Nekromanti D&D 5 vs. Better than any man?

slanfan

Hero
Jag tänkte leda Better than any man och förmodligen använda nya D&D som regler. Men jag oroas av att rollpersonerna (i synnerhet magiker-varianterna) är för "bra". Obegränsat med cantrips och korta vilostunder känns som att de kommer sabba stämningen... borde jag låta bli? ska jag försöka husregla skiten ur spelet?

Kul+kul=tråkigt?

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att i och med att fiender också är bättre så fungerar det fortfarande. Det är bara summon magin som du måste ta med över från Lamentations egentligen.

kloptok

Pensionerad astrolog
Summon är given i varje BTAM-kampanj med självaktning!

Jag är ju en sucker för reglerna i LotFP så jag har svårt att propagera för att spela med DnD5. En viktig faktor i BTAM är tidspressen, som tvingar fram någon sorts handling från rollpersonernas sida och man måste välja mellan att fortsätta äventyret eller ta en välbehövd vilostund för att t.ex. återfå spells. Det är inte alls nödvändigt att detta förändras speciellt mycket om du använder DnD5 istället för en OSR-klon, så länge du är noga med att fienderna blir "välbalanserade" (det vill säga jättesvåra). Jag tycker att det ska kännas som att man är ett gäng ganska obetydliga äventyrare som inte har så stor inverkan på det större skeendet utan drar omkring i landskapet och försöker få ut så mycket skatter som möjligt innan allt går åt helskotta. Med för lätt motstånd riskerar detta att gå förlorat.

slanfan

Hero
Motståndet ska givetvis vara stenhårt, TIDSPRESS står skrivet med stora bokstäver i min skärm. Summoning är överflyttad. Häxbålen är staplade... jag bara hoppas att det kommer funka. Kampanjen är ju så attans bitter och het, det vore så tråkigt om rollpersonerna känns för "shiny" eller något... jag kommer bli så ledsen om det går illa.

Spelgruppen har helt enkelt tröttnat på LotFP och liknande system. De vill ha mer mekaniska leksaker (fler siffror på pappret).

Eksem

Champion
Vilostunder + Tidspress är en riktigt grym dynamik som jag skulle försöka se till att den inte gick förlorad, så om vilopauserna är för korta i DnD5 skulle jag överväga att husregla just den biten. I övrigt har jag inte läst DnD5 alls och kan inte svara på om det är något särskilt man behöver tänka på.

chrull

Stockholm Kartell
Jag tror att vissa spells behöver analyseras rätt kraftigt. Sleep till exempel. I LotFP är det en riktigt bra spell, i 5E verkar den ärligt talat rätt kass.
Det kanske inte spelar någon roll för BTAM, men det kan vara värt att titta på, i alla fall de spells som NPCer har.