Nekromanti D&D 4E - noobfrågor

Jocke

Man med skägg
Jag och min kära spelgrupp har kört D&D 4E (inte essentials) i Dark Sun settingen en liten stund nu och vi är nästan helt nya på D&D över huvud taget. Efter den sedvanliga förvirringen där vi blev ihjälslagna av sandödlor i vårt första encounter har vi börjat få lite hum om systemet, men vissa saker förstår jag fortfarande inte.

Jag undrar över några saker.
Ett: Hur är det tänkt att man sak hantera sitt formulär? våra är söndersuddade och vi är bara level 3 än så länge.. xp rutan och en hel del andra fällt tar hiskligt massa stryk.

Två: Vilka trick använder ni för att komma ihåg powers och feats? Det finns inte direkt mycket plats på formuläret. Hittills har vi skrivit på baksidorna, men nu börjar de också bli fulla.
Jag har en känsla av att hela formuläret är feldesignat, men när jag kollar runt på internet så ser andra hemmagjorda formulär mer eller mindre likadana ut. Alltså är det säkert mig det är fel på.

Tre: Vilket är det "bästa" sättet att avgöra vilka magical items vi lootar fram?

Fyra: Är Sleep en så awsome spell som den verkar vara? Här tänker jag på att en target blir 5 lättare att träffa, ger anfallaren combat advantage och dör när den blir bloodied.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svaret på fråga två heter "Power cards". Man fixar typ spelkort som det står krafter på. Det finns vad jag vet färdiga lekar för 4e-basgrejerna, och om man skriver ut från D&D Character Buildern så fixar den power cards också.

När jag körde vabliga bas-4e så hade jag ett eget formulär jag gjort i InDesign, där mina powers stog med som små faktarutor på 1-2 A4. Sedan uppdaterade jag dem när jag levlade och nåt ändrades eller lades till etc.

xp skriver jag generellt på nåt papper bredvid, dvs jag suddar inte. Jag uppdaterar xp'n på formuläret efter varje spelmöte.

Nuvarande hp och liknande håller jag helst reda på på ett separat papper, där jag inte skriver siffror utan istället gör såna där streck, ni vet - som fångar i serietidningsfängelser gör. Fyra lodräta, och femte är ett streck tvärs över. Jag räknar inte hur mycket hp jag har kvar, utan hur mycket däng jag fått.

Rickard

Urverk speldesign
Jag visste inte att det var någon som använde originalformulären. :gremsmile:

Jag har designat ett eget. Det är förvisso fyrasidigt men jag har bara använt de två första sidorna när jag spelat. Det är fortfarande lite ont om plats för att skriva power-förmågor på sida 2, tyvärr. Men erfarna spelare lyckades alltid få plats ändå, eftersom de hittade på egna förkortningar. Nybörjare ville däremot gärna ha sida 3 som stöd.

Kan säga att istället för att skriva ned hit points använder man gem på detta formulär, som man drar längsmed en skala.

/Han som gjorde formuläret mest för att han irriterade sig på att behöva ändra i 29 rutor varje gång han levlade och för att originalformuläret var så plottrigt

Attachments

Snow

Swashbuckler
Jag skrev ut små häften för varje klass med alla krafter. Så kan alla ha sitt eget häfte och enkelt kolla upp de powers man har, de man inte har och de man ska skaffa nästa gång man levlar.

