Nekromanti D&d 3.5 Spell forskning

wallahad

Swordsman
sitter och försöker få något vettigare i magi studier som involverar lite mer än sitt på din röv, betala guld och slå ett slag.

Jag och 2 andra kamrater har diskuterat kring.
1; Matrial istället för Guld kostnad
2: Tidsåtgång med modifiering av forskningsmatrial. (Bibloteks sto, lab etc.)
3; Exp kostnad och möjlighet att få exp av framforskat matrial.

Utifrån det, vad kan ni övriga intresserade komma fram med för regel förslag?

Pom

Swashbuckler
För ociviliserade trollkunniga i vildmarken i mina kampanjer kör jag med lite alternativ till guldkostnad:

- Offrar man varelser i samband med tillverkningen ger de motsvarande 20gp värde för varje hp de har.

- Insamlade örter ger ett gp-värde motsvarande halva resultatet av ens Profession (herbalist) slag varje vecka.

wallahad

Swordsman
Lol

"Okej gubbar, nu ska vi i krig mot grann stammen. Då behöver jag 19 minkar, 5 älgar och 1 mamut."

Nä, det är helt i linje med min tanke.
Samt det finns redan riktlinjer på vad tex pälsverk och dyl kostar.
Har för mig att Hydra kött räknas som delikates och kostar +50gp/p.

Sitter inte med mina anteckningar förän tidigast i helgen.

Wyldstorm

Swordsman
"Har för mig att Hydra kött räknas som delikates och kostar +50gp/p."
Men en komponents magiska kraft avgörs väl inte av att adeln råkar finna det som en delikatess för tillfället? o_O
Jao, jag veeeet att högar med gp utan resonemang blir till föremål med en gnutta exp..

Men vore inte del av kräk som innehar önskvärd förmåga vara mer passande?
Typ ett kräk av CR >= spellevel x2 halverar kostnad/tid?
För min del hade jag hellre sett att kräkdelen utsågat medels passande knowledge, hade täckt expkostnaden... -Men det är jag det.

Spendera exp på att göra föremål är något jag helt enkelt inte håller med om..

Pom

Swashbuckler
Spendera exp på att göra föremål är något jag helt enkelt inte håller med om..
Absolut!. Kvoterad för tryffel.

Att jag använder hp som kraftvariabel istället för pälsvärdet eller farlighet beror helt enkelt på att blod är väldigt viktigt i den kampanj jag kör mest nu.
Men att basera den magiska nyttan på CR har klara balansfördelar allmänt sett.

Att magiverkstadens kvalitet inverkar är ju också logiskt. Kanske kan tillverkningstiden bli kortare ju bättre faciliteter man har.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Spendera exp på att göra föremål är något jag helt enkelt inte håller med om.."

Jag har sett en vettig rationalisering av det där, och det är att rollpersoner förutsätts syssla med att hålla formen uppe mellan äventyren. Om man bara bygger föremål har man inte tid att träna, och man kan därför inte dra nytta av det man lärt sig, utan glömmer bort det medan man är upptagen med annat.

Troberg

Sinister eater
Jag har sett en vettig rationalisering av det där, och det är att rollpersoner förutsätts syssla med att hålla formen uppe mellan äventyren. Om man bara bygger föremål har man inte tid att träna, och man kan därför inte dra nytta av det man lärt sig, utan glömmer bort det medan man är upptagen med annat.
Nja, jag kan ta en viss mängd efterrationaliseringar av spelmekanismer, men den är ungerfär lika trovärdig som en nunna med motorsåg på tunnelbanan.

Pom

Swashbuckler
Men att en magiker jobbar intensivt några dagar uteslutande med att göra ett magiskt föremål borde väl verkligen räknas som att hålla formen uppe, åtminstone lika mycket som att hänga på ett värdshus eller smyga omkring i en grotta.

