Landrim
Warrior
Jag befinner mig lite i valet och kvalet över om jag ska plocka bort Bard som valbar klass i min D&D värld Garthmoor. I den världen kan man bara bruka magi genom att sluta en pakt med ett högre väsen (demon, oknytt, eller liknande), så Warlock är den huvudsakliga magiklassen. Jag har därför plockat bort Sorcerer och Wizard. Cleric är också struken då gudarna är döda, Druid och Paladin fyller istället upp för Cleric (Druid drar drar uråldrig kraft ur världen i sig, och Paladin får sin kraft ifrån de ideal de står för). Ranger kör jag den alternativa icke-magibrukande versionen som finns på WotC's hemsida
Kvar är då Bard av de klasser som kan bruka magi i PHB. Personligen gillar jag den klassen, men jag är osäker på om den ska få vara kvar eller ej. Främst för att magi i Garthmoor inte är kunskapsbaserad, dvs inte något man kan lära sig genom studier.
Vad tycker ni, kära medforumiter, ska Bardklassen få vara kvar eller ska jag stryka den? Motivera gärna varför.
Kvar är då Bard av de klasser som kan bruka magi i PHB. Personligen gillar jag den klassen, men jag är osäker på om den ska få vara kvar eller ej. Främst för att magi i Garthmoor inte är kunskapsbaserad, dvs inte något man kan lära sig genom studier.
Vad tycker ni, kära medforumiter, ska Bardklassen få vara kvar eller ska jag stryka den? Motivera gärna varför.