Nekromanti D&D 4E - Kedjor att bryta, öden att fånga

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Nu har vi äntligen fått rulla igång med min (vår) 4E kampanj och eftersom jag vart sugen, just nu har tid och det var ett bra tag sedan jag gjorde det så tänkte jag försöka föra en krönika! Jag tycker själv de som andra skriver är så himla kul att läsa.

Spel: D&D 4th Edition
Setting: Nentir Vale (Homebrew)

Session 1

PC's:

Vanagand - Goliath Warden
Landro - Eladrin Bard
Kamilia - Shifter Barbarian
Azari - Tiefling Chaos Sorceress
Aziri - Tiefling Dragon Sorceress

Det är tidig vår i Nentir Vale när en handelsvagn, tom på sina varor som sålts i Hammerfast återkommer till byn Nenlast i nordöstra delen av dalen. Köpmannen Helix Farran är nöjd med sina affärer och över sina inhyrda vakter; Vanagand, Landro och Kamilia som eskorterat honom på den veckolånga resan. Väl åter vid sin nya handelsbod så möter de upp med resten av den inhyrda vakten; tvillingsystrarna Azari och Aziri som vaktat lagerlokalen under den gångna veckan. Tack och betalning byter händer och nöjt drar sig de begynnande äventyrarna tillbaka till Nenlasts enda värdshus, Kopparklockan.

Serverade av den fetlagde Dragonborn'en Shiz-Trag njuter de av sin lön för fulla muggar tills de efter någon timme blir avbrutna i firandet av att borgmästarinnan av Nenlast, den ärrade veteranen Jennah Vindvigg hittar dem och erbjuder dem ett jobb, då de kommit rekommenderade av Farran. Hon är villig att betala dem för att spåra upp hennes Jägmästare, Elgo Matis, som är mer än en vecka sen efter att denna ska ha lämnat förnödenheter till en vän, en namnlös eremit ute på en ö i Lake Nen.

Våra äventyrare går med på detta, särskilt efter att Landro ökat på betalningen med sin silvertunga och redan nästa dag hyr de en båt av en av de halflingfamiljer som jobbar från hamnen.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Session 2:

PC's:

Vanagand - Goliath Warden*
Landro - Eladrin Bard
Kamilia - Shifter Barbarian*
Azari - Tiefling Chaos Sorceress
Aziri - Tiefling Dragon Sorceress
Kalei - Human Fighter
Ymir - Goliath Avenger

Äventyrarna sätter ut över Lake Nen i våldsam fart då den tävlingsinriktade Vanagand som har en av årorna gör en tävling av det med Kamilia. Men sjön är stor och det tar timmar att ro mot den nordöstra delen där enligt rykten eremiten ska ha sin bostad. Situationen göres inte lättare av att en dimma tjock som smör lägger sig över dem, men tillsammans lyckas de i alla fall hålla bäring.

Till slut blir vattennivån så låg att de driver in i träskmarker, vilket de förväntade sig och de gör fast båten med dragg. Landro och Vanagand är säkra på riktningen och alla ihållande ett och samma rep tar de sig fram genom träsket. Nöjdast är Azari som slår vad med Vanagand att han inte orkar bära henne, en utmaning halvjätten inte kan motstå. Allt går utmärkt tills Vangand plötsligt tar en blåsrörspil i låret och gänget anfalls av ett litet band ödlemän!

En strid utbryter hastigt och äventyrarna kämpar hårt i eländig terräng som inte görs enklare av att ödlemännens shaman frammanar tentakler av eld som både bränner och greppar deras ben! Vidare blir de ansatta av dennes folk, beväpnade med blåsrör och två enorma grodor. Vanagand gör sitt bästa att skydda sina kamrater medan Landros sånger och fioltoner sporrar dem och helar deras sår. Tvillingarna kastar syra (tyvärr inte så effektivt visar det sig) och eld (effektivt!) runt sig medan den kattanthropomofiska shiftern svingar vilt med sin stora yxa. Ödlemän faller, äventyrare faller och ställer sig upp, men striden och att inte kunna röra på sig snabbt tär på våra hjältar och när väl stridslarmet lägger sig i det dimmiga träsket står endast Aziri och Landro upp medan den sista jättegrodan flyr. Alla försöker de sitt bästa med bandage, örter och inre viljestyrka att rädda de döende, men ack och ve, *Vanagand och Kamilias sår vart allt för svåra.
Sörjandes så begraver de sina fallna i träsket, efter att ha ärvt allt av värde, och riter läses över dem medan en ledsam fiolmelodi spelas.

