De flesta versioner av BRP har, som tidigare nämnts, relativt hög vapenskada i förhållande till hur mycket stryk man tål. Många har även, i försök att vara mer "realistiska" infört extraregler som gör spelet ännu dödligare - t ex dödsspiraler (är du skadad slåss du sämre, vilket gör dig mer benägen att ta mer skada) eller kroppsdelar med separata KP som är ännu mindre än dina vanliga KP, och blir en kroppsdel utslagen är du ju i princip besegrad.
Just Runequest/Drakar och Demoner Expert är extra jobbiga på den här sista biten. En normal rollperson i Drakar och Demoner (pre-Expert) har typ 12 KP, och ett vanligt hederligt svärd gör 1T8+1. Det gör att man förmodligen skulle kunna ta en smäll eller två av svärdet - det är inte skoj, men det går. Det motsvarar att man kanske försvarar sig lite taffligt så man fortfarande blir skadad, men att det inte bet så bra, eller tog någonstans mindre vitalt. Men med Expertreglerna infördes kroppsdelar, så den som har 12 KP kanske har 3-5 KP per kroppsdel (orkar inte slå upp exakt, men ungefär så). Om han nu blir träffad är det väldigt stor chans att svärdet gör kroppsdelen obrukbar. Med andra ord: alla träffar blir "fullträffar." Det i sin tur gör rustningar mycket mer eftertraktade, då de utgör ett mycket större procentuellt skydd i förhållande till ens KP.
Sedan finns det ju mindre dödliga varianter. Ur-Mutant hade ju KP = STO+FYS, så i snitt 20-25, med i stort sett samma skala på vapnen som Drakar och Demoner. Där kunde man ta en smäll eller fem och fortsätta jobba på. Mutant: Undergångens Arvtagare kör på ungefär samma skala, och har en mer förlåtande/lätthanterlig attityd till kroppsdelar. Där har man en Traumatröskel (normalt halva max-KP), och får man mer i skada än så på en smäll är kroppsdelen utslagen, men man behöver inte hålla på och komma ihåg tidigare skada i kroppsdelen.