Nekromanti D&D´s alla världar

G

Guest

Guest
Jag måste erkänna att även om jag är en riktig Forgotten Realms fantast, så saknar jag multituden i alla de underbara världar som fanns tidigare till D&D. Jag vet att några av klassikerna finns ute i ny regi, men jag tänkte kolla med er som vet bättre hur det exakta läget är.

Här är läget som jag känner till det nu:

Forgotten realms: Verkar vara en prioritet för Wizards, med massor med kampanjmoduler. Saknar dock bra äventyr efter det fantastiska "City of the Spiderqueen". Någon som vet något om fler äventyr till FR?

Dragonlance: Den här världen finns det en del material till (www.dragonlance.com) och även några äventyr. Men det verkar ha gått lite i stå. Senaste nytt här?

Greyhawk: Verkar ha försvunnit helt fårn Wizards agenda, även om det är en mycket omtyckt spelvärld. Har Greyhawk månne ersatts av Eberron? Har man funderingar på att sälja licensen till Greyhawk? För visst saknar man kampen mot Iuz the Evil och Vecna!

Ravenloft: Jag tror mig veta att denna kampanjvärld är nyutgiven i 3.5 format av Sword&Sorcery. Stämmer det? Hur ser det ut med nya produkter och äventyr för nya Ravenloft?

Dark Sun: Verkar ha försvunnit helt från horisonten, men jag läste någonstans att det ryktas om nyutgivning ala 3.5!

Al Qadim: Arabiska hjältar är väl kanske inte det mest efterfrågade i USA just nu....Men är den här klassiska världen helt avvecklad?

Som sagt, jag skulle uppskatta en uppdatering för hur läget är. Om ni inte orkar skriva om alla världarna, skriv ändå något om er egen favvo-värld. Tack!

Pom

Swashbuckler
Dark Sun har en "Official Site" , men Al Qadim verkar övergiven. Och Greyhawk verkar bara leva vidare i exempel i regelböckerna. Living Greyhawk fanns ju ett tag och kanske fortfarande finns, men inte har jag sett mycket att göra mig exalterad. Förmodligen är Greyhawk för lik Realms, och när de väl bestämt sig för att fortsätta med det mycket populära Realms var Greyhawks öde beseglat.

Krille

Super Moderator
Den D&D-värld som verkar mest lockande för min del är nog Spelljammer, men den uppfattningen är bara baserad på framsidor och korta beskrivningar, inte på fakta.

EchonCique

Hero
En del korrigeringaar

Först och främst har de flesta av dina listade spelvärldar lagts ut på entreprenad efter det att Wizards of the Coast har beslutat sig om att lägga ned dem. Detta innebär att allting som skrivs till dem skall publiceras på en specifik webbplats, som är kallad den officiella. Allting som skrivs ägs gemensamt av skribenten och av Wizards of the Coast. För att ta ett snabbt exempel är vad som står längst ned på sidorna för Dark Suns officiella fanssite.

DARKSUN, DUNGEONS & DRAGONS, D&D, the DARK SUN logo, the WIZARDS OF THE COAST logo and the D&D logo are trademarks owned by Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and are used by permission. (c)2002 Wizards of the Coast, Inc.
This site is recognized by WotC as the Official Dark Sun site on the internet. Content created on the official website is considered to be derivative work (as it is based on the intellectual property owned by Wizards of the Coast). This means that fan-created add-ons (such as new net books, adventures, etc.) are jointly owned by both Wizards of the Coast and the creator; neither can do anything outside the official website without the permission of the other.

Därmed finns det fortfarande kvar i Wizards of the Coast ägo, eftersom den sista raden beskriver att ingenting får göras med materialet förutom att publiceras på webbplatsen utan deras explicita intyg.

En komplett lista över deras spelvärldar som numer drivs av fans, utan att fansen får ett öre i ersättning, finns ett klick bort.

Den korta versionen är: Dark Sun, Placescape, Birthright och Mystara.

Sedan kan Paizo, som publicerar Dungeon och Dragon även dem publicera nya varianter av dessa världar och kalla dem officiella. Detta innebär i nuläget att det finns två officiella 3.5-versioner av min favoritvärld Dark Sun. En från Paizo där de skruvar fram tiduret sådär 350 år och förändrar på det mesta från den officiella fansutgåvan till 3.5 som är mer lojal till originalet. Problemet med Dark Sun till 3.5 är att de anpassat allting till Wizards of the Coasts mallar vilket innebär att den hårda & gritty känslan är lite bortblåst, nu när alla Dark Sun-raser är jämbördiga med alla andra som är släppte.

Hunk

Hero
De två första världarna

Tänkte göra några tillägg avseende D&D:s två första kampanjvärldar.

Wilderlands of High Fantasy
Necromancer Games har licens från Judges Guild att göra uppdaterade nyutgåvor till D20-systemet. Hittills har en Player's Guide samt en nyutgåva av den första publicerade rollspelsstaden City State of the Invincible Overlord kommit ut (samt ett äventyr, men det är inte så starkt bundet till kampanjvärlden). I augusti skall Wilderlands of High Fantasy Boxed Set komma ut, vilken kommer att innehålla inte mindre än 18 kartor över olika områden i kampanjvärlden. Ett givet köp för min del, även om den preliminära prislappen är satt till $65.

I övrigt planerar Necromancer Games nyutgåvor av två gamla JG-äventyr, varav ett är knutet till kampanjvärlden och ett är generiskt. Dessa kommer dock tidigast att dyka upp under 2006. Judges Guild själva planerar också att ge ut en ny statsstat till kampanjvärlden, men de har utlovat mycket de senaste åren, men väldigt lite har hänt sedan 99/00, så man kan nog inte förvänta sig så mycket action nu heller.

Blackmoor
Blackmoor Campaign Setting kom ju ut förra året (via Goodman Games) och är, enligt min ringa mening, en mycket välskriven bok. Det kanske var tur att den fördröjdes något av upphovsrättsliga skäl, så att man fick tid att gå igenom materialet en gång till :gremsmile:. Hittills har ett äventyr kommit ut till världen och ytterligare tre planeras att ges ut under 2005. Boken verkar ha sålt bra, eftersom ett något reviderat nytryck också planeras i höst. Dock är det ju få småförlag som brukar hålla sina utgivningsplaner, så vi får helt enkelt se vad som händer...