"Jag har sett en vettig rationalisering av det där, och det är att rollpersoner förutsätts syssla med att hålla formen uppe mellan äventyren. Om man bara bygger föremål har man inte tid att träna, och man kan därför inte dra nytta av det man lärt sig, utan glömmer bort det medan man är upptagen med annat."
Jo, jag har sett liknande förklaringar.. Och av många anledningar köper jag den inte utan gör egna regler hellre.
I bästa fall håller det skitungar med maktonani i koll, och i sämsta fall bestraffar det magikerns försök att hjälpa gruppen & göra en bra rollgestaltning...
I vilket fall går det skitdåligt ihop med känslan kring magikerfenomenet och saknar massor vad gäller interaktions & rollspelspotential.
Jag menar, här har man nåt som beskrivs som extremt studie & experimentationskrävande, men egentligen är alla vid magnifika akademier och brillianta mästare bara loosers som missar en massa exp när de smarta wizzarna whackar koblder med trästav när deras 1-3 användbara besvärjelser tagit slut...
Jag gjorde för bra tag sen en halvgalen artificer, där jag tänkte ta 1/2 frankenstein (originalets) maniska envishet, 1/3 mad scientist (girl genious (serie)), och 1/2 forge.. (Yep, tror det hade blivit mer än summan av dess delar...)
Men insikten med miniräknaren att OM jag verkligen spelade ut på det sätt jag tänkt & gearat upp gruppen att klara MYCKET mer så skulle jag alltid ligga 1-2 levlar bakom.. Inflationen hjälper lite, men den täcker inte riktigt..
Nej, detta åsido...
Exp som kostnad är en snabb & dålig lösning, hoppas på bättre i version 4. (förgäves, troligtvis...)