Beror lite på vad du menar, liksom...
Min polare undrar om man kan döda någon men en kniv utan att slå skada t.e.x sticka in den i nåns hals när han inte är uppmärksam eller liknade.
Alltså, jag är inte säker på vad du menar; undrar du (1) huruvida spelledaren har "rätt" att tillåta att en rollpersons knivstött - förutsatt att personen är ouppmärksam, medvetslös eller liknande - automatiskt är dödlig, d.v.s. man behöver inte slå några tärningsslag för att avgöra skadan, utan offret kommer att dö av skadan? Eller menar du (2) om det faktiskt är
möjligt att döda en person genom ett knivhugg, exempelvis genom att skära halsen av denna?
Om det är (1) du menar, så är mitt svar
ja naturligtvis har spelledaren rätt till detta. Måhända kanske denne kräver en högre svårighetsgrad på slaget för att träffa, eftersom rollpersonen ändå siktar på ett specifikt område. Eller oxå, om spelledaren bedömmer att offret är helt hjälplöst, behöver inte rollpersonen slå något slag alls, utan knivhugget träffar automatiskt och är oxå automatiskt dödande! Det är upp till spelledaren. Personligen skulle jag säga att om offret är helt hjälplöst - exempelvis om offret är medvetslöst, fastbundet eller liknande - kan det senare gälla. Det första, däremot, gäller ifall offret exempelvis överraskas, eller om mördaren smyger upp bakom offret - med andra ord, om offret inte är helt hjälplöst, gäller det första alternativet.
Om det däremot är (2) du undrar över, så är svaret både ja och nej. Det är inte lätt att döda med kniv - det kräver specialträning eller stor tur. Exempelvis kan ett hugg som träffar direkt i hjärtat - något som inte är helt enkelt, eftersom det är en hel del ivägen, exempelvis revbenen - eller en stöt som träffar i hjärnan eller halspulsådern vara direkt dödande. Men som sagt, att träffa på sådana ställen kräver antingen specialträning och/eller specialkunskap eller extrem tur. Man ska dock komma ihåg att majoriteten av knivhugg inte dödar omedelbart. Tvärt om, de flesta som dör av knivhugg dör genom
blodförlust -
inte genom massiv trauma, så som exempelvis kan ske om man utsätts för ett skjutvapen, svärd eller regält krossvapen. Det har förekommet en diskussion angående detta tidigare (mellan mig och Pendragon). Kolla in
den här länken, så får du se (klicka på inlägget
Ganska enkel skademodifikation . Det kanske kan klargöra det hela, en smula.