Oldtimer
Slava Ukraini!
"Advanced D&D"?
WotC kallar inte ens dagens DnD för 5E - det är något som vi spelare hittat på för att kunna skilja det från tidigare versioner.Ja, vi tre tycks ju tänka i samma banor här. Det man kan undra över är om Wizards kommer att kalla det här 5.5 eller 5.något eller om det bara fortsätter vara 5e i deras ögon.
Håller faktiskt inte med om detta. Tvärtom tycker jag Backgrounds är bland de första mekaniker i D&D-spel som ger mig rollpersoner med lite mer personlighet. Jag spelade en Paladin som varit Street Urchin, exempelvis. När jag vispade fram mina lockpicks och dyrkade upp en bakdörr stod alla och gapade som fån - för sånt gör ju inte paladiner. Det gav mig en grund för lite mer cynism och en vilja att kämpa för de som hade de dåligt, på det sätt min rollperson upplevt själv. Att stoppa in den enkla grejen i spelet har tillfört väldigt mycket personlighet - och personlighet som dessutom har ganska minimal regelkoppling.Det WotC missat är att förklara hur rollpersonerna är unika.
Haha - du kan ha helt rätt. Det var ett tag sedan jag spelade Magic.att hävda att Magic är obalanserat i sina moderna inkarnationer är ett rent sakfel.
I turneringar är det så, men i dagens digitala era så brukar varje set väldigt snabbt bli analyserat och det dyker upp ett antal lekar som är gångbara. Sen släpps ett nytt set och cykeln börjar om. Men väldigt många (mig själv inkluderad) spelar inte på det sättet. Commander är ett populärt format, där du bara kan ha en kopia av varje kort i leken. Likadant olika varianter av booster drafts, där alla som är med har samma förutsättningar. Om din beskrivning av Magic var allt spelet hade att erbjuda hade det inte fortfarande varit världens största kortspel.En del spelare har lag jättemycket tid på att sätta samma sin lek, och har helt enkelt en bättre lek. Så funkar Magic.
Åtminstone har jag inte argumenterat för att de bara skall vara en uppsättning GE-modifikationer. Jag gillar unika förmågor och särdrag. Men jag gillar också styrda GE-modifikationer.Nu vet jag inte vad det planerar, men jag kan tycka att det är lite tråkigt med raser/folkslag om de bara är en uppsättning GE-modifikationer. Mycket coolare att ge dem unika förmågor och särdrag.
Alltså, det är ju två saker som är på väg ut i 5e. Det första är att man kommer att ta bort livsåskådningar från alla spelarraser. Orker är inte ondare än människor, och alver är inte godare än gnomer. Aasimar ka vara taskmörtar, tieflings helgon. Det andra är att man tar bort fasta bonusar på grundegenskaper baserat på ras. (EDIT, ja, alla får ett valfritt språk istället för ett automatiskt också, också försvinner en del kulturella proficiemcies; som om din dvärg växte upp med alver kan den tala alviska och slåss med pilbågar istället för dvärgiska och yxor). Alla (utom människor) får +2 samt +1 att sätta ut, eller +1 på tre.Nu vet jag inte vad det planerar, men jag kan tycka att det är lite tråkigt med raser/folkslag om de bara är en uppsättning GE-modifikationer. Mycket coolare att ge dem unika förmågor och särdrag. Funkar också bra med en inställning där raser/folkslag har unika metafysiska eller biologiska egenskaper och inte bara är monokulturer eller star-trek aliens. Jag tänker på förmågor som:
- Feromoner
- Naturlig telepati eller hivemind
- Djurlänk
- Naturliga vapen
- Jätteväxt (en storlekskategori upp)
- Mörkerseende
Många av de här är ganska enkla, men jag antar att det är ett ganska stort kliv för Wizard att ta från de förväntingar spelare har på alver, halflings etc
Självklart inte. Alla vet ju att gnomer är godast. Speciellt med ketchup.... alver är inte godare än gnomer.
I jämlikhetens och de mänskliga rättigheterna namn kommer alla spelbara raser i DnD framöver smaka olika, men exakt lika gott.Självklart inte. Alla vet ju att gnomer är godast. Speciellt med ketchup.
Struntprat! Alla ska smaka kyckling.I jämlikhetens och de mänskliga rättigheterna namn kommer alla spelbara raser i DnD framöver smaka olika, men exakt lika gott.
Nä, jag håller bara inte med.ento: du missar anths poäng.
Cool!Alla andra rasegenskaper kommer att finnas kvar! Alver har mörkersyn, hober är små, drakfödda kan spruta eld, etc. (För tillfället, för detta är något av ett sluttande plan till ”bygg din egen ras”, men dit verkar Wizards inte vara på väg).
Alltså Det här är inte sant.För var det svart och vitt. Man visste att vackra alver var goda och fula orcer var onda.
Och detta går tillbaka till Tolkiens Midgård.
Men jag tror Tolkien skulle bli heligt förbannad om han såg att vi idag kopplade ihop orcer med svarta människor och rasism.
Tolkien deltog i första världskriget och avskydde saker som krig, rasism och nazism.
För honom var orcerna en personifiering av nazismen och rasismen.
Men han hade också tanken att det onda aldrig kunde skapa något vackert - därför var orcerna fula.
Om man ser orcer som personer som går runt med vita kåpor eller röda armbindlar med svarta hakkors på - är man fortfarande rasist?
Det finns sådana begränsningar i BECMI för ”demihumans” i alla fall. AD&D sysslar jag inte med, men gissar att de finns där också.Cool!
Jag är för
EDIT: Jag skulle inte ha något emot att låta vissa folkslag/raser ha minimum (9? 11?) GE-krav. T.ex. DEX för Halflings och STR för Half-orcs. Drömmer jag eller var det inte så i AD&D, eller åtm i Dragonlance?
Alltså, @Skarpskytten det här är ju fel. Det finns ju redan regler för att göra sin egen ”ras” (lineage) i Tashas. Och de kommer kanske med i PH 2024. Men jag tror inte att det blir standard, utan att PH 2024 kommer med ett gäng folkslag, uppdaterade enligt de nya riktlinjerna.(För tillfället, för detta är något av ett sluttande plan till ”bygg din egen ras”, men dit verkar Wizards inte vara på väg).