De tre överlevande vilar i någon timme under vilken de beslutar sig för att fortsätta framåt och efter två timmars vandring genom träsket känner de doften av fyrfat och de hittar eremitens stuga. Dörren är inslagen och stugan är tydligt och noggrant genomsökt, till och med under golvplankorna. På detta golv ligger eremiten själv, våldsamt bragd om livet med onödigt många knivhugg, med med sitt finger har han penslat runan för "F" och vad som ser ut som ett torn. De finner även spår av flera stövlar och en hund, vilket ger dem lite hopp då Jägarmästaren alltid ackompanjerades av sin blodhund Tagge.

De spenderar natten i stugan, efter att ha begravit eremiten bakom hans stuga och i gryningen nästa dag ror de tillbaka till Nenlast efter en lättasammare och dimfri resa genom träsket.

Väl tillbaka i byn så inser de att de kommer behöva förstärkningar och de frågar den fete värdshusvärden om han känner till någon som skulle kunna svinga ett svärd åt dem? Han svarar överraskat positivt på detta då han igår natt såg en rustad kvinna gå till smedjan i byn och av hammarslagen att dömma så måste hon ha jobbat för uppehälle hos smeden Alvor.

De går raskt iväg till denna smedja där de snabbt, enkelt och handelsmässigt anställer hyrsvärdet Kalei, en kvinna med blont hår och valkar på sina händer. De ber henne möta dem på Kopparklockan senare medan de ska gå till byns tempel för att denna gång införskaffa en helande fördel inför vidare äventyrande, en flytande sådan. Väl vid templet möter de Syster Rubin, en stolt dvärgisk kvinna som leder denna församling och en mystiskt bekant Goliath, denna halvjätte visar sig vara på en helig färd där han följer drömmar som hans gud, Kord, sänt honom. När han får reda på att hans bror Vanagand stupat i strid blir hans sorgesamt stolt och vill gärna hjälpa dessa äventyrare då deras uppdrag att finna jägmästaren är av godo. Efter detta möte inhandlar de några helande brygder av Syster Rubin och sedan samlas de alla på värdhuset där de frågar Shiz-Trag om runan och bilden de fann som eremitens sista budskap.

Drakmannen blir genast stel av sig och ber dem högljudt FÖLJA MED HONOM NER I KÄLLAREN FÖR ATT TITTA PÅ HANS VINER och försvinner sedan bakom disken. Smått förvirrade (och lite oroliga) så följer de efter och möter honom nere i hans källare bland tunnor och lådor. Shiz Trag förklarar för dem att eremiten måste ha menat Fasturmels torn, ett torn av järn som en mäktig magiker uppförde över en natt flera mil väster om Nenlast. Han berättar även att han för 25 år sedan arbetade som skräddarlärling i den by som uppstod runt den enstöriga magikerns torn. Men en dag för dessa 25 år sedan så trollade han till sig drakmannen och anlade honom en uppgift; att om någon skulle lyckas bryta sig in i hans torn så måste Shiz Trag finna magikern och meddela detta, som betalning fick han nog med pengar att skaffa Kopparklockan och ett nytt liv.

Shiz Trag ber äventyrarna att se till tornet och kanske hitta Elgo där, medan han själv, redan nästa dag kommer att bege sig ut för att hitta Fasturmel. Detta nickar alla till...
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tomatalven said:
Spännande! :gremsmile:
Kul :gremsmile: Nästa session blir på tisdag. Mina spelare blev ganska skakade av att två karaktärer dog i deras första encounter, men det gillade ändå det och nu märks det på dem att de är extra vässade!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Med Vitulv som inspiratör så ska jag försöka minska min wall-of-text.

Karaktärer:

Bestla - Goliath Avanger
Landro - Eladrin Bard
Kalee - Human Fighter
Azari - Tiefling Chaos Sorceress
Aziri - Tiefling Dragon Sorceress

Session 3 - "The Night of Pits"

Sessionen inleds med ett hastigt könsbyte, då den forne Vanagand's spelare bestämt att han vill spela en kvinna, detta då han hittade en bättre mini av det könet. Bra anledning, let's roll.