HP skrev jag överallt utom i hp-rutan. Samma xp.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jochman said:
Är Sleep en så awsome spell som den verkar vara? Här tänker jag på att en target blir 5 lättare att träffa, ger anfallaren combat advantage och dör när den blir bloodied.
<div>Det gör den väl inte alls? </div> <div>
</div> <div><span class="Apple-style-span" style="color: rgb(62, 20, 30); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 18px; -webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; "> <h1 class="dailypower" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1.09em; line-height: 2; color: rgb(255, 255, 255); background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(77, 77, 79); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; ">Sleep </h1> <p class="flavor" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 2px; padding-right: 15px; padding-bottom: 2px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); display: block; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(214, 214, 194); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><i style="font-style: italic; ">You exert your will against your foes, seeking to overwhelm them with a tide of magical weariness.[/i] </p> <p class="powerstat" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">Daily[/b]
<b style="font-weight: bold; ">Arcane[/b],<b style="font-weight: bold; ">Charm[/b],<b style="font-weight: bold; ">Enchantment[/b],<b style="font-weight: bold; ">Implement[/b]
<b style="font-weight: bold; ">Standard Action[/b]<b style="font-weight: bold; ">Area[/b]burst 2 within 20 squares </p> <p class="powerstat" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">Target[/b]: Each creature in the burst </p> <p class="powerstat" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">Attack[/b]: Intelligence vs. Will </p> <p class="flavor" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 2px; padding-right: 15px; padding-bottom: 2px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); display: block; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(214, 214, 194); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">Hit[/b]: The target is slowed (save ends). </p> <p class="powerstat" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">First Failed Saving Throw[/b]: The target is unconscious instead of slowed (save ends). </p> <p class="flavor" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 2px; padding-right: 15px; padding-bottom: 2px; padding-left: 15px; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-size: 1em; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb(62, 20, 30); display: block; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(214, 214, 194); background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; "><b style="font-weight: bold; ">Miss[/b]: The target is slowed (save ends). </p></span> </div>

Jocke

Man med skägg
Nu har jag inte reglerna framför mig så jag kan inte sidohänvisa men min uppfattning är att unconscious räknas som helpless. på helples har man +5 to hit och kan göra göra coup de grace.
Coup de grace innebär yckad attack = crit och bloodied = död.

om inte bloodied = död ligger under helpless.

Jocke

Man med skägg
Förlåt, det ska inte hända igen [n/t][

N/T = 'nuff told

Rickard

Urverk speldesign
UNCONSCIOUS
✦ You’re helpless.
✦ You take a –5 penalty to all defenses.
✦ You can’t take actions.
✦ You fall prone, if possible.
✦ You can’t flank an enemy.

COUP DE GRACE: STANDARD ACTION
Helpless Target: You can deliver a coup de grace
against a helpless enemy adjacent to you. Use any
attack power you could normally use against the
enemy, including a basic attack.
Hit: You score a critical hit.
Slaying the Target Outright: If you deal damage
greater than or equal to the target’s bloodied value, the target dies.

(min emfas)

/Han som läser att varelsen dör om skadan gör lika mycket i skada som dess bloodied value (halva hp) men ingenstans om +5 på att träffa, men combat advantage gäller då varelsen är proned

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker förvisso den är ganska awesome även med rules as written...den slår hälften av alla fiender på en ganska enorm yta medvetslösa andra rundan.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Han said:
/Han som läser att varelsen dör om skadan gör lika mycket i skada som dess bloodied value (halva hp) men ingenstans om +5 på att träffa, men combat advantage gäller då varelsen är proned
"-5 på alla försvar" är väl i praktiken samma sak som "+5 på att träffa"?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ah. <div>
</div> <div>Det var det där med »<span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">dör när den blir bloodied« som förvirrade mig, för så funkar det inte (Han förtydligade hur det funkar i sitt inlägg).</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">
</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Att göra en fiende unconscious är mycket riktigt väldigt bra, men i praktiken är sleep inte så superawesome som den kan verka på papperet.</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">
</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Säg att du lyckas få in fem fiender i arean och lyckas träffa fyra av dem:</span> </div> <div>
  1. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Första rundan är alla fem slowed.</span>
  2. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Andra rundan är två unconscious och tre helt opåverkade.</span>
  3. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Tredje rundan är en unconscious och fyra helt opåverkade.</span>
  4. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Fjärde</span><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">rundan är alla helt opåverkade.</span>
</div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Rent sannolikhetsmässigt, alltså (sannolikhet att lyckas med save = 0,55).</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">
</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Eller uttryckt i procent (om vi utgår från att du lyckas träffa 75 % av fienderna):</span> </div> <div>
  1. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Första rundan är 100 % slowed.</span>
  2. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Andra rundan är 34 % unconsciuos, 11 % slowed och 55 % helt opåverkade.</span>
  3. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Tredje rundan är 15 % unconscious, 5 % slowed och 80 % helt opåverkade.</span>
  4. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Fjärde rundan är 7 % unconscious, 2 % slowed och 91 % helt opåverkade.</span>
  5. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Femte rundan är 3 % unconscious, 1 % slowed och 96 % helt opåverkade.</span>
  6. <span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Etc.</span>
</div>

Jarl

Hero
Gäller ialf innan spelare börjar opta saving throw penalties :gremsmile: