Nekromanti (D&D) 3.5-skillsystem i 4E?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Är det någon som har sett nån homebrew på att använda 3.5-skillsystemet i 4E? Alltså skillranks istället för bara trained/not trained. Jag vill undersöka den möjligheten - det är lite mysigt att peta med små poäng när man levlar :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
det är väl bara att istället för att de olika klasserna får trained/untrained, så ger du dem bara skill ranksen från 3.5 för motsvarande klass?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Laowai said:
det är väl bara att istället för att de olika klasserna får trained/untrained, så ger du dem bara skill ranksen från 3.5 för motsvarande klass?
Nja, då måste man ju ha DC:s som i 3.5 också. Jag tänkte om man på nåt listigt sätt kan "översätta" halv-level+trained till skill-poäng som man får blutta ut när man levlar. Men me ead urtz när jag tänker på det.

Alltså, det jag främst stör mig på att är att en PC alltid är trained på de skills han en gång valt som trained. Det krävs ingen "maintenance" för att höja de skillsen, utan de hänger med hela tiden.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
men man slår väl mot en dc med skillsen i 4E också? Eller har jag missfårstått något nu?
Eller menar du att dc:n måste vara samma som i 3.5? För svårigheten sätts ju i vilket fall av dm.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Laowai said:
men man slår väl mot en dc med skillsen i 4E också? Eller har jag missfårstått något nu?
Eller menar du att dc:n måste vara samma som i 3.5? För svårigheten sätts ju i vilket fall av dm.
Jo, men det hade ju varit smidigt om man kunde ha kvar den som står i DMG:n till 4E (hard, medium, easy-tabellen). Eller i erratan faktiskt :gremsmile:
 
Top