Truppen sätter av tillbaka till eremitens stuga, varför förstod inte riktigt spelledaren tills det uppdagades att samtliga spelare uppfattat kartan fel; mitt mål att besegra mina spelare är ett steg närmare. Men efter att ha undersökt mer och inte hittat något nytt så tar de sin hyrda båt till ruinerna runt Fasturmels Torn.

De finner ett gammalt enmansläger i ett av husen, den personen verkar död enligt blodspåren så hans magiska Bedroll blir genast arvegods. De finner också delar av en journal som visar på ledtrådar till en skatt söder i dalen.

Men nu till verket, de finner den ogenomträngliga dörren till järntornet, genomträngd, förmodat av magisk eld. Tornet är svikande tomt och asketiskt trots sina 45 meter i höjd. Dock finner de en krok i hallen där det dels hängde en osynlig Robe +1 och har effekten att tvätta det klädesplagg man hänger på det. Vips har vi rent skrudade äventyrare.

Snart finner de en hemlig lucka i golvet av nedre plan, en gång leder raskt och rakt ner i en fallucka med syra för Avenger + Fighter. Samtidigt blir resten anfallna av mekaniska automator, två som skjuter brinnande olja och pucklar på med feta hammararmar och en som flyger igenom folk med sina rakbladsvingar. Trots totalt TRE dopp i den gröna polen av Fightern så överlever alla äventyrare och roboiderna är skrot. 0-1.

Vidare i det lilla komplexet springer de snart in i en ohelig ritual där en kåpklädd man skriker på abyssal, tieflingtvillingarna tolkar hans ord som att denne man håller på att frammana en fruktansvärd "Mästare" ifrån en stor kristallglob på golvet. Mannen gillar inte alls att bli störd och bussar på med en hög goblins som rör sig genom skuggorna, samt en muterad jägmästare + hund.

Dessutom frammanar han tre klot; eld, blixt och is som flyger genom rummet helt random (yey for scatter dice!) och startar man sin tur bredvid hände jobbiga saker. Detta gällde även några goblins...

Goblinerna ryker fort bland sorcerer-eld och en vilt svingande Fighter. Mutanten tycker om att plocka upp folk och sedan kasta dem rakt in i andra äventyrare och le med sina tre munnar åt skadan alla tar. Den kan dessutom göra allt i samma runda när Magikern energizar den med en wand, styggingen. Extra kul var när han kastade ner fightern i ett djupt hål, två gånger!

Magi flög, bardsånger spelades, healing potions hälldes och dracks och den sista av hejdukarna föll precis när Magikern lyckades med sin ritual, krossade kristallen och fick tag i en jadestaty föreställande en springande man. Äventyrarna vände nu sina hatiska blickar mot denne, som droppade sin illusion, visade sig vara en Dolgaunt (like you do) och skrattande drog fram en kniv med vilken han kunde teleportera massor med rutor, nästan ut ur tornet.

Äventyrarna följde svärande efter men deras hämnd blev grusad då de fick se Dolgaunten, utanför tornet, bli nerhuggen av inteleporterande män och kvinnor i tighta ormdräkter som tog statyetten och sedan försvann igen. 1-1.

Näpna, fick de stå där medan DM förklarade sessionen över.

lasergreger - suck... vägg.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tänkte jag kunde lägga upp två av mina monster från denna session som jag blev nöjd med. Uppskattades sådant i framtiden?

Här har vi kastar-mutanten (Döpte den till zombie av någon dum anledning?)


Och constructen som flög igenom folk.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det blir lite mer vägg-av-text än jag tänkt mig :gremwink:

Tja, just nu så har det varit rail:at ganska hårt, så jag har inte behövt improvisera så mycket alls. Men det kommer nog, vilket jag gillar :gremsmile: 4E kan nog vara lite intressant att impro-strida i, men jag har alla Monster Manuals så det ska väl gå bra.

Inför denna session så hade jag tex, med mig lite Bugbears och Gnolls ifall de ville sticka ut på lite sidospår :gremsmile:

Edit: Tack för läsning och intresse förresten!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Session #4 - "Paladins & Wet Fur"

Karaktärer:

Bestla - Goliath Avanger
Landro - Eladrin Bard
Kalee - Human Fighter
Azari - Tiefling Chaos Sorceress
Aziri - Tiefling Dragon Sorceress

Efter att ha genomsökt kropparna i Fasturmels Torn så återvände våra äventyrare till Nenlast med lite mer klirr i börsen och en fet magisk wand.

