det verkar väldigt lågt tycker jag. Att sticka med ett svärd är ju ganska vanligt i strid men det verkar ju dumt när det gör så lite i skada...

C

G

Guest

Guest
n2

I n2 så kan man max göra 30-39 skador i armar och ben... man kan väl änna ta och köra med det i eon åzå...

Mvh h[-å]

Helmgast
Ett slagsvärd har Ob1T6+2 i stickskada. Så du vet.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

DjeVul

Warrior
Använd sunt förnuft [NT]

Slå dödsslaget vid en passande situation

/MArtin

Carniel

Veteran
Att sticka med ett svärd är ju ganska vanligt i strid men det verkar ju dumt när det gör så lite i skada...

Personligen tycker jag att det hörs på namnet att man inte sticker med ett slagsvärd. Det är helt enkelt inte gjort för att stickas med.

-Carniel

Vindhand

Myrmidon
Personligen tycker jag att det hörs på namnet att man inte sticker med ett slagsvärd. Det är helt enkelt inte gjort för att stickas med.

Det är rakt, långt och är relativt spetsigt. Borde göra skitont att få i sig.

Big Marco

Läskig
Re: n2

Det kan man göra. Jag minns inte motiveringen varför vi valde bort att införa 30+-reglen för lemmar i Eon 2, men det fanns ett skäl...

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Carniel

Veteran
Det är rakt, långt och är relativt spetsigt. Borde göra skitont att få i sig.

Nu är det ju så att ett slagsvärd antagligen inte är särskilt spetsigt eftersom det är gjort för att huggas med och inte stickas. Det är ju helt enkelt därför det heter slagsvärd, det finns andra svärd som är bättre lämpade för att stickas med, men är sämre att hugga med. Och visst, S+Ob1t6+2 gör jävligt ont att få i sig, men det finns saker som är värre.