Necross said:
Sanning broder! Jag gillar faktiskt de flesta av "förenklingarna" i 4E, men några tycker jag inte om, och det här är en av dem. Jag vill "förenkla bort" andra saker istället, t ex alla powers
Ja du...
Designval är ju som smaken och baken... men det finns faktiskt en skillnad:
Reglerna för saves gäller allt i hela spelet. Reglerna för en viss power gäller bara just den powern.
Med andra ord: även om man kan se den samlade mängden powers som en fullständigt oöverskådlig röra av regler och undantag, är det ju inte så man är tänkt att närma sig spelet -
- det är ju bara de powers som just din gubbe har som du verkligen behöver sätta dig in i.
Så långt teorin bakom "exception-based rules design"*. Sedan kan jag utan omsvep hålla med om att det gått helt överstyr i D&D - styrkan i den kommersiella kraften som driver fram fler powers till försäljning har ju helt överväldigat designerna. Min åsikt är ju att de kräker ut nya powers på löpande band utan någon nämnvärd "quality before quantity" ansträngning, eftersom de ju vet att dåliga powers inte "förstör" spelet då de ju helt enkelt inte används.
Men elegant är det ju inte. Elegant vore att (nästan) alla powers som gavs ut också verkligen hade ett användningsområde. Elegant vore att inte ha sjutton praktiskt taget identiska powers som bara skiljer sig i någon obetydlig detalj här och där. Elegant vore att publicera ett regelverk för powersbyggnation som spelledare själva kunde använda sig av.
Men icke; det har ju i alla tider lönat sig bättre att sälja den svultne tiggaren enskilda fiskar än att lära honom fiska.
Så ditt förenklingsfokus kan du nog se dig i månen efter...
Zapp
*) Sedan att teorin faller ihop fullständigt i kontakten med verkligheten är en annan sak. Varje D&D-spelare inser ju snabbt att ska man alls kunna hoppas på att opta sig gubbe måste man ju sätta in sig i
samtliga tillgängliga powers. Och inte då en handfull i taget (per level) som reklamen låter påskina, utan för en verkligt kraftfullt samverkande samling utvalda powers, måste man ju ha en plan och välja dem med en genomgående linje i bakhuvudet.
Jag får känslan att D&D-teamet verkligen inbillat sig att D&D är ett enkelt spel, ett spel lämpat sig för nybörjare. Inget kunde vara längre från sanningen.
D&D är ett sjukt komplicerat spel, särskilt i den senaste upplagan.