Väl tillbaka så får de en smärre chock när de finner ett lämnat brev från Shiz-Trag där han ger dem ägarskapet av Kopparklockan! Som nya ägare av ett värdshus spenderar de en vecka i staden för att bekanta sig, anställa pålitligt folk som kan hålla ställningarna när de äventyrar och dessutom spenderar de 100 guld på att fixa en grym fest för hela bygden, vilket blir enormt uppskattat. Värt att notera är tieflingssystrarnas utmärkta underhållning (natural 20's) och Kalee's Martin-Timell-Kvalitiativa byggnationer av partytält m.m.

De fixar lite mer helande brygder och ger sig av med Nenlast folk vinkandes och halflingbarn som strör de första vårblommorna framför dem. Söderut leder stegen och de passar på att göra reklam för Kopparklockan hos alla de möter tills de kommer fram till det grandiösa Five League House i bergspassagen mellan Hammerfast och vägen västerut.

Här växlar de ord med allsköns folk samt den enorma björnliknande värden Barton, de äter synnerligen gott och smakar det bästa av dvärgiska öler. Aziri försöker sitt bästa med att "ragga upp" den stele (och kyske) paladinen Laurent Lagblad men lyckas tyvärr inte, djävulsblodade verkar inte vara hans "thang".

Med information om att mannen som skrivit den sönderbrända journalen kan ha färdats mot Harkenwold så sätter de av nästa dag redan och efter flera dagars bekvämt resande kommer regnet och en attackerad karavan längs vägen! Med alla vakter och hästar döda, så spårar de upp karavanledaren som är på väg att bli kvällsvard åt en grupp elaka gnolls, ledda av den stinkande Marrowhowl.

De överrumplar hundarna och striden blir kort, intensiv och till deras favör. Kalee gör ett mästerligt jobb med att skydda sina kamrater... från fienderna. Däremot så lyckas Azari kötta in 28 skada i två av sina kamrater med en tokig Chaos Bolt! Poppis!

De fritar och förbinder karavanledarens sår, men den arme alven behöver vila och de beslutar att slå läger en bit bort i gläntan där de är.

Så slutade det fjärde kapitlet.



Stackars Marrowhowl fick inte chans att göra mycket innan han bet i gräset. En pil i Avengerns bröstkorg var det enda.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Awesome :gremlaugh: har du något tips för äventyrsskrivande eller färdiga äventyr? Jag blir fett inspirerad av det här!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Oj vad kul att höra! :gremlaugh:

Om du är ute efter färdiga äventyr till 4E så skulle jag titta på dem som kom med Essentials-lådorna (Röda Lådan och framåt). De är MYCKET bättre skrivna och genomtänkta än de som kom innan, vilka alla är i stort enbart en rad combat encounters.

När det gäller att skriva egna... Ja du det är ju ett stort ämne. Numera efter 15+ år med spelledande och spelande i ryggen så -skriver- jag väldigt lite egentligen. Jag tänker sättta nästa del i SPOILERZ eftersom jag fått reda på att några av mina spelare spionerar (läs: läser) denna krönika! :gremtongue: Tomas, jag tittar särskilt på dig!

Om jag tar denna kampanj som exempel så har jag tänt ut tre större plots som utspelar sig samtidigt och som spelarna kommer kunna leka med, dessutom fram och tillbaka. De är inte alls särskilt utarbetade, i stort sätt bara en mening vardera av typen: "Sauron letar efter sin magiska ring för att ta över världen".

Sedan har jag bett alla spelare skirva en bakgrund till sina karaktärer (max två A4) så kommer jag skapa en plot som knyter an till deras karaktär.

Resten, ja resten är helt spontant. Mycket har med spegeln jag har som avatar att göra, jag lyssnar på mina spelare för att snappa upp på idéer; "Shit, tänk om banditerna är varulvar!?" - "Ondskefullt skratt i mitt huvud". Spelare kan ge en superbra idéer.

