Nekromanti Då var det rollformulärsdags igen …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Snedstreck eller inte …

»Som det är nu passar formuläret inte så bra för tex munkar som får fler än 4 attacker per runda på högre nivåer.«

Aaaargh! Jag glömde bort kung fu-pajsarna.

Ja ja, munkar är ändå töntiga, så de får klara sig med bara fyra attacker.

Nä, allvarligt, det är en bra synpunkt.

Den första versionen av formuläret hade inga snedstreck. Men då begrep inte Vindhandpuckot att han kan rita sina egna snedstreck, så han skulle inte veta hur många attacker hans gubbe har. :gremlaugh: Det är m.a.o. hans fel att snedstrecken finns där.

Ok! Som jag ser det kan jag antingen ta bort alla snedstreck. Eller så kan jag förlänga Unarmed-rutan och lägga till ett extra snedstreck i den.

Synpunkter?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Låta det vara som det är nu...

...eller utöka dem. Men jag röstar för det första...

Vindhand

Myrmidon
Re: Snedstreck eller inte …

Men då begrep inte Vindhandpuckot att han kan rita sina egna snedstreck, så han skulle inte veta hur många attacker hans gubbe har

Med tanke på hur slarvigt folk skriver så är förtryckta snedstreck en billig försäkring mot att 12/7/2 blir 121712 :gremtongue:

Dante

Staff member
Ny version av formuläret (v 0.3) …

Alright! Baserat på era synpunkter har jag gjort en del ändringar i formuläret.

Jag valde att ta bort snedstrecken (sorry, Vindhand). Varför? Jo, de flesta klasser får aldrig så många attacker, och de spelare vars gubbar faktiskt får fyra (eller fler) attacker kan rita sina egna snedstreck.

Nu finns (på stridssidan) även kryssrutor för upp till hundra pilar/kastknivar/slungstenar/tvåhandssvärd etc.

Stridssidan har dessutom fått en ruta för Temporary hp.

På utrustningssidan finns kryssrutor för upp till hundra portioner mat/djurfoder/hattar/sengångare etc.

Jag tänkte på en sak angående färdigheterna: Jag kanske skulle nöja mig med att skriva ut de färdigheter som kan användas utan träning. På så vis blir det gott om plats kvar för den som vill skaffa massor av Craft (x), Knowledge (x), Perform (x) eller Profession (x).

Kan det vara något?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ny version av formuläret (v 0.3) ?

Jag tänkte på en sak angående färdigheterna: Jag kanske skulle nöja mig med att skriva ut de färdigheter som kan användas utan träning. På så vis blir det gott om plats kvar för den som vill skaffa massor av Craft (x), Knowledge (x), Perform (x) eller Profession (x).

Jag tycker det är en dum idé mest bara för att det inte gör någon större skillnad... Liksom... Jag kan ha missuppfattat... Men är det bara att istället för att ha allt iskrivet så får spelaren själv fylla på med de han har? Skillnaden är för mig bara att man får skriva mer och inte har dem i bokstavsordning längre...

Och du... Plupparna bakom armor modifier-attributen i skill-listan syns fortfarande dåligt. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svengelska?

"Partyts namn"
"Partyts medlemmar"

Det är väl inte Risings partyspelande som formuläret gäller, din gös? Sluta förvirra oss så mycket. :gremwink:

Dante

Staff member
Skillnader och pluppar …

»Jag tycker det är en dum idé mest bara för att det inte gör någon större skillnad... Liksom... Jag kan ha missuppfattat... Men är det bara att istället för att ha allt iskrivet så får spelaren själv fylla på med de han har? Skillnaden är för mig bara att man får skriva mer och inte har dem i bokstavsordning längre...«

Den stora skillnaden blir att det finns fler än två tomma rader att skriva Craft-, Knowledge-, Perform- och Profession-färdigheter på (närmare bestämt tretton om jag inte räknat fel).