Jag kan acceptera balansargumentet: "Om det inte kostar XP att göra magiska föremål kommer PC att göra det hela tiden och förvrida föremålsbalansen för sin level", men jag har aldrig märkt av sådana tendenser i mina kampanjer.

Wyldstorm

Swordsman
"Jag har sett en vettig rationalisering av det där, och det är att rollpersoner förutsätts syssla med att hålla formen uppe mellan äventyren. Om man bara bygger föremål har man inte tid att träna, och man kan därför inte dra nytta av det man lärt sig, utan glömmer bort det medan man är upptagen med annat."

Jo, jag har sett liknande förklaringar.. Och av många anledningar köper jag den inte utan gör egna regler hellre.
I bästa fall håller det skitungar med maktonani i koll, och i sämsta fall bestraffar det magikerns försök att hjälpa gruppen & göra en bra rollgestaltning...
I vilket fall går det skitdåligt ihop med känslan kring magikerfenomenet och saknar massor vad gäller interaktions & rollspelspotential.
Jag menar, här har man nåt som beskrivs som extremt studie & experimentationskrävande, men egentligen är alla vid magnifika akademier och brillianta mästare bara loosers som missar en massa exp när de smarta wizzarna whackar koblder med trästav när deras 1-3 användbara besvärjelser tagit slut...

Jag gjorde för bra tag sen en halvgalen artificer, där jag tänkte ta 1/2 frankenstein (originalets) maniska envishet, 1/3 mad scientist (girl genious (serie)), och 1/2 forge.. (Yep, tror det hade blivit mer än summan av dess delar...)
Men insikten med miniräknaren att OM jag verkligen spelade ut på det sätt jag tänkt & gearat upp gruppen att klara MYCKET mer så skulle jag alltid ligga 1-2 levlar bakom.. Inflationen hjälper lite, men den täcker inte riktigt..

Nej, detta åsido...
Exp som kostnad är en snabb & dålig lösning, hoppas på bättre i version 4. (förgäves, troligtvis...)

wallahad

Swordsman
Var hamnar man om man tar och ger möjligheten att tjäna tillbaka Exp kostnaden men BARA exp kostnaden?

Satt och räknade på det någon gång, det var tänkt att användas till spell res.
Spell lev avgör vad det kostar.
Köparna / kopierarna ger tillbaka spenderad exp iochmed att level är basen för rykte.

Möjligt att man kan låta en spell fortsätta generera Exp.
Tanken var något i stil med att det skulle krävas 20 kopior * Spell level i kvadrat, för att balansera ut Exp kostnaden.
Level 3: 20*3*3=120 kopior.

Basen är givetvist förändrad med vanligheten av magiker.
Om det är normalt att 20 magikerlärlingar finns i en stad kanske man bör öka värdet till 50?

Där till kan man också göra en mod att om magikern Aktivt lyckas släja en spell till en magiker av Högre level så får man mer Exp.
Med mål att vid +10levlar så går det +/- 0 rakt av.

Pom

Swashbuckler
Nu hänger jag inte med riktigt. Att forska fram spells kostar väl inte XP? Eller menar du när man skriver en scroll med den nya spellen?

När det gäller tillverkning av magiska föremål tror jag inte att man skall ge sådana fördelar ju fler föremål man tillverkar. Då tjänar ju PCn på att göra så många magiska föremål som möjligt och det kan störa balansen.

Eller missförstår jag dig nu?

wallahad

Swordsman
Lite.
Det är riktigt att det ifrån DMG inte är med någon Exp kostnad, utan en massa guld.
Vad jag menade var att införa en anledning till varför en magiker skulle vilja avslöja sina resultat.

Att få tillbaka Exp begränsade jag till nya spells, inte till allt han gör som har Exp kostnad.
Möjligen att jag skulle kunna godkänna att man får räkna varje föremål som produceras, med den nya spellen, som att det är en kopia av spellen och där igenom ge en REDUCERING av exp kostnaden, retroaktivt. Där föremålets CL blir köparens Level.