Nekromanti Döende pga. PSY-brist

Rickard

Urverk speldesign
Jag undrar om någon har tänkt hur det blir när en magiker (eller någon) får PSY/Spi 0.. Denne dör men hur blir effekten?

Imploderar magikern av magibristen som uppkommer? Exploderar denne (lite väl splattrigt för min smak)? Kanske bara ramlar magikern omkull som om medvetslöshet inträffar eller kvävs precis som om denne skulle ha syrebrist.. Sker det alltid samma sak eller beror det på vad det är för magiker?

Bra tankar och balla idéer belönas..

~Dock kommer [color:448800]Han</font color=448800> bara belöna med beröm

Det torde väl vara beroende på... allt från en färgglad explosion när han tömmer sina sista energier för att rädda sina kamrater med en strålande blixt och han själv upplöses i just denna explosion till att man bara segnar ner och dör.. Beroende på typ av figur... Kankse rökmolnet av explosionen blir figurens ansikte som sakta svävar iväg över himlavalvet, trots en hård blåst och sen sakta löses upp?

Rickard

Urverk speldesign
"Kankse rökmolnet av explosionen blir figurens ansikte som sakta svävar iväg över himlavalvet, trots en hård blåst..."
Eller så kommer det ett rökmoln från magikerns medvetslösa kropp som materiliseras till en molnkopia av magikern ovanför kroppen som tittar en sista gång på sina kompisar för att sedan gripas tag av vinden och upplösas.

Vilken ball grej man kan göra döende av PSY-brist till..

~Som hökar angrep forumnisterna [color:448800]Han</font color=448800>s inlägg (6 ggr läst efter bara en minut, är det vanligt?)

tordzek

Veteran
En helig krigare i min grupp, hade ett yxa som var förbannad med en runa som drog psy-poäng, dum som han är så sket han i att slänga bort yxan och tänkte ha kvar den till han skaffat en ny. Det blev hans död, han ramlade ihopp och svimmade. ( igentligen hade han ett kvar i psy och efter som hans kommpisar hade låst in han i en lite mörk säll (ja, mina spelare gör så mot varandra) så blev han rädd och fick på skräck tabellen, hjärblöding, vilket ger honnom +5 på skräck tabellen resten av dan, sen blev han rädd yttelrigare en gång och fick alltså sammanlagt +11 vilket gav honnom hjärtinfakt. Och sedan svimmade han) så när man blir av med alla av sina grundFV i något så svimmar man. MEn om du syftar på SPI så är det ju tuft om magiker försvinner och kvar liggar bara en rock (ja just det som i star wars)

Organ

Out of time, out of mind
Jag skulle nog nöja mig med att trollkarlen ramlar ihop som en säck potatis. Vad gäller fysiska effekter tycker jag att det räcker med en glasartad blick och eventuellt lite näsblod.

/Anders

James Bond: Do you expect me to talk?
Auric Goldfinger: No mr Bond. I expect you to die

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tycker nog jag med

Jag är nog beredd att hålla med där, det känns lite väl "mycket" med explosioner och för den delen implosioner. Men det betyder ju inte att det är fel för det. Men som jag känner det så är det ju mer en psykisk utmattning och därför skulle jag gå på "svimma"-metoden.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tänker mig att det är som att dö av nikotinbrist i en snöstorm."
Hmm, lite svårt att föreställa mig det.. Kan du förklara närmare? Du är ju (förhoppningsvis) trots allt en rollspelare..

~Varken röker eller snusar, men sedan är [color:448800]Han</font color=448800> rätt mån om sin kropp också

Rising

Vila i frid
Jag är rätt dramatisk av mig, så jag drar till med rätt mäktiga grejer. Gärna effekter som passar till magikern själv, hans sista besvärjelse osv. Om han lägger en kamikaze-eldbesvärjelse så kan han själv förtäras av flammor, till exempel.

Annars gillar jag en effekt jag kallar livskraftsuttömning. När någon dör fysiskt så brakar ju hans kroppsfunktioner ihop och han bajjar rätt ordentligt (vilket alla som läst Preacher vet kan vara rätt festligt), och jag lekte med tanken att den magiska döden skulle ha liknande effekter. När PSY:t försvinner så rinner ens inneboende livskraft ut, och det resulterar alltså i att kroppen åldras kraftigt, huden förtorknar och man blir oerhört mager på ett ögonblick, sedan växer ens hår och naglar ut i rent groteska proportioner. Blodtrycket och pulsen ökar enormt mycket och kroppen står bara och skakar spasmiskt och gormar allt den kan. Stämbanden förstörs dock tämligen omgående och sedan dör man fort när huden förmultnas och det bara är ett rött skelett kvar som sekunden därefter brakar ihop i ett moln av damm.

Rätt magstarkt, men tämligen coolt om man gillar Indiana Jones.

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, det beror väl lite på vad man betraktar Psy som. Är det bara ens viljestyrka, så kan man väl tänka sig att det går en säkring i magikerhjärnan, dne kokar sönder, och han sjunker långsamt mot marken med något lagom snopet uttryck i ansiktet.

Man kan också tänka sig att Psy motsvara hur nära man står skapelsen. Då kan Psy noll innebära att man helt enkelt tynar bort, förvandlas till aska eller långsamt blir genomskinlig för att slutligen försvinna i en rökpuff.

Slutligen kan man föreställa sig att naturen alltid strävar efter att stöta ifrån sig övernaturliga fenomen, och att magikerns Psy helt enkelt är den grad av motståndskraft han har mot denna strävan. Noll i Psy slulle då innebär aatt universum gör sig av med en på ett väldigt dramatiskt sätt. Skinnet börjar koka, man smälter sönder, eller fattar spontant eld. Man kan till och med tänka sig att magikern helt enkelt faller rakt ut i rymden, utan någon möjlighet att avhjälpa fallet.

Möjligheterna är oändliga.

Antraxe

Veteran
Om man läser i regelboken så står det att om trollkarlen fumlar tre gånger i rad (väldigt stor risk alltså/images/icons/cool.gif) så förvandlas han och blir ett med vitnerna och jag antar att det samma gäller med självmordattack med magi. Det tolkar jag som att trollkarlen kanskeförvandlas till en massa blåa gnistor som flyger omkring en liten stund för att sedan lösas upp. Gärna kombinerat med att det virvlar upp ett stort damm moln där man svagt kan urskilja magikerns ansikte.

Eksem

Champion
Hmm, tja, som att all kraft sugs ur en medan kroppen stelnar. Sedan faller man trött ihop och reser sig aldrig igen. Inga spektakulära effekter här inte.

Nid

Veteran
Den olycklige magikern som förlorar all sin psykiska kraft blir såklart utbränd och helt sjukskriven. Han blir deprimerad, lätt uttröttbar och mycket stresskänslig, gråter för minsta sak. Han blir i stort behov av lugn och ro och en kravlös miljö. På sikt kanske han kan återfå en tjänst som pärmbärare på någon vänlig akademi men någon magi kan han nog inte producera längre.