»Och du... Plupparna bakom armor modifier-attributen i skill-listan syns fortfarande dåligt.«

Plupparna är asterisker (*) och syns alldeles utmärkt (de är ju för bövelen satta i 7 p).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Skillnader och pluppar ?

Den stora skillnaden blir att det finns fler än två tomma rader att skriva Craft-, Knowledge-, Perform- och Profession-färdigheter på (närmare bestämt tretton om jag inte räknat fel).

Ah, okej då är jag med! Det hela blev helt plötsligt mycket bättre... Speciellt för min nästa Loremaster... :gremwink:

Plupparna är asterisker (*) och syns alldeles utmärkt (de är ju för bövelen satta i 7 p).

Okej, tufft... Jag ser dem knappt alls... :gremfrown:

Vindhand

Myrmidon
Re: Ny version av formuläret (v 0.3) …

Låter bra... då slipper man dessutom de fula små svarta klumparna efter färdighetsnamnen.

chrull

Stockholm Kartell

Nej nej nejnej

Det måste finnas någon bättre lösning. Tänk på Rougen! :gremgrin: Han kommer få sitta och skriva skills sent in på natten... Dessutom behöver man då använda boken mycket mer för att se vilka skills som finns.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
hehehe

"sa du att vi fick 1032 XP? okej, vänta jag ska bara räkna ...)
(kvart senare)
"TJITT. har jag räknat mig till 768 eller 777? bäst jag räknar om...."

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Jag ser det framför mig

"grabbar, vi behöver nog besöka en stad snart. Jag klarar bara 2 dagar till i den här dynjeönjen"
"men? vi köpte ju mat för bara en vecka sedan!"
"Jo, men jag har bara två par rena kalsonger kvar..."
"uh-oh."

chrull

Troberg

Sinister eater

Det måste finnas någon bättre lösning. Tänk på Rougen! Han kommer få sitta och skriva skills sent in på natten... Dessutom behöver man då använda boken mycket mer för att se vilka skills som finns.
Olika formulär för olika klasser?

Troberg

Sinister eater
Re: Jag ser det framför mig

"grabbar, vi behöver nog besöka en stad snart. Jag klarar bara 2 dagar till i den här dynjeönjen"
"men? vi köpte ju mat för bara en vecka sedan!"
"Jo, men jag har bara två par rena kalsonger kvar..."
"uh-oh."
Se det som att man skaffar ammo för kemisk och biologisk krigföring...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
LOL (NT)

Fast helt fel var det ju inte. Man kanska kan ha kryssrutor för tusental, och hundratal, eller nått sånt. :gremgrin:

M.

chrull

Stockholm Kartell
Immun? [ant]

Tyvärr är ju den egna gruppen de första som drabbas....

chrull

Boobis

Warrior
Re: Snedstreck eller inte …

Att utöka dem så de även passar kung-fupajsarna tycker jag låter som en bra ide. Unarmedrutan kan få vara lite längre.

Problemet är iofs att det inte bara gäller unarmed, då kung-fu pajsare kan pajsa med kung-fu vapen ... bit på den du :gremsmile:

Kanske en tom ruta att disponera som man vill?

/J

Boobis

Warrior
Re: Ny version av formuläret (v 0.3) …

Ingen dum idé alls. Det gillar jag. Och att inte ha dem i bokstavsordning gör inte så mycket. Man kan ju skriva in alla nya man skaffar i bokstavsordning.

Har du föresten funderat på att lägga upp editerbara pdf:er, så man kan fylla i sina formular elektroniskt och sedan skriva ut?

/J

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kan du inte bita i det sura...

...rönnbäret som finns över bäcken innan björnen är skjuten, som min mamma aldrig sa.

Skriv in alla FEATS från SRD:n också. Och lämna plats för lite extra feats och så.

M.

Dante

Staff member
El-ifyllningsbara flyttbara dokumentformat …

»Har du föresten funderat på att lägga upp editerbara pdf:er, så man kan fylla i sina formular elektroniskt och sedan skriva ut?«

Japp!