här följer lite material jag själv gjort som fyller lite luckor.
kul! fastän det är så simpelt. nu har jag nåt att göra på långa bilresor.
1. om man lutar ett vapen på något så minskas svårigheten med -1.
kan även användas enkelt på ett fordon.
2. man läker 5 hp per dygn. om man återvänder till någon bas eller liknande (dock inte en tält sammling) så kan man sudda ut alla skador. om man har tidspress så blir det 10 hp per dygn.
och så fordons regler.
om man lutar vapnet på ett åkande fordon (självklart så ska man åka med) så får man ingen bonus pga vibreringarna. så vida inte man åker i en massa gupp med en bil eller liknande. då räknas det inte.
lutar man inte får man + 1 på svårigheten.
vad gäller pansaret så har pansar vagnar 21 i pansar och bilar 10.
men om man befinner sig högt upp så reduceras pansar vagnens pansar till 14. anledningen till detta är att pansarvagns sidan är böjd. det skyddar alltså bra så apan måste befinna sig
tillräckligt högt så att skottet hamnar rakt på som om det träffat en vägg. spelledaren avgör detta.
om man monterar ett vapen på fordonet så blir det -2 enklare att träffa. om vapnet är storlek 4 eller mer så räknas inte detta.
till vapnet kan man montera sköldar med pansarvärde 14. dessa skyddar hela kroppen från framsidan förutom huvudet.
om man åker med ett fordon blir man svårare att träffa med avståndsvapen. åker man 15 meter/runda (ca 12 km/h) blir modifikationen +1. 20 m/r +2. 25 m/r +3. 20 m/r +4. 35 m/r + 5. (25 km/h) är den högsta logiska hastigheten (mitt i en djungel) om inte specialfall råder.
pansar vagnar går hälften så snabbt.
om man själv åker så gäller samma modifikation när man ska skjuta andra fast med - 2. det blir alltså inte svårare föränns 25 m/r.
om terrängen är mycket jobbig och oberäknelig så blir det + 1 svårar om man åker.
priser för fordon.
pansar vagns grund: 5000 bananskal. detta är grunden och själva det man åker med. plats för en förare.
bilgrund: 2700 bananskal. plats för en förare.
utrymme-bil: 200 bananskal. plats för en förare. och ett vapen.
utrymme-pansarvagn: 400 bananskal. samma som innan fast på en pansarvagn.
vapen: 50 bananskal. ger möjlighet att montera ett vapen. (obs. pernament) meningen är att man direkt ska välja det vapen man ska ha monterat. men om man inte har råd eller liknande kan detta göras senare.
vapen pansar: 500 bananskal. en sköld till ett monterat vapen.
pansar vagns kanon: 750 bananskal. en pansarvagn brukar ha en kanon som fungerar regeltekniskt som ett monterat vapen fast det räknas om om användaren sitter inne i pansarvagnen (vilket denne förmodligen gör) och skyddas därför av pansaren.
exempel. en ap patrull ska köpa en pansarvagn. 5000. dom ska ha plats för alla fyra. det blir tre utrymmen 400*3=1200. en använder dom till en pansarvagns kanon 750 med bazooka 850. (en ska ladda om så det blir 2 utrymmen) 750 + 850 = 1600.
den andra använder dom till ett vapen. en M 16. 675 med vapen pansar 500. 675+500 = 1175. den sista placeras längst fram där den sista apan planerar att kasta granater. den utrustas med "pansarvagns kanon" 750. så att det inte blir så riskfyllt. detta innebär att apan står i en lucka och utnyttjar pansarvagnens skydd. man kan förståss komma på andra anledningar till att den får sitt skydd.
sammanlagt blir kostnaden 5000 + 1200 + 1600 + 1175 = 8975 bananskal. plus amunition som dom har möjlighet att bevara på ett lättåtkomligt ställe.
designen får dom bestämma själva. resultatet blir en pansarvagn med kanon och en M 16 som man kommer åt från en lucka i pansarvagnen. denne är placerad under och därmed utom räckhåll från kanonens pipa. och en granatkastare längst framm.