Nekromanti Då var det rollformulärsdags igen …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öhh? … Näe! …

»Skriv in alla FEATS från SRD:n också. Och lämna plats för lite extra feats och så.«

Lot on your knife! Ingen jävel kommer att ha alla feats, så det är bara slöseri med utrymme.

Jag har precis funderat över hur jag ska göra med spells. Wizards/sorcerers kommer ju aldrig att ha alla spells. Är det då vettigt att ha med alla spells på deras spell sheet (och därigenom slösa med utrymme)? Eller ska man låta spelarna fylla i de spells deras gubbar kan?

Det blir ju lätt jobbigt om man skapar en gubbe på level 15, men börjar man på level 1 så är det ju inte så mycket som ska skrivas (och sedan fyller man på med några spells varje gång man levlar).

Divine casters är ju en annan femma. De har ju faktiskt tillgång till alla spells, så i de fallen är det praktiskt att ha alla spells förifyllda. Eller kanske inte. På level 1 behövs ju inte spells av level 2–9.

Dessutom kanske folk vill kunna använda sig av spells från andra källor än PHB:n. Då måste det ju finnas plats att skriva ner dem.

Hmm … klurigt.

Och slutligen – ett ordstäv:

[color:\\"brown\\"]Den som gräver en liten tuva får ofta den gnisslande tomma tunnan att rinna över, men korven ropar hej.[/color]

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I alla fall innan den är över bäckenet

Men det blir ju mycket lättare att göra gubbar om man har alla feats. Annars måste ju alla sitta och slå i den ENDA regelbok jag har, eftersom ingen annan skaffat den... :gremfrown:

Eller, ja, du har ju PHB:n... hmmm, jag kanske får ta och sätta mig ner och göra min nästa idé: The Complete Beginner's Walkthrough For Making a First Level Character, baserat på SRD:n.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Öhh? ? Näe! ?

Jag har precis funderat över hur jag ska göra med spells. Wizards/sorcerers kommer ju aldrig att ha alla spells. Är det då vettigt att ha med alla spells på deras spell sheet (och därigenom slösa med utrymme)? Eller ska man låta spelarna fylla i de spells deras gubbar kan?
Det finns en fördel med att ha dem på pappret: mindre bråk om boken när de ska väljas.

Sedan är det en fråga om hur man ser på magin. Känner de till spells som de inte kan kasta? I så fall är det än bra referens för att se vad man kan förvänta sig från en annan magiker.

Troberg

Sinister eater
Re: El-ifyllningsbara flyttbara dokumentformat ?

»Har du föresten funderat på att lägga upp editerbara pdf:er, så man kan fylla i sina formular elektroniskt och sedan skriva ut?«

Japp!
Och vad kom du fram till?

Re: Ny version av formuläret (v 0.3) ?

Hade varit helt underbart...Och sen ett allt-i-allo för den som multiklassar mycket.

Fast vem skulle orka slita med det, det blir en jämrans massa olika rollformulär... :gremwink:

/Lars, vars rollformulär brukar dö pizza-och-kebabdöden.

Dante

Staff member
Hej ditt gamla russin! Det där går inte fort …

Man måste ju ändå slå i din PHB för att få reda på vilka feats man kan välja. Eller hade du tänkt dig att jag skulle skriva ut alla prerequisites också?

Det går ju inte.

Fattar du väl.

Ju.

Skulle aldrig funka.

Eller hur?

Storuggla

Champion
Re: chrull sminkar sig?

"Jag kan se hur chrull sätter på sig rouge fram till sent inpå natten..."

Ja, men det är å andra sidan det enda han har på sig då! :gremblush:

Storuggla, drar gamla skämt

anth

Vetefan
Re: Ny version av formuläret (v 0.3) …

Eh, du har nog hunnit så långt att du inte vill göra flera ändringar, men jag framför min åsikt i allafall.

Vi har plockat ut saker som ändras ofta (som xp, hp, ammo, provisions, money, current spells) på ett separat papper.
När det pappret är nerkladdat så byter vi bara ut det - medans själva character sheeten är nästan oanvänd.

chrull

Stockholm Kartell
chrull Bekännelser.

Som förvirrad 14-åring använde jag visserligen smink, men någon rouge tror jag aldrig att jag hade på mig...

och förresten Storuggla... Jag har basker på mig också :gremgrin:

chrull - med rouge: :gremblush:

Dante

Staff member
Inte så tokigt …

Jag tror jag låter det vara kvar på formuläret, men för de som vill kan jag ta fram ett separat kort (A6 eller nåt) för sådant som ofta suddas och ändras.

Då kan man välja om man vill använda kortet eller formuläret.