Nekromanti D&D 3.5 eller Pathfinder

ThemVSyou

Veteran
Ja det jag då undrar är vilket av dem ska jag köpa? då jag inte är så värst insatt i något av systemen men har nu på senaste tiden fått intresse för dem, så undrar jag helt enkelt vilket av dem är det mest "värda" att köpa?

God45

#PrayersForBahakan
Pathfinder. Det är 3.5 med en massa saker fixade, det kommer fortfarande ut böcker till det och de extra klasserna som är tillagda i Pathfinder fungerar mycket bra och tillför mycket till spelet.

Vill man ha något från 3.5 i Pathfinder finns det översättningsguider och spelen är mycket lika varandra. Pathfinder har bara fördelen av 10 års erfarenhet och rejäla fixningar och finputsningar.

anth

Vetefan
DnD 3.5 är en buggfix av DnD 3.0
Och Pathfinder är en buggfix av DnD 3.5
Jag har lite svårt att se varför man inte ska använda den senaste buggfixen.

Totte

Warrior
Efter att ha tittat på 13th Age måste jag säga att det är ju riktigt bra. Det som är bra från 3.5 (skills, magi etc) och det som är bra från 4 (balans).

Både pathfinder men främst 3.5 är så otroligt obalanserat.

ThemVSyou

Veteran
Tack för svaren för tillfället överväger jag dock att vänta tills dem har släppt D&D Next men vi får se hur det blir

Bassejr

Hero
Fins 3.5 fortfarande att köpa? Jag antog att WotC upphörde all försäljning när 4e kom. och jag vet att jag upprepar åsikten som har funnnits varje gång dom släppt en ny utgåva av spelet, men jag är skeptisk. med tanke på hur spelet i 4e utvecklades mot brädspel/World of warcraft "Rollspel", snarare än någonting karaktärs- och storydrivet.

Min poäng med det jag försöker säga: Jag litar inte på att DnD next kommer vara en förbättring över 4e, 3.5 är föråldrat, och 4e är... tja, my humble opinion, men ja inte bra. Så jag skulle rekomendera att du satsar på Pathfinder. Eller i alla fall checkar allt open source matterial som ligger ute på den här hemsidan. Hela regelverket, och det är gratis, för att öka spelets tillgänglighet, och därmed öka inköp av det Pazio Faktiskt producerar: kampanjmaterial.

EDIT: ja, jag är en av dom som konverterade till Pathfinder-ismen när 4e kom, så min åsikt är aningen (ok, väldigt) partisk till fördel för Pathfinder framför i prinip allt som WotC producerarfrån och med 4e.

Organ

Out of time, out of mind
Båda spelen är bra. Men om jag ändå skulle tvingas rekommendera något av dem så skulle jag välja Pathfinder. Och det pga anledningarna som de flesta verkar vara överens om:

1. Pathfinder är, till skillnad från D&D3, ett levande spel som det ständigt kommer nya grejor till.

2. Pathfinder är snäppet bättre än D&D3.

3. D&D3 återfinns endast på begagnatmarknaden. Pathfinder däremot kan kan man köpa för under en fyrahundring på våra vanliga svenska internetbokhandlar.

/Anders

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har speltestat Next. Om det ser ut någotsånär som sista speltestpaketet så är det betydligt bättre än både 3rd och 4th.

anth

Vetefan
ThemVSyou said:
Tack för svaren för tillfället överväger jag dock att vänta tills dem har släppt D&D Next men vi får se hur det blir
Det är många som vänta på DnD:N, men du får vänta i ett halvår.
Det lär släppas i samband med GenCon som är i Augusti.

Och som andra sagt:
- DnD 3.0 och 3.5 är döda. Att WotC gjorde en reprint av DnD 3.5 för två år sen räknas inte som ett återupplivningsförsök. På sin höjd räknas det som en arkeologisk utgrävning.
- PF är i högsta grad levande och stöds även av tredjepartstillverkare.
- DnD:N är inte ens född ännu. Och även om väldigt många har väldigt stora förväntningar är det ingen som kan säga om det blir välskapt eller ej.

Organ

Out of time, out of mind
Anarchclown said:
Jag har speltestat Next. Om det ser ut någotsånär som sista speltestpaketet så är det betydligt bättre än både 3rd och 4th.
Jag har noll koll. Du skulle inte i korthet kunna redogöra vad som skiljer D&DN från trean/PF och fyran?

/Anders

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Trean är gravt obalanserat och fullt av enorma siffror. Fyran är likadan men mindre obalanserad och mer dataspel. Next verkar bli färre regler, lättare regler och mindre siffror.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är det inte DnD Next de spelar i senare säsonger av Penny Arcades PAX-spelande?

Bolongo

Herr Doktor
Anarchclown said:
Båda. Men framförallt lägre.
Vilket även gäller för 13th Age - för att återuppliva en bra rekommendation från tidigare i tråden.

Tja... föutom i antalet skadetärningar, då. :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, går vi bortom 3.5 kontra Pathfinder så bör du köra Lamentations of the flame princess eftersom det är lätt, bra och har coola bilder. :gremsmile: