Nekromanti Dödlig Fångst på Discovery

Storuggla

Champion
Någon annan än jag som sitter klistrad? Helt jag vet inte vad de tär som gör det, men jag kan inte slita mig.

För er som inte vet vad jag snackar om kan jag informera att på Discovery Channel så går det ett program som heter Dödlig Fångst där de följer några krabbfiskebåtar utanför Alaska. Det är mörkt, vågor slår in över däck och snubbarna drar in en årslön på mindre än en vecka.
Tydligen är fiskesäsongen så kort (vi snackar mellan tre till sju dagar) så de stressar som galningar, och det är alltid en jäkla storm som blåser in och förstör allt. Som om inte det var nog så vet de aldrig när säsongen tar slut i förväg, så de kan inte planera för fem öre.
De snittar på en död per säsong och en fiskebåt som sjunker var trdje till femte, eller något sådant. Helt vansinnigt, men tydligen är krabba länsamt värre ändå :gremsmile:

Storuggla, krabban i hallen

Organ

Out of time, out of mind
Ja, det är helt fantastiskt fascinerande! Vilket är lite konstigt med tanke på att det enda man får se är snubbar som rödögda sitter i en gungande byssa och äter i underställen, samtidigt som de gnäller över att de inte sovit på tre dygn, eller samma snubbar som dyblöta står och hivar krabbor på ett lika gungande däck. :gremgrin:

/Anders (som bestämt sig för att äta mer krabba för att hjälpa de stackarna att dra in sitt levebröd)

Storuggla

Champion
"Vilket är lite konstigt med tanke på att det enda man får se är snubbar som rödögda sitter i en gungande byssa och äter i underställen, samtidigt som de gnäller över att de inte sovit på tre dygn"

Lite knas är det ju; havet gungar som bara den, vinden viner och med jämna mellarum får de vatten över sig. Trillar de i vattnet så är oddsen så hemska att de trillar pinn på direkten nästan och en kille ränner run toch knackar bort isen från båtskrället så att de inte kapsejsar. Gör du ett endaste fel så kan du ligga på däcket med en hand mindre eller i spat.
Så min fråga är: Är det verkligen den arbetsplats där du verkligen vill ha folk som inte sovit sedan de lade ut för fyra dagar sedan?
Man får ju se några riktiga zombies ibland...

Storuggla, actiontimmen

Johan K

Gammal & dryg
Jupps, är åxå som klistrad.. Kan ju bara samamnfatta deras job som så här: FY I HELLVETE, vilket slit !!
Att de bara orkar, skulle bli knäck, sjösjuk & allt annant fortare än någon hinnner sluka en hamburgare fån McDoalds...

/ Johan K, som är en landkrabba.

Storuggla

Champion
Sadistik

"In the 1990s, an average of 34 fishing vessels and 24 lives were lost in the Alaskan commercial fishing industry each year, which equates to an occupational fatality rate of 140 deaths per 100,000 workers per year."

Alltså, två snubbar i månaden i snitt, fast så får man räknamed att säsongen bara är om vintern så det är koncentrerat till en kort period också. Satan i gatan, det är ett kneg man inte vill få påtvingat sig av arbetsförmedlingen...

Storuggla, krabbans hämnd

Magnum_UBBT

Warrior
Sitter oxå som klistrad. Helt otroligt vilket arbete.

En del av mig sitter och tänker "det där skulle man prova!"
men den andra delen av mig svarar, "och dö på kuppen eller?"
Är det någon "been there, done that" t-shirt som ger kraft bakom orden så är det krabbfiske.