Ett rent tips jag kan ge dig (och andra intresserade) är att läsa Chris Perkins vecko-blogg han är en utmärkt spelledare och hans blogg har redigt bra med tips, verkligen; har ni tid så läs!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tacktack! Själv lirar jag inte 4e utan brp och när kampanjen är färdig ska jag förmodligen dra igång en i Fantasy! Old school gaming.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Chris Perkins blogg handlar om att spelleda i allmänhet och är (trots hans jobb) inte knuten till D&D på det sättet.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag läste lite, har också kollat på några av hans sessioner på youtube. Kreativ kille :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Session #5 - "Ur elden in i mer eld"

Karaktärer:

Bestla - Goliath Avanger
Landro - Eladrin Bard
Kalee - Human Fighter
Azari - Tiefling Chaos Sorceress
Aziri - Tiefling Dragon Sorceress

Äventyrarna (de borde komma på ett gruppnamn!) följer med den, av dem räddade, alviske köpmannen Avedin till en by längs den södra handelsvägen; Örtevila. Väl där passar de på att vila och få reda på att en hemsk Varbjörn vid namn "Hurga" håller byn under sin ramklo och pressar dem på mat och annat, annars så tar han för sig av deras skogsarbetare och annat folk.

Våra hjältar tar sig naturligtvis an uppdraget att dräpa besten och lyckas tom. anställa en skogshuggare som vet vart Hurgas håla finns. Väl vid den gamla smugglargrottan någon kilometer in i skogen så skickar de hem sin livrädda guide och tar sig in. De bryr sig inte om att smyga och snart hör de ett fruktansvärt vrål från mörkret och den enorma varbjörnen anfaller!

Striden blir tämligen enkel för gruppen då de är väl förberedda och smeden i Örtevila hjälpte Kalee och Bestla att försilvra sina vapen. Efter endast ett litet antal rundor ligger Hurga död på grottans golv och förvandlas där till en naken, alvisk ung man. Bestla passar på att hugga tag i dennes magiska tvåhandsyxa (+1).

De tar med kroppen inlindad i ett djurskin till byn, men alverna där känner honom inte, dock tar de med kroppen tillbaka till sitt folk med sitt tack. Tackade blir de även av bybefolkningen och det rejält också! Förutom en hejdundrans fest på värdshuset Violsupen får de ett skrin med ihopsamlade pengar samt en magisk dolk som Azari girigt suger åt sig.

Nästa bakfulla morgon kommer en väldigt rikt klädd dvärg fram till dem, de hade sett honom tidigare men han höll sig för sig själv. Nu vill han dock anställa dem, då de bevisat sig kunniga i sitt gebit; han är en advokat från Hammarfästet och är här för att se över och inventera ett gammalt fort inne i skogen. Han blev dock bortjagad av någon form av brinnande, flygande, varelser!

Lovade en bra betalning accepterar de förslaget och sätter av redan efter frukost. I brist på en van stigfinnare så lyckas de snabbt villa bort sig och hittar inte det lilla fortet fören kvällen har lagt sig. De ser bevis på bränd mark utanför och den gamla verandan samt entrédörren är svartsvedda.

De tar sig in försiktig men det är inte länge innan de blir anfallna, genom fortet på väg till det låga tornet slåss de mot flygande-brinnande ormar, de aktiverar eldkastande fällor och de hamnar i mer strid med salamandersoldater (tänk eld-nagas)!

Brända, men levande allihopa tar de sig tillslut upp för trappan till den andra våningen i kärntornet; där möts de av denna syn: en Azer flankad av salamandersoldater framför en portal till det Eldelementariska Kaosplanet! Elddvärgen ryter åt dem på ett språk ingen av dem förstår men innebörden kan uppfattas och båda sidorna anfaller varandra.

Striden blir hård och tuff: Azaren helas av portalen och den grabbar även tag i Azari med eldtentakler och släpar henne långsamt mot sig. De andras slåss med eldrikets hejdukar och lyckas inte få lös henne innan den slutligen kastar in tieflingen i sig som försvinner! Om inte detta vore illa nog så lyckas den upprepa denna akt med Bestla med! Barden Landro lyckas spåra portalens ankare på detta plan till en amulett runt halsen på Azaren och efter dennes död och hot om ännu mer förstärkningar från eldriket finner han inget annat råd än att krossa dem med knoppen på sin dolk!

Portalen försvinner i ett litet rökmoln, tillsammans med Bestla och Azari...

----------------------------------


Hurga - Varbjörnen som inte fick en enda chans att regenerera under hela striden!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok, jag har ingen vidare koll på hur "snabbt" spelet går i 4e eller dnd över huvud taget^^